Ikuinen velallinen(ko)

Hei!

Olen lueskellut täällä toisten tarinoita jo jonkin aikaa… Nyt päätin sitten avautua itsekin. Olen 30-vuotias nainen, minulla on ihana avopuoliso ja kohta 8v poika. Minulla on velkaa. Paljon velkaa. En tule selviämään näistä todennäköisesti koskaan. Erilaisia kulutusluottoja ja pikavippejä on tällä hetkellä n. 65 000€. Kaikki menossa ulosottoon.

Olen aina pelannut rahapelejä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Mutta pari viime vuotta on mennyt niin, että pelaamaan on ollut pakko päästä; kun tili on mennyt tyhjäksi on kuvioon tullut pikavipit. Vippejä on tullut otettua vipin perään, mistä on sattunut saamaan. Pelamaamiseni pahentui siinä kohtaan, kun sain kerran isomman voiton. Silloin kävin ajattelemaan, että voihan näistä oikeasti voittaa ja tulla rikkaaksi. Sitä päivää ei ole vielä näkynyt.

Nyt eteeni on tullut stoppi. Viime vuonna kerroin äidilleni tilanteeni; sain hänen ja siskoni avulla yhdistettyä kaikki velkani yhteen isoon pankkilainaan (46 000€). Maksuaikaa 15-vuotta, takaisinmaksu 380€/kk sisältäen lainaturvan. Monelle tämä olisi onni, muttei minulle, koska riippuvuuttani ei ollut hoidettu. Muutama kuukausi meni, lainaani lyhensin tunnollisesti. Mutta sitten taas repesin. Mukaan tulivat taas vipit ja velkaa on helvetisti.

Miten voin olla näin tyhmä?? :blush: Olen yksinkertaisesti pilannut koko tulevaisuuteni. Kenelläkään ei varmasti ole täällä näin paljon velkaa kuin minulla. Tilistäni ei jää mitään jäljelle, kun maksan kaikkien lainojen lyhennykset pois, enkä silti saa kaikkia lyhennyksiä tehtyä. Tulin siihen tulokseen, että jätän kylmästi vain maksamatta; lainapaikkoihin laitoin viestiä että en enää kykene laskuja hoitamaan. Osa niistä on vastannut, osa ei.

Monetko täällä ovat ulosotossa pelivelkojen takia? Minua pelottaa tuleva aivan helvetisti, toivonmukaan en menetä tämän takia työpaikkaani :unamused:

Ilmeisesti lainassa takaajat?Laina kannattaa kyllä maksaa ja päästää loput ulosottoon.
Riippuu vähän tulotasosta että riittääkö uo:n jälkeen rahaa lainan lyhennykseen?
Parasta olisi yrittää vain kitkutella ja todellakin lopettaa pelaaminen.
Mikäli yhtään lohduttaa niin taitaa hyvin monella tällä palstalla kirjottavien olla pelien takia velkoja ulosotossa tai olleen,niin kuin minullakin.

Tsemppiä! Ensimmäinen askel on lopettaa pelaaminen. Maksa mahdollisimman monta pientä lainaa kokonaan pois ennen ulosottoa Niin säästät kuluissa paljon rahaa.

Itse töissä ja ulosotossa ollut nyt reilut 2v, laina on lyhentynyt mutta vielä 41500€ jäljellä.

Joo, siis suunnitelmissa on kyllä hoitaa tuo pankkilaina pois ihan normaalisti pois ja toinen luottokortti (3000€, en ole sitä laskenut mukaan noihin lainoihin). Tuossa lainassa kun on vakuutena isäni kuolinpesä, kerrostalohuoneisto ja omakotitalo. Pienimmät lainat tosiaan varmasti saan maksettua ennen kuin joudun ulosoton asiakkaaksi (egeltä ja vippi.filtä).

