Hei kaikille, vanhoille tutuille ja uusille.
Reilu kolmekymppinen äiti ja luovalla alalla työskentelevä boheemi sielu täällä taas jälleen.
Miten surullista on, että on tullut palailtua taas linkkiin. Lueskeltua iltaisin ja muistellessa että miksi tänne aikoinaan tuli ylipäänsä. No, siksipä juuri, kun ote lipsuu. Ja nyt se on lipsunut.
Olen ollut täällä vuosia ja hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Olen ollut monena vuonna linkin äitiryhmässä ja raitistunut omillani. Tai raitistunut ja raitistunut. Ei ole kovin raitista meininkiä ollut viimeaikoina.
Homma lähti lipsumaan oikein perinteikkäästi. Mitä jos nyt lomalla ruoan kanssa vähän viiniä? Mitäs nyt jos tässä lomalla biitsillä yhden valkkarinlasin.
Lomasta on toista vuotta ja vaikka loma loppui, viini jäi.
Viini on siis minun juomani. Se on tarpeeksi vahvaa, mutta ei liian vahvaa. Nykyään juon ainakin pari kertaa viikossa pullon viiniä, joskus menee enemmänkin. Yleensä väliä on 2-4 päivää, ei enempää. Jos on juhlat, niin alkoa menee enemmän.
Useimmiten kun juon sen ensimmäisen lasin, viini nousee ensin takaisin suuhun. Niin paljon oma elimistö jo hylkii. Joskus oksennan välittömästi. Mutta se ei estä juomasta toista lasia. Ja kolmatta, jonka jälkeen viini virtaa kevyesti kurkusta alas.
Suurin pettymys itselle tässä kaikessa on se, että jos ja kun ajattelin että juomiseni on tyytymättömyyttä tekemiini valintoihin ja elämääni, olen kulkenut vahvasti kohti unelmiani ja oiken vanhaa kunnon maailmanpelastamista. Olen tehnyt uusia valintoja ja suuria muutoksia elämääni. Ja silti se viinipullo aukeaa. Se pettymyksen määrä.
On kuin olisi juuttunut johonkin painajaismaiseen luuppiin, jossa joka toinen aamu herää hiestä kylmänä ja luulee olleensa humalassa. Herää ja tajuaa sen olleen painajaista. Kunnes herää taas yksi aamu ja tietää olleensa humalassa. Ja joskus yhä heräämisen hetkelläkin on. Yhä humalassa.
Juominen on saanut ajan pysähtymään. Etenemisliike on seisahtunut. Aika ja haaveet valuvat sormien välistä kuin hiekka ja katselen sitä ahdistuneena, mutta silti jatkaen irrationaalisesti juomalla, vaikka juomisen jatkaminen ei voi ikinä antaa minulle sitä, mitä oikeasti haluan.
Hoidan asiat, en todellakaan kuitenkaan ole mikään paras versio itsestäni. Joskus lapset näkevät äidin pari lasia juoneena. Näen heidän katseistaan, että he näkevät minut. Aistivat, toivovat, pelkäävät, säälivät. En kestä enää sitä, miten satutan heitä. Vaikka he ovat viisaista ja heitä satuttaa eniten se, että satutan itseäni.
Join viimeksi lauantaina ja avaus tänne on nyt merkki siitä, että se oli toivottavasti viimeinen pisara. Jos ei ole, aina voi aloittaa alusta. Mutta tarkoitus on tehdä töitä sen eteen, että oli. Aion kirjoittaa tänne päiväkirjaa, meni syteen tai saveen.
Kirjoitin pitkän kirjoituksen johon listasin päämäräni kuluvalle vuodelle, ja raittius on numero 1.
Eli takaisin alkuun.
Koska sen verran ymmärrän, että tämä on jälleen kerran uusi alku. Ja päivän luku on 3.
Illu