Kiitos laura89! Muistatko sie yhtään, kauan meni haasteen toimittamisesta siihen, että ulosotto alkoi?
Mulla meni muistaakseni emästä haasteesta n. 3-4kk ennen kun ulosotto alkoi. En ole varma onko paikkakuntakohtaisia eroja tuossa. Mutta ei se mikään älyttömän nopea prosessi ole kuitenkaan…
Oho, aika kauan. Katsotaan miten itselleni käy. Lähettelin tänään eri perintäfirmoille viestiä, että laittavat lainani oikeudelliseen perintään. Olen nyt koko päivän uurastanut näiden kanssa. Enää en jaksa, jatkan huomenna kun työtä tässä riittää!
Joo, Laura vastasikin jo. Tuo on varmaan keskimäärin se aika mutta saattaa olla että hieman riippuu paikkakunnasta että miten nopeasti se alkaa. Voitaisiin kai todeta että saat ne kesälomarahasi vielä kyllä itsellesi että tuskin niin nopeasti sielläkään suunnalla käynnistyy ulosottoprosessi. Ja kuten Laura tuossa totesi niin tämä on se raskas vaihe kun se ‘todellisuus’ paljastuu itselle ja ennenkuin se ulosotto alkaa rullata ja kaikki velat ovat siellä nipussa mutta sen jälkeen helpottaa tai sitä ulosottoa ei oikeastaan huomaa kuin siinä että esim.palkkarahasta lähtee se raha sinne ulosottoon ja siitä sitten saa kuitin suorituksesta.
Voimia teille/meille kaikille!
No nyt on siirtymässä käräjille kaikki perinnässä olevat velat, ellei joku sitten ole unohtunut. Sitä kun on velkaa moneen suuntaan niin väkisinkin joku unohtuu… Pariin pieneen velkaan tein maksusuunnitelmat. Toivon, että ulosotto ei ehtisi nyt vähään aikaan alkaa, jotta saisin maksettua nuo pienet pois ennen sitä. Toisaalta taas mitä pikimmin alkaa, sitä nopeammin pääsisi lainat lyhenemään.
Minulla alkaa olla kohta kesälomakin lusittu, maanantaina taas töihin, jos saisi edes hetkeksi nämä raha-asiat pois mielestä. Tosin, pitää toivoa että työpaikka säilyy… Onko täällä foorumilla ketään, joka on kaupassa töissä? Sellaista, jolta löytyy maksuhäiriömerkintöjä/on ulosotossa?
Moikka Ikuis Tuo 20pv pelaamatta näyttää jo hyvältä, ei ole monta päivää ja kuukausi tulee täyteen. Voin kuvitella, että jollakin tavalla helpottaa, kun UO-asia etenee, mutta samalla varmasti jännittää. Ulosotto on kaikesta huolimatta kuitenkin varma konsti saada velat maksettua. Joku laittoikin jo tuon Lauran blogin hyvänä esimerkkinä miten hienosti velka-/pelisuosta voi nousta. Varmasti alkuvaiheessa tulee olemaan tiukkaa taloudellisesti, mutta onneksi sinulle on hieno puoliso
On hyvä muistaa, että tästä pisteestä on enää yksi tie, ja se on ylöspäin. Tärkeintä on, että pääset pelaamisesta eroon. On äärimäisen vapauttava kun saa huomata, että pelit eivät enää hallitse. Se on loppujen lopuksi aivan hirveä tuo pelaamisen tuoma stressi ja ahdistus. Moni täällä on päässyt peleistä ja varmasti sinäkin pääset
Sitä minä vaan ihmettelen, että miten ihmeessä olet onnistunut saamaan noin paljon velkaa ja niin moneen paikkaan. Onko tosiaan näin, että luottoyhtiöt myöntävät heti kun joku kysyy? On tuo oikeasti aivan hirveä edesvastuutonta
Koodari, miuta jännittääkin ihan sikana tuleva! Tiukkaa tulee tekemään koko ulosoton ajan, koska rahaa tulee jäämään käteen n. 100-200€/kk, siitä pois vielä puhelinlasku… Puhelinliittymän päivitin juuri halvempaan, n.10€/kk + puhelut ja tekstarit 6,9senttiä minuutilta/kpl. En juurikaan puhu puhelimessa/lähetä viestejä kun tulee hoidettua melkein kaikki what’sappin kautta ja ne jotka ei jaksa kirjoitella, yleensä sitten soittaa minulle takaisin
Niin, sitä minäkin olen ihmetellyt, miten olen voinut saada noin pajon lainaa! Nuo kaikkki lainan antajatkin käyttävät sitä positiivista luottorekisteriä… Noh, myöhäistä sitä on miettiä kun paskat on jo housussa
En todellakaan tiedä, mitä tekisin jos minulla ei olisi rakastavaa puolisoa. Tosin, hänkään ei tunnu tajuavan tilanteeni vakavuutta, erityisesti sitä, että minulle ei tule jäämään juuri mitään rahaa käteen palkasta tulevaisuudessa. Silti hän miettii vähän väliä mitä seuraavaksi aikoo ostaa, vaikka ei edes tarvitsisi. . Tosin, hänen rahojaanhan ne ovat, mutta rahaa täytyisi kuitenkin laittaa jemmaa poikamme takia. 8-vuotias poika kasvaa hurjaa vauhtia, tyyliin joka vuosi pitää ostaa luistimet, monot, vaatteita… ja ruokaakin alkaa mennä enemmän.