Useampaan otteeseen olen laskeskelllut mitä jää käteen ulosoton jälkeen, jos tämä edes pitää paikkansa:
http://www.rotvallinreunalla.fi/uo_ja_uljas/laskurit/ulosotto_laskin.htm

Tuloni kun on 1400-2000€/kk ja on yksi huollettava. Saisin maksettua sen perusteella lainaa ja yhtiövastikkeen asunnostamme. Rahaa muuhun ei juuri jää. Äitini ja siskoni auttavat kyllä tarpeen vaatiessa lainanlyhennyksessä.

Mutta kuinkakohan kauan menee, että ulosotto edes alkaa? Olen nyt vasta maaliskuussa jättänyt kylmästi lyhennykset maksamatta ja keskittynyt vain noihin pienempiin muutaman satasen lainoihin.

TERVEHDYS!

Tulin juurui mukaan tänne sivustolle ja kirjauduin uutena jäsenenä mukaan. Sinun tuo viestisi otti heti silmään ja haluan kirjoittaa sinulle heti.
Sinun velat tuntuvat paljon pienemmältä kuin minun, sillä minulla on velkaa todella paljon!! :cry:
Olen pelannut n. 250.000e-300.000e 10 vuoden aikana. Ihan kamala juttu!
Mieheni pelasi ensin minun kanssa n. 5-vuotta ja menetti siinä vain n. 5000,00e. Hän lopetti, mutta minä vain jatkoin!
Minulla on liian hyvä mies minulle, sillä hän ei ole koskaan huutanut tuon asian takia, vaikka olen tehnyt kauheaa…hänenkin elämälle!! :cry:
Minä olen pelannut nyt meidän talon ja kaikki omaisuudet…
Velkaa on yhteensä n. 245.000e ja talolaina on tuossa mukana…talolaina 97.500e kokonaan maksamatta.
Olen käynyt koko ajan töissä ja tienannut hyvin, siksi olen voinut pelata noin paljon ja lisäksi olen ottanut
koko ajan vain velkaa lisää. Ihmeellistä miten olen saanutkin noin paljon lainoja…Mutta nyt sitten tuli loppu pelaamisesta, kun en enää saanutkaan mistään lainaa!! :angry: :angry: Hyvä oli, että viimein tuli loppu siihen!
Uskaltauduin soittamaan tyttärelleni reilu viikko sitte, että voitko tulla kotiin ja varaa aikaa, että voin kertoa, mitä kauheaa olen tehnyt kaikki nämä vuodet. Tyttäreni tuli ja juttelimme lähes 6 tuntia yhteen soittoon…itkimme yhdessä ja tunsin, kuinka minua helpotti suunnattomasti!! :sunglasses:
Nyt sitten yritän päästä velkasaneeraukseen…??? Jos pääsen sinne?? tai jos kaikki menee nyt ulosottoon, niin miten selviämme tilanteesta?? Minua pelottaa ja kauhistuttaa, mikä on edessämme??
Myydäänkö meiltä talo nyt pian, jotta pankki saisi omansa pois??

Tyttäreni ystävä on velkaneuvoja ja hän lupasi auttaa minua selvittämään niitä lainoja ja laskuja…
Perjantaina tulee palaveri netin kautta hänelle ja myös tyttäreni saapuu silloin paikalle. Kiitokset hänelle!! :slight_smile:
Pelottaa kovasti…sillä olen tunnetussa virassa ja kaikki tuntee minut hyvin paikkakunnallani. Ajattelen koko ajan nyt, että mitä ne minusta ajattelevat?? Kauheita asioita… kun saavat tietää!!
Mutta nyt on tärkeää, että en pelaa enää ja se, että jaksan mieheni kanssa mennä eteenpäin näiden velkojen kanssa!!
Ja antaa mennä noiden laskujen ulostottoon, jotta tuo asia etenisi.
Otan yhteyttä huomenna velkaneuvojaan…oman kunnan, niin varaan sille aikaa…jotta saadaan selvitettyä se asia, että pääsenkö velkasaneeraukseen??Tai velkajärjestelyyn??

Onko sinulla ajatusta mennä siihen velkajärjestelyyn??

