Ikuinen velallinen(ko)

Moikka Ikuinen Kiva huomata, että olet vielä palstalla :slight_smile: , mutta ikävä lukea ettet ollut päässyt peleistä irti :frowning:

Tarkoitat vissiin, että haluaisit, että taloudellinen tilanne muuttuisi paremmaksi vai? Luulen, että eka askel on vaan myöntää itselle, että olet itsesi saanut huonoon rahalliseen tilanteeseen. Ja syy siihen on ollut pelaaminen. Pelaamisen palkkana on varmasti meillä kaikilla enemmän tai vähemmän pitkä talousahdinko. Niin minullakin on, mutta onneksi näkyy jo kivasti valoa tunnelin päässä :slight_smile:
Pakko on vaan hyväksyä, että joutuu kärsimään oman tyhmyyden seurauksia. Se on minullakin ollut todella kova pala. Ne hetket, jolloin on niin kovasti tahtonut helpotusta taloustilanteeseen, ovat usein johtuneet repsahduksiin.
Ajan kanssa helpottuu, se on varma, kunhan jätät pelit :exclamation:
Voiko esimerkiksi kunnan terveyspalveluista saada apua? Tai turvautua läheisiin ihmisiin?
Kovasti tsemppiä!!

Kunnallisella puolella ainakin tässä omassa kunnassani psykiatrinen hoito, jota peliriippuvuudessa tarvitaan, on maksutonta. Minäkin makselin yksityisiä psykiatreja, kun en tiennyt tästä. Ilman kunnallista hoitoa, en olisi selvinnyt. Ikuinen velallinen, kunnalta saa myös sosiaaliohjaajalta apuja ja neuvoja rahahuoliisi. Ei kannata mennä yksityiselle, koska se on kallis tie. En muutenkaan arvosta, että terveydenhoitoa tehdään pörssiyhtiöissä ja että ne rahat menevät veroparatiiseihin. Samaan paikkaan, minne menee useimpien peliyhtiöidenkin riippuvaisilta saamat rahat.

Sanoisin kaikille, että heittäkää ne tietokoneet ja älykännykät vaikka kavereiden luo ensi vaiheessa, jos nettipelit ovat ongelmana. Käykää siellä maksamassa laskut ja kirjoittamassa tänne.

Minulla alkoi riippuvuus siis joskus 2014 …2013 jo kokeilin bingoja, mutta se vaihe kesti vain puolisen vuotta… Minulla taustalla oli burn out eli työuupumus. Sitä on vaikea tajuta, mutta vasta terapiassa sen ymmärsin. Nyt on muuten Ylellä hyvä kirjoitus siitä kuinka tuhoisaa työuupuminen on. Se siis oli osaltani suurin syy. Se, että meitä useita, varsinkin naispuolisia, on alistettu ja kyykytetty, ja kiskottu kyllä kaikki selkänahasta, mikä on saatu irti. Kuulin lähteneiltä hurjia tarinoita. Itse aloin vain pitämään itseäni vanhana ja huonona, mikä en todellakaan ole, vaan tein todennäköisesti kolmen ihmisen työpanoksen. Tuloksena sitten se, että stressiä pakeni peleihin.

Ilman muuta, Pelit Poikki ja Ikuinen Vellalinen hakeudutte terapiaan. Ikuinen, soita heti maanantaina kuntasi terveysneuvontaan. Jos olet ahdistunut hakeudu jo tänään päivystykseen. Älä aliarvioi itseäsi ja tarvettasi hoitoon. Kerro rehellisesti ongelmista ja ahdistuksesta. PP pidän sulle peukkuja, että pääset terapiaan. Sitä ennen läppärit ja koneet jonnekin lukkojen taakse :slight_smile:

Aurinkoista sunnuntaipäivää kaikille. Asiat kyllä järjestyvät ajallaan <3

Sain sitten B- lausunnon en tiedä pitäisikö olla iloinen vai surullinen ainakin se tarvitaan Kelan kuntoutusta haettaessa. Kyllä päässäni on jotain vikaa kun pelit ja muut riippuvuudet vievät minua kuin kahden litran hinkkiä. Kun toisesta pääsee niin jo toiseen sotkeutuu, aina pitää olla jotain mielihyvää etsimässä. No nyt sitten pitäisi löytää se hyvä terapeutti, ei taida olla sekään helppo rasti mutta yrittää pitää.
Myin omaisuuteni ja sen jälkeen jäi vielä velkaa 47,5K eli se on sitä pelivelkaa mikä pitäisi maksella pois kun jaksaa. selviän toistaiseksi velasta eikä se juuri nyt ole minulle ylivoimainen, harmittaahan se tietysti vietävästi. Olen siinä mielessä hyvätuloinen että saisin vieläkin kaikenlaisia lainoja kun luottotiedot ovat kunnossa ja tuloja on. Toisaalta se on aivan hullua miten helposti voi velkaantua tänä päivänä se on tosi vaarallista. kiitos PT kannustuksesta!