Ja hei, sain tänään ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän!!
Ymmärrän että ärsyttää, mutta mä en rajoittais sun miestä ostoksissaan, koska hän ei ole mokannut raha-asioitaan, joten hänellä onkin oikeus ostaa mitä haluaa. Perheessä pidetään toisistaan huolta, mutta vastuu pitää lopulta kantaa itse itsestään. Olis jotenkin kohtuutonta toisenkin alkaa elämään ihan ku olisi mokannu raha-asiansa, vaan siks että toinen on. Lapsestakin vastuu on molemmilla ja asiat pitäisi puoliksi maksaa. Todennäköisesti hän joutuu pitkään kantamaan suurimman rahallisen vastuun yksin teidän perheessä joka tapauksessa älä ota tätä pahalla, särähti vaan korvaan. <3
Msdreamer En tietenkään ota, olen kanssasi ihan samaa mieltä! Oon vaan tällänen hätähousu, murehdin elämää jo kuukausien ja vuosien päähän vaikka ei voi yhtään tietää mitä elämä tuo tullessaan
Tuo 100e/kk kuulostaa kyllä pahalta, vaikka asuisi puolison kanssa, niin kyllä ihminen tarvii aina joskus rahaa omiin asioihin. Ilmeisesti et halua päästää jotain lainaa ulosottoon, joten maksat sitä niin suurella kuukausisummalla, että uloston ja sen jälkeen jää vain satanen. Minusta tilanne kuulostaa kestämättömältä…
Niin kuullostaa… tosin unohdin kokonaan laskuista lapsilisän, huimat 94€ ja risat + n.30€n s-bonukset. Eipä se lohduta. Joo, yksi laina on sellainen, jota ei voi jättää maksamatta kun siinä on vakuutena isäni kuolinpesä, eli mökki ja osakeyhtiö Sen kuukausilyhennystäkään ei oikein alemmaksi saa, koska laina-aika on jo nyt 15v ja äitini jo aika ikäkäs…
Moi; ikuinen velallinen, ei sun tartte kärvistellä 100€/kk. Kenenkään ei tartte, ei suomessa.
Reippaasti ulosottomiehen kanssa tapaamiseen ja selität miten sulla on menoja ja tuon yhden lainan tilanteen niin niiden pitäisi muuttaa suojaosuus sen mukaiseksi. Älä rankaise itseäsi enempää kuin on pakko.
Ulosoton siis pitäisi suostua tuohon, jos ei suostu niin hänet toimeentulotukea. Sitä työssäkävötkin saa jos tilanne on kestämätön. Tsemppiä!
Kiitokset tsempeistä kaikille! <3
laura89 Onko tosiaan noin? Mitä minä olen ulosotosta ottanut selvää, suojaosuudet on tarkat, oli mitä tahansa menoja. Ja ulosottoa ei Kelalla lasketa menoksi, jos sen maksaa itse eli ei mene suoraan palkasta… Mutta hei, en aio tälläisellä vaivata päätäni, tulen muuten hulluksi
Katson sitten mahdolliset tuet sun muut kun on sen aika. Eihän sitä tiedä vaikka tuntimäärät töissä nousee/paljon pystyy lisätöitä tekemään. Miulla on myös ihana perhe, jolta saan tukea rahallisestikin vähän, nytkin ovat avittaneet hurjasti!