Luin sinun viestisi ja kyllä sinä selviät tuosta, kun nyt tämä tukimuoto on ihan hyvä juttu tällä sivustolla. Ja kun täällä iltaisin kirjoittelee muiden kanssa…se helpottaa, eikä silloin voi pelata!! :slight_smile: Ja voi hakeutua peluurien sivuston akutta psykologille tai päästä siihen ryhmään jolle psykologi soittaa. Siihen haetaan tämän peluurin kautta.
Kuulin ystävältä, että sellainen mahdollisuus voi olla. Se voisi olla hyvä ja tärkeä asia!

Tiedän tuon tunteen, että kun aloittaa pelaamisen, niin pelaa ensin 50,00e ja kohta huomaa, että on 500-1000e mennyt. Ihan kauheaa, mutta ajattelen, että sairautta tämä todella on! Itellä ainakin!
Viinaan en koske ollenkaan, mutta sitten on tällainen juttu…pelihimo!! : :confused:

Toivon sinulle paljon voimia, että voisit päästä irti tästä jutusta ja voisit keskittyä perheeseesi ja lapseesi, sillä varmaan poika kaipaa sinun kanssa yhteisiä juttuja ja ulkona liikuntaa.
Me olemme nyt mieheni kanssa alkaneet kävellä…sauvakävelyä ja jäällä liikkumista potkureilla.

Minä olen muuten saanut paljon voittoja ja pelannut ne kaikki…joskus sain voittoina 20.000e ja pelasin ne samana iltana…ja joskus voitin 42000e, josta maksoin laskuja ja lainoja silloin 25,000e verran ja pelailin sitten taas kohta uudella lainalla. Huhu huh…nyt kun toiselle kirjoittaa, huomaa, miten kauheaa tämä tilanne on!!! :wink:
Sitten oli kaamea olo, kun havahtui, että enää oli pelitilillä vain 10,00e… :cry: :cry:
Ei itku auttanut yhtään silloin!!
Oli lähdettävä vain aamulla töihin!!!
Nyt olen huomannut sen, että minulla ei ole ollenkaan enää ystäviä, sillä en jaksa pitää heihin yhteyksiä, niin kuin ennen pidin paljon ja meillä kävi paljon vieraita. Olen menettänyt monta hyvää ystävää!! :cry: :frowning: :cry:
Voimat eivät riitä, sillä kuitenkin yrittää pitää kodin siistinä ja paikat kunnossa, mutta sitten ei riitä enää aikaa ystäville, koska pelijutut ovat vieneet monet illat ja joskus öitäkin…ja viikonloputkin!! :wink:

Jollain sivustolla on sellainen ulkolainen esto, millä saa kaikki pelisivustot suljettua ja ei voi pelata sitten enää mitään pelejää. Jotenka sellaisen ajattelin asentaa koneelleni pian mieheni kanssa!!

Tällaista kuuluu minulle ja nyt on kuitenkin taas helpottunut olo, kun sai purkaa sydäntään ja mieltään …
jutusta tuli tosi pitkä…

Voimia ja jaksamisia sinulle!! Uskon, että selviät tästä ja eheydyt!

Hui, kieltämättä oma tilanteeni vaikuttaa melko helpolta sinuun verrattuna :open_mouth: Mutta ei; molemmat olemme kyllä todella pahassa pinteessä.
Samaa mietin minäkin, miten helpolla saakaan lainaa? Velkajärjestelyyn ei tässä tilanteessa pääse, enkä maksuvarani ole edes kovin iso, eli vaikka pääsisikin niin kuka velkoja sellaiseen edes suostuisi :confused:

Olethan sinä kuitenkin nyt lopettanut pelaamisen? Itselläni syttyy silloin tällöin himo pelata, etenkin kun kohta on tilipäivä… :unamused: Tililläni on nyt n. 2€, joten ei onneksi pääse pelaamaan. Kuun alusta olen siis ollut itsekin vasta pelaamatta, alku se on sekin!

