Viihdyn hyvien kirjailijoiden seurassa. Vaikka harvemmin sellaista pääsen oikeasti tapaamaan, ja harvat heistä sattuvat edes elämään samaan aikaan minun kanssani. Mutta, kirjat elävät.
Joskus kirjat liippaavat läheltä tätä juomisaihettakin. Useammin tietysti elämää ja elämäntapoja joihin sitten juomindnkin kuuluu.
Nyt tarttui kirjastosta mukaan Pentti Saarikosken “juomarin päiväkirjat”. Taatusti alkoholistin tekstiä,eihän se mies juuri selvänä ollut. Saarikoskelta kai löytyvät ne maailmanharvinaisuuddtkin, kuvauksdt deliriumist kohtUksen aikana kirjoitettuna.
Onhan siinä jotain tuttua, kaukaa menneisyydestä pilkahtavia kuvia jostain joka joskus on jollain tavalla ollut omaakin elämää. Saarikoskella tosin oli elämässään juoppouden lisäksi myös lahjakkuus, kirjailijan ja kääntäjän mahtava ammattitaito, joten elämä tietysti oli aivan erilaista kuin meikäläisen, duunarijuopon.
Ja kuitenkin, samuuttakin. Kuten se, miten juovuksissaolo oli niin luonnollista elämää, selvänäolo taas poikkeus, hankala ja outo, kipeä tilanne. Ei se pöhnä siis ollut senaikaisen ajattelun mukaan hyvä eikä paha, koska se oli luonnollinen tila, jokapäiväinen kuin yön nukkuminen.
Juuri törmäsin kirjassa kohtaan jossa Pentti olisi mennyt Dublinissa ollessaan päiväksi johonkin reissuun, mutta kun se olisi vaatinut neljää tuntia ilman ryyppyä niin eihän semmoiseen. Ei keskellä kirkasta päivää voinut niin pitkään viinatta olla.
Semmoista se on alkoholismi.
On se kirja ihan mielenkiintoinen, ajatukset esillä, paljaina, oivaltavinakin, vaikka juopuneen perspektiivi onkin vallitseva.
No, katsotaan nyt, voi olla että kyllästyn ennen kirjan loppua…puolivälissä olen ja vielä lukeminen maittaa.
Ei tuostakaan kirjasta välttämättä mitään opi, mutta ehkä kuitenkin… Hyvä on ihmisen ajatella asioita muiltakin kannoilta kuin omaltaan. On siinä jotain sellaisia pointteja joita omasta menneisyydestäni tunnistan. Onko niissