Olen ihan täysin varma, että ihminen pystyy lähes mihin vain! Historiakin tukee tätä väitettäni tuhansin tositarinoin, miten on kammotilanteista selvitty tai hurjiin tavoitteisiin päästy.
Käytän kirjoituksessani ihminen-sanaa väärinkäsitysten välttämiseksi, jottei mikään persoonapronomini kohdista ajatustani keheenkään yksittäiseen (minä, sinä, hän) tai monikkoiseen (me, te, he) ryhmään. Toisessa kirjoituksessa kerron omasta kokemuksestani.
Minusta ihminen ei suinsurminkaan ole ulkopäin ohjattava/ ohjautuva olento, vaan ihmisellä itsellään on kyky, taito ja voima, tahdonvoima, tehdä asioita oman mielensä mukaan (lakien vaatimien rajojen puitteissa)!
Tavoite, motivaatio:
Hankkeissaan ihminen onnistuu, kun tavoite on selkeä, konkreettinen ja realistinen. Sellainen tavoite on helpompi ymmärtää. Tavoitteeseen pääsemiseksi on hyvä miettiä, mitä sen saavuttamiseksi tulee tehdä, ja motivaation säilyttämiseksi ja lisämiseksi edistymistä kannattanee seurata. Motivaatiota voi löytää etsimällä faktaa, plussia ja miinuksia. Esim. mitä hyvää voi saada ja saavuttaa, vs. tätä pahaa saattaa seuraata… Joku ihminen saattaa kaivata motivaationsa ylläpitoon sosiaalista tukea, livenä tai verkosta.
Ympäristö, totutut tavat:
Ympäristöään ja totuttuja tapojaan kannattanee muokata helpottamaan tavoitteeseen pääsyä.
Tästä ei sen enempää, koska näissä on ihmisten välillä niin suuria eroja. Jokainen itse tietää omansa, ja osannee muuttaa tarvittavia asioita.
Tahdonvoima, itsekuri:
“Tahdonvoima voidaan määritellä tarkoittavan kykyä vastustaa lyhyen aikavälin houkutuksia saavuttaakseen pitkän aikavälin tavoitteita.”
“Tahto rautainen vie läpi harmaan kallion.” lauletaan laulussa, ja mainoskin sanoi: “Jos olet päättänyt, niin…” Ihminen pystyy pysymään hankkeissaan, ja pääsemään tavoitteisiinsa, kun tahto ja päätös on riittävän voimakas. En väitä, että helppoa päätöksessä pysyminen välttämättä olisi, mutta ei missään nimessä mahdotontakaan! Tai jos lipsahdus, repsahdus tuleekin, se ei ole mikään maailmanloppu, vaan siitä vain sitten takaisin hevosen selkään!
Ihmisissä on toki eroja, geeneillä ja elinympäristöllä on oma vaikutuksensa. Jotkut ihmiset vain ovat tahtotilaltaan vahvempia ja päättäväisempiä kuin toiset. Mutta ihminen kuin ihminen voi tahtotilansa vahvistamisessa kehittyä! En ymmärrä, miksi ei voisi!