Yritän nyt keskittyä pieniin lainoihini, jotka toivon mukaan saan nyt tästä tilistä maksettua pois. Ehkä. Pitää kuitenkin saada jätettyä elämiseenkin rahaa, kun viime kuun tili meni pääsääntöisesti pikkulainojen maksuun, tilille jäi huimat 140€ + sukulaisilta sain muutaman kympin. Kävin jopa varaamassa eilen kirppispöydän, kun pojan vaatteita on jäänyt paljon pieniksi ja itsellänikin on niin paljon vaatteita, joita en käytä. Toivonmukaan saan siitä ylimääräistä rahaa laskujen maksuun :slight_smile:

Poikani vuoksi (toki puolisonikin) takia tässä vielä olen. Hän on niin nuori, että tarvitsee minua vielä pitkään. Eniten harmittaa tilanteessani juuri se, että kun hänet sain, ajattelin että hän saa hyvän elämän - siis sellaisen, että ettei minun tarvitse jokaiseen asiaan sanoa “ei, ei onnistu tehdä sitä ja tätä kun ei ole rahaa”. Minun lapsuuteni oli vähävarainen, en voinut harrastaa mitään kun kaikki oli liian kallista… Ei se raha silti ketään lasta/perhettä onnelliseksi tee, mutta silti…

Voimia sinullekin, kyllä me jotenkin (ehkä) selviydytään! :slight_smile:

Teillä on kyllä hurjat tilanteet. Tärkeintähän olisi että ei pelaisi enää latiakaan ja laittaisi joka peli ja lainapaikkaan estot. Mä oon sulkenut varmaan jonku 20pelitiliä ja välttelen kivijalka masiinoita. 17pelitön päivä menossa. Velkaa kertyi viime kuussa peleillä1500€ ja nyt on pakki pistää poikki ennen kuin summa yks kaks kasvaa. Sen täällä on oppinut että niin siinä käy jos jatkaa… :unamused:

Niimpä. Sinulla on sen verran vähän velkaa, että nyt kun pystyt olla pelaamatta ( Ja sinähän pystyt! :sunglasses: ) selviät varmasti!

On se kumma. Minulla kun on jäänyt maksamatta nyt viime kuusta lainojen kk-erät, osat ovat lähettäneet muistutuksen, mutta osa vain laittaa uuden laskun jotka ovat vain sisältäneet edellisen erän, eli eivät ole muistutuksia. Kaikille kuitenkin olen infonnut, että en kykene hoitamaan maksuja… :unamused: Bank Norwegian ei ole lähetellyt mitään, sieltä kuitenkin suht. iso laina ja luottokortti, joka tapissa… :neutral_face: Kivasti lainat kasvaa korkoa, ennen kuin siirtyvät perintään, saati käräjille…

Montakohan tiliä ehdin saamaan ennen ulosottoa? Olisi kiva saada kerättyä sukanvarteen, toisaalta taas pitäisi saada pienet laskut maksettua pois… yhtälö ei oikein täsmää :unamused: :imp: :cry:

moikka,

pitkään kestää ennenkuin siirtyvät ulosottoon.
Ensin muistuttavat jonkin aikaa jonka jälkeen siirtyvät perintätoimistolle joka taas lähettelee tuhansia muistutuksia,vasta tämän jälkeen lähettävät käräjille jonka jälkeen ulosottoon.
Saattaa kestää jopa puoli vuotta vähän yrityksestä riippuen.
Itsekin aikoinaan tuskailin,yritin väkisin saada luottotietoihin merkinnän etten olisi voinut enää ottaa pikivippejä mistään.Kesti melkeinpä 1 vuosi ennenkuin meni luottotiedot.
Korttiluotoista ymmärtääkseni saa aika nopeasti merkinnän.