Minulla ei ole varaa maksaa edes terveyskeskuksen laskua. :unamused: Pitää kokeilla saada apua työterveyden kautta, kunhan uskaltaudun sinne…
Yritin anella ulosotosta, että voisin ensi kuun ulosotosta maksaa vähemmän, että saisin maksettua rästissä olevan lainaerän ja yhtiövastikkeen… ei onnistunut, koska se ei ole riittävä syy ulosoton määrän rajoittamiselle :frowning: Olen tullut siihen tulokseen, että minun on siis luovuttava maksusuunnitelmasta ja olla maksamatta ulosottoa ensi kuussa. Vain siksi, että saan nuo rästit pois. Näinköhän siitä tulee jotain “lisäsanktiota”?

Maksat siis vapaaehtoisesti tuota ulosottoa? Veikkaanpa, että jos jätät maksamatta, se sopimus purkautuu ja alkavat ottaa sitten suoraan palkasta ts. tieto menee ainakin työpaikan palkanlaskentaan. Voisitko saada lykkäystä tuohon yhtiövastikkeeseen? Terveysmenolaskutkin on usein soviteltavissa, kunhan otat ajoissa yhteyttä reskontraan.

Joo, sen tiedostan että sopimus silloin purkaantuu… mutta ei kait siitä lisälaskua tule? Yhtiövastike on maksettava vuoden loppuun mennessä, asuntoyhtiön kirjanpidon vuoksi. Jos olisi esim. lokakuu menossa, ei olisi vielä sen kanssa hätä.
Hitto, että osaankin aiheuttaa itselleni harmeja!

Muistaakseni olen lukenut jostain, että ei tulisi lisäkuluja. Kannattaa kysyä faktatieto vaikkapa ulosoton infonumerosta. Antavat tosiaan tuon yhden mahdollisuuden ja sitten ottavat suoraan. Sinun kohdallasi nyt on varmaan muutenkin parempi, että ottavat suoraan palkasta , koska pelit ovat vielä käynnissä. Tämä on sinun ja velkojien etu, jotta ne velat rupeavat lyhenemään (riippuen tietenkin kuinka suuri summa siellä on).

Ulosottovelkaa on tällä hetkellä 74 656.28€, eikä kaikki velat edes ole siellä vielä :open_mouth: :blush:

Silti päiväni on loistava, tuntuu että asiat alkaa järjestymään :slight_smile: Sain laina- ja yhtiövastikerästit hoidettua äidin avulla, heidän lomakassastaan. Onneksi heidän reissuun on aikaa reilusti, että saan pikkuhiljaa maksettua takaisin :sunglasses:

Mikä parasta; pystyn noudattamaan ulosoton maksusuunnitelmaa, eikä tieto mene työnantajalle.
Ja ensi kuussa meneekin sitte uohon tuplamaksu, kun päätös veronpalautusten ulosmittaamisesta ilmestyi. Salaa mielessäni toivoin, että niihin ei olisi tajuttu koskea, kun tämä taipaleeni uon asiakkaana on niin alussa…

Hain toissapäivänä muuten töihin myös extraajille, jos sitä kautta saisi lisätunteja, kun pikkuhiljaa työtunnit vain pienenevät… ja muutenkin kyttäävät ettei tee liikaa tunteja tasoittumisjakson aikana.
Jos nyt olen onnekas, ja pääsenkin heidän listoilleen, meneekö siitäkin palkasta ulosottoa? Täytyykin laittaa viestiä uohon.

Kyllä, ulosotto haluaa osansa myös kakkostyöstäsi. Paljonko sinulla on vielä menossa ulosottoon? Summa alkaa pyörimään ~100K€? Tuo on iso raha, kannattaa nyt vakavasti miettiä sitä jatkuvaa repsahtelua. Tietääkö avokkisi nyt siis tästä ongelmasta, tai sen vakavuudesta ja laajuudesta?

Jos otat kakkostyön, kannattaa selvittää joudutko maksamaan myös niistä noita ulosoton taulukkomaksuja. Niitä joudut maksamaan joka tapauksessa vähintään kaksi vuotta, ja jokaisen velkojan kohdalla se tarkoittaa muistaakseni vähintään 14e suoritusta. Jos UO siis lyhentää esim 10 eri velkaa per kuukausi, pelkkiin taulukkomaksuihin menee vähintään 140euroa. Tuo kymppitonnien velkamäärä meinaa myös todella suuria korkomenoja. Itse alkuperäinen velkasaatava ei lyhene välttämättä ollenkaan, vaan maksat pelkkiä korkoja.

Voisitko antaa pankkitunnuksesi jollekin luotetulle ja maksaisitte laskuja sitten yhdessä aina palkkapäivänä ja loput vaikka käteiseksi, että on sitten myös vähän käyttörahaa?