En tiedä miten kuviot tässä tilanteessa menevät, eli laskeeko ulosottomies tuon lainan mukaan siihen maksukykyyn vähentäen. Sitä kannattaa kysyä, jos mahdollistaisi pienemmät maksut. Toisaalta, sinulle on tulossa omaisuutta tuosta kuolinpesästä ilmeisesti kun äitisi aikanaan kuolee, joten silloin se voidaan ulosmitata lainojen vuoksi (jos niitä on vielä paljon jäljellä). Ellet ole saanut omaa osaasi jo aikanaan.
Ei ole kuolinpesää jaettu, se tapahtuu tosiaan silloin kun äitini siirtyy pilvenreunalle. Jota tosin en halua tapahtuvan vielä piiitkään aikaan <3 Nää jutut on mietitty jo aiemmin… Meitä on vieläpä kolme sisarusta… yhdellä on jo ulosotossa velkoja, tässä tulossa seuraava Minulla tosin syynä tämä peliriippuvuus ja sisarellani vain se, että hän on keskittynyt pakoilemaan töitä… hän on jo päälle 40-vuotias ja ollut työelämässä korkeintaan kaksi vuotta elämästään…
Löysin tällaisen kuten vähän arvelin:
"Osakkaan velasta voidaan ulosmitata hänen osuutensa kuolinpesästä, jolloin kuolinpesälle annetaan kirjallinen maksukielto, jonka mukaan osakkaalle pesäosuuden nojalla tulevaa omaisuutta ei saa luovuttaa muulle kuin ulosottomiehelle. Perinnönjako voidaan siis tällöin toimittaa, ja ulosmittaus kohdistuu ainoastaan osakkaalle tulevaan omaisuuteen. "
Miten usein näin käytännössä tehdään on sitten toinen juttu. Voisin kuvitella, että jos kuolinpesän omaisuus on erittäin suuri, niin velkojat haluavat lähteä heti ottamaan omansa, mutta jos kuolinpesä ei kata lähes kaikkea velkaa tai/ja sen määrä on kohtuullisen pieni, niin siihen ei ole järkevää lähteä. Pakko sinun on silti tämäkin ottaa avoimesti esiin, jotta saat ulosottomiehelle selvitettyä maksukykysi ja sitä kautta puskuria elämiselle.
Joo, tuo oli tiedossa. Siksi kuolinpesää ei alunperinkään oltu jaettu, kun tosiaan yhdellä siskollani oli ulosotto velkaa jo silloin. Tällä hetkellähän jos käytäisiin jakamaan, oma osuus olisi puolikkaasta 1/3 osa. Jos nyt käytäisiin myymään, menisi koko osuuteni + lisää pankille, kun omaisuus on vakuutena. Tosin eipä niitä voi myydäkkään tässä vaiheessa kun ovat vakuutena.
Ainakin kannattaa ulosottomieheltä kysyä ja keskustella mikä on järkevää. Tuota en tiennyt että toimeentulohakemuksessa ei huomioida ulosottoa jos sen maksaa itse eikä oteta suoraan palkasta, perseestä… Tsemppiä!
No niin. Jos joku ei ole huomannu, minun selkärankani katkesi taas maanantaina, vaikka pelittömiä päiviä oli kertynyt jo jonkin verran…
Uusi yritys jälleen kerran. Olen taas saanut kaksi uutta haastetta käräjäoikeudesta… Jännä huomata, että jokaisen velan korko kasvaa myös korkoa ja perintäkulutkin kasvat korkoa. Ja en varmaan juuri saa maksettua kuin pelkkiä korkoja
Poikanikin jo kyselee miksi äidille tulee jatkuvasti kirjeitä, enkä oikein tiedä mitä sanoa
Kirsikkana kakun päällä; velkojien listakin kasvaa kun löysin myös kaksi “uutta” velkaa, jota en ollut listannut
Se on taas huomenna. Nimittäin PALKKAPÄIVÄ. Lisäksi tulee kesälomarat. Jippii. Ennen se oli kiva päivä - pääsi kaupoille eikä ollut huolen häivääkään. Nyt pelottaa niin perkuleesti, miten käy. Nimittäin selkärangalleni. Kaikki pakolliset laskut on laitettu jo maksuun - ne siis tulee kyllä maksetuksi. Loput varmaankin käyn heti aamusta nostamassa käteiseksi ja vien jemmaan osan myös äidilleni.