Tsemppiä sinulle

Toisaalta hyvä, että kestää ulosoton alkaminen, toisaalta taas ei. Saan sillä välin maksettua pikkuvelkoja pois ja ehkäpä säästettyä jemmaan… mutta tällä hetkellä hirmu korot juoksee minkä kerkiää :cry:

Pelottaa hirveästi tuleva, miten selviän henkisesti ja taloudellisesti. Laskelmia olen tehnyt, riippuen palkasta, käteen tulee jäämään 100-300€ kk laskujen jälkeen :unamused: Onneksi mies maksaa suurimmaksi osaksi ruuat, mutta on lapsiperheessä muitakin kuluja… noh, 15 vuoden päästä käteen jää kuussa 380€ enemmän kun saan vakuudellisen lainan maksettua :slight_smile:

Välillä mietin, jos poikaani ei olisi, jättäisin puolisoni ja muuttaisin äitini luokse, eläisin hyvin vähäisellä ravinnolla ja käyttäisin suurimman osan palkasta ulosottoon. Olisihan se nytkin mahdollista, mutta en voi, enkä halua.

Hellou! Tänään se tapahtui… minulle tuli txt limiittilainalta, jolta olen ennenkin lainannut… noh, 50€ vippi (isompaa en saanut, onneksi) tuli otettua… ja pelasin niistä netissä 40€ :blush: :unamused: :blush: :imp: Minulla kun oli niin hyvä alkua tässä!
No, on se vähän vähemmän mitä aiemmin on tullut pelailtua… Tilipäivä on ensi tiistaina, pelottaa se ihan sikana. Kaikki tiedossa olevat laskut olen laittanut jo valmiiksi maksuun, jotta ne varmasti tulee maksettua.

Kävin tänään läpi keittiön kaappeja, meillä kun on aika paljon erilasia muovikippoja ja -purnukoita, joita ei koskaan tule käytettyä… Edessä olisi myös vaatteiden/lelujen läpikäyntiä. Vien viikonpäästä ne myyntiin kirpparille, eli lisätienestiä tiedossa. Katsotaan kuinka käy. Saisi edes bensarahat tälle kuulle, onneksi tankillisen saa jo 40-50€lla :laughing:

Täällähän on hiljaista viikonlopun aikaan… Viikonloppu on vierähtänyt mukavasti, kun on ollut tekemistä. Sain lauantaina mennä tekemään iltavuoron, vaikka alunperin oli vapaapäivä. Minusta on kiva, kun pääsen tekemään ylimääräisiä iltavuoroja (etenkin lauantai) ja pyhiä, kummasti ne piristää tilinauhaa :laughing:
Olen myös käyttänyt monta tuntia aikaa kirppistavaroiden läpikäyntiin, hirmuisesti tavaraa… Pelkästään lastenvaatetta 2 isoa kestokassillista! Toivottavasti se palkitsee sitten, kun saan kirppisrahat.

Vaikka velkatilanne on hankala. Itsellä on myös 65000 paikkeilla velat + korot päälle. Osa onneksi sukulaisilta, oikeastaan 2/3. Joten itsellä on tilanne se, että pistän kaikki rahani velkoihin. Jouduin muuttamaan 27 vuotiaana takaisin toisen vanhemman omakotitaloon. Ihan vain sen takia, että haluaisin maksaan nopeasti pois. Itsellä on työ, jossa luottotiedot vaaditaan. Välillä ahdistaa omat virheet, mutta onneksi olen hakenut asiaan apua. Yksin en onnistunut lopettamaan, sain sieltä boostin itselleni ja toivon että en enään retkahtaisi. Itsellä pelaaminen alkoi 2012 ja viimeisen 2 vuoden aikana velka kasvoi 10 kertaisesti, mitä se oli. :unamused:

Tsemppiä asian kanssa, kyllä nee järjestyy. Vaikka nyt ehkä elämä näyttää sumuiselta ja ahdistavalta. Vertaistuki on erittäin hyvä keino.

Sinulla on rikkaita sukulaisia, jolta olet saanut apua :slight_smile: Hyvä, että olet saanut asiasi “järjestymään” vaikka se nöyräksi vetääkin, että joutuu muuttamaan takaisin vanhemman huomaan. Mutta onhan niitä monia aikamiehiä, jotka pitkälle aikuisikään asuvat äidinsä helmoissa ihan vapaaehtoisesti :laughing:
Ei sillä, itsekin voisin muuttaa äitini luokse, jotta asumiseen ei menisi kuluja, mutta silloin joutuisin elättämään poikani myös, jotenka… nyt sitten sinnittelen mieheni kanssa, hyvä on näinkin ja on rakkaat vierellä :slight_smile:

Velkojat ovat alkaneet soittelemaan jatkuvasti, Ferratumiltakin tuli viestiä jos en maksa, minulle aiheutuu HUOMATTAVIA kuluja… Kaikki velkojat kuitenkin tietävät tilanteeni, kun olen heille tilanteeni kertonut. En jaksa edes vastata enää edes puhelimeen, kun ei ole asiat muuttuneet. Tuntuu, että kaikki mitä sanon, ei mene kuuleviin korviinkaan…

Tänään oli tilipäivä. Tuli ja meni. Eipä pakollisten laskujen jälkeen jäänyt juuri mitään. Edes niitä pienempiä velkoja pystynyt lyhentämään :unamused: Masentaa. Siskoltani sain 30€ ja pussillisen tyhjiä tölkkejä, lisäksi sain lapsen monot myytyä 15€:lla. Lapsilisät tulee loppukuusta. Siinä on kaikki, mitä tässä kuussa on käyttövaraa… Onneksi en ole yksin. Mies kun hoitaa suurimmaksi osaksi ruuat. Kun on pakko. Saan sentään silloin tällöin ostettua maitoa, jugurttia yms. mikä sattuu loppumaan.
Olen vaan niin väsynyt jo nyt - rahan vähyys ahdistaa jo nyt - vaikka olen vasta alkumetreillä eikä ulosottokaan vielä ole alkanut. Miten tästä edes voi selvitä? Meneekö tässä nyt koko loppuelämä?

Ihminen selviää mistä tahansa. Suosittelen lukemaan Laura:n blogia, “ulosotostaeroon piste blogspot piste fi” jossa on yhdessä alkupään viestissä suorastaan loistavasti selvitetty niitä taulukkomaksuja ynnä muita uo:hon liittyviä juttuja. Toinen mitä suosittelen on sen oman kk budjetin piirtämistä. Joku viisas on sanonut että “budjetointi on kertomista rahalle minne mennä, sen sijaan että jälkikäteen ihmettelee minne ne rahat meni”. Pienelläkin budjetilla voi elää. Pääasia on että opettelee sitä rahankäyttöä, mikä mullakin on edelleen aika hakusessa :wink: Jotta häntä pystyyn sielläkin ja tsemppiä taistoon! Kaikesta selviää kun suunnittelee, jopa ulosoton kanssa!

Joo samaa mieltä Annen kanssa. Kaikki tulot ja menot sentilleen vaan ylös niin ei tuu ylläreitä. Peleistä myös kun pysyy vielä erossa niin ei tule senkään takia ylläri menoja. Täällä pelitön päivä 24 menossa ja ens tilin rahat jo suunniteltu. :wink:

Joo, pitää oppia suunnittelemaan! Kiitos tsempistä, minuun iskee silloin tällöin epätoivo päälle ja tuntuu että kaikki romahtaa. Samantien siis päälle, vaikka näin ei ole.

Voiko joku kertoa hieman “tyhmälle”, että miten tämä laskuri toimii?

Nettotulo - tulee mitä palkasta jää käteen verojen yms. vähennysten jälkeen.
Muu tulo - esim. jos teet toista työtä, niin sen palkka.
Huollettavat - elatuksen varassa oleva avio- tai avopuoliso ja samassa taloudessa asuvat omat ja puolison alaikäiset lapset sekä ottolapset. Paitsi jos heillä on omia tuloja, jotka ylittävät suojaosuuden.