Avokkisi hoitaa nyt ilmeisesti suurelta osin teidän taloudenpyörityksen? Ei kuulosta omaan korvaan kovinkaan kestävältä tilanteelta, että toinen maksaa käytännössä kaiken seuraavat 10-20 vuotta, jos velka ei vähene ja et saa isoa rahamäärää jostain. Velat onneksi vanhenevat kuitenkin joskus. Varsinkaan, kun pelit ovat vielä käynnissä.

Anteeksi jos kuulostin tylyltä. Totuus vaan sattuu joskus, mutta on myöskin oiva kaveri kun ongelmaa rupeaa katsomaan aidosti silmiin ja laittaa sitä perspektiiviin.

Joo, avokkini tietää kyllä tilanteeni. n.10 000€ on tulossa lisää. Minä maksan kokonaan meidän asumisen ja ruokaa. Oikeassa olet, totuus satuttaa ja osasit kyllä kivasti lannistaa loppupäiväni, itse asiassa sait minut tuntemaan että minun pitäisi poistua kokonaan täältä maan päältä, etten olisi kenenkään ongelmana enää. Itse asiassa sehän olisikin hyvä idea; pistänkin korvan taakse. Iso kiitos.

Höpsis, nuo nyt on turhia puheita! Olet arvokas ihminen ja lapsesi tarvitsee sinua.

Pelaamattomuus on nyt avainasemassa tässä. Jokainen pelaamaton päivä auttaa sinua eteenpäin, ei mikään muu.

Pahoittelut vielä, kun pahoitin mielesi. Itsekin olen ulosoton ‘asiakas’ ja maksan sinne vielä pitkään omia pelejäni. Omalla kohdalla vaan auttoi, kun joku sanoi minulle asiat suoraan, kun olin taistellut tämän asian kanssa tarpeeksi monta vuotta. Tsemppiä, kyllä me täältä vielä noustaan, molemmat!

Vähän kolahti ja otin itseeni, mutta olet aivan oikeassa! Eiköhän mun pelit ole tässä, prkleen pelipiru! :imp: :laughing:

Olen huomenna menossa työhaastatteluun. Se jännittää, koska en ikinä ole sellaisessa ole ollut. Keskustelin tänään pomoni kanssa lisätöistä. Hän kehotti ottamaan yhteyttä xxx nimiseen henkilöön, että opettelesin heidän kassajärjestelmänsä, niin sitä kautta varmasti saisi paljon lisätöitä ja se olisi vieläpä samaa ketjua joten siinä työnantaja olisi sama. Eikä varmasti tarvitsisi ottaa lisätyötä. Taidan huomenna myös käydä keskustelemassa sielläkin :sunglasses:

Työpaikalla vähän ihmeteltiin, miksi haluan niin kovasti lisää työtunteja. En oikein voinut sanoa, että olen ulosotossa, eikä rahat tahdo riittää… :blush:

Peluri-76

Hei!

Täällä velkaa 65 000 euroo…kaikki meni ulosottoon. Alkaa muuten tossa joulukuussa ja samalla 1500 eur veronpalutukset…vouti vie…Tienaan 1800 nettona.Pelaamatta ollu 3.4.2018 lähtien…aikamoinen matka vielä edessä…mut tästä se lähtee.Pääasia että on itse terveenä ja perhe pysyny mukana tässä touhussa…kyl se tästä…tsempiä kaikille pelaamattomuuteen…

Joo, vouti kyllä vie. Minulta lähtee palautuksia 550€, suunnilleen saman verran kuin palkastakin lähtee… Lohduttaudun sillä, että oon ehkäpä velaton 5-kymppisenä, puoliso taas pääsee siihen onneen kiinni jo 40v, kun asuntolaina on maksettu!

Kyllä me selvitään!

Toivottavasti vinkki ei tule myöhässä, mutta jos tuo on tilanne niin kannattaa harkita lainojen yhdistämistä, esim. [Poistettu kaupallinen linkki- Päihdelinkin moderaattori] selittää tuon. Käytännössä maksaisit vain yhtä summaa sen sijaan, että pitää yrittää seurata noita kaikkia lainoja, joilla varmaan on vielä paljon isommat vuosikorot kuin mitä yhdistetyllä summalla.

Moi!

Anna mennä nataliisa kaikkki ulosottoon,jos tilanne todella paha…Niin tein minäkin…nyt maksettu ulosottoon 5 kuukautta 429 eur…näillä näkymin en saa koskaa maksettetua velkaa…Ainoa toivo velkajärjestely…käyn töissä normaalisti ja pidän itsestäni huolta…Nyt kaikki ulosotossa.Ei tule kirjeitä koko ajan.Paljon helpompi olla.

Lueskelin tätä vanhaa ketjua kun itsellä ulosotto edessä. Miten sulla ikuinen velallinen nykyään menee? Oma summat aika samoja kun sulla, oletan. En ole halunnut laskea vielä tarkkaan. Pelottavaa on mutta loppuupahan velkaantuminen kun ulosotto alkaa!