Päätin ottaa itseäni niskasta ja lopettaa ainaisen pähkäilyn sen suhteen, että onko mulla alkoholin kanssa ongelmaa, vai ei. Koska, jos olen miettinyt sitä suunnilleen kohta vuoden verran, niin kyllähän se aika paljon kertoo…
Mä olen kolmenkympin tienoilla oleva nainen, jonka historiaan sisältyy mm. itsetuhokäyttäytymistä ja useissa tilanteissa tässäkin kohdalla pahimmat ylilyönnit ovat tapahtuneet silloin, kun olen ollut humalassa. Mulla on ollut räiskyviä parisuhteita, joissa päihteet ovat ikävä kyllä olleet melko keskiössä. Olen aina tiedostanut jollain tavalla, että siitä ei kohdallani tule mitään, jos puoliso käyttää alkoholia reippaasti, koska lähden siihen itse mukaan. Oma rankempi alkoholinkäyttöni alkoikin reilu kaksi vuotta sitten, kun aloin seurustella miehen kanssa, jolla oli alkoholiongelma. Hän ei ole enää kuvioissa mukana, mutta tuon suhteen aikana aloitin viikoittaisen juomisen, joka ei rajoittunut sitten enää vain viikonloppuihin, vaan baarireissuja tai hänen kotonaan juomista alkoi olla myös keskellä viikkoa.
Tunnistan itsessäni semmoisen piirteen, että mun elämässä pitää sattua ja tapahtua tavalla tai toisella. Alkoholi on ollut yksi semmoinen juttu, joka saa välillisesti näitä kaikkia asioita aikaan. Jotain kicksejähän siitä olotilasta selkeästi saa, kun humaltuu. Vaikka se humaltuminenkaan ei edes ole enää niin voimakasta, kuin ennen, eikä nousuhumalat ole niin hauskoja, välillä nousuhumalaa ei tunnu edes olevan. Nyt mä kuitenkin koko ajan enenevissä määrin pelkään, miten alkoholi madaltaa kynnystä tehdä monenlaisia asioita ja kuinka se lisää myös tapaturma-alttiutta. Mä en juo yksin kotona, ellei mulla ole tarkoitus lähteä samana iltana jonnekin. Mielitekoja kuitenkin tuota arki-iltajuomista kohtaankin on alkanut esiintyä.
Mun ongelma on se, että joka kerta, kun alan juoda, tiedän, että kadun sitä myöhemmin. Koen myös kaikenlaiset kutsut erilaisiin illanviettoihin ja muut tapahtumat nykyään todella stressaavina, koska joudun joka kerta miettimään, juonko vai enkö. Ja mitä lähemmäs tilaisuus tulee, niin sitä enemmän olen siinä fiiliksessä, että kyllähän tämän kerran vielä voi. Ja sitten koettaa aina taas se seuraava kerta.
En tiedä, onko tämä edes oikea osio mulle kirjoittaa, kun puhutaan alkoholin vähentämisestä. Tunnistan senkin itsessäni, että se ns. kultainen keskitie on mulle todella haasteellinen. Olen helpommin aina jommassakummassa ääripäässä ja tässä tapauksessa ääripäänä se täysraittius olisi oman onnellisuuden kannalta parempi.
Kirjoitin tänne siksi, että haluaisin kuulla toisten samassa tilanteessa olevien ajatuksia näistä asioista. Miten tsempata itseään, ja nähdä joka tilanteessa vaan niin parempana se vaihtoehto, että herää seuraavana päivänä hyvin nukutun yön jälkeen ilman mitään känniä/krapulaa? Kun näinhän se kuulostaa niin paljon paremmalta, mutta sitten kuitenkin useimmiten valitsee sen huonomman vaihtoehdon…
-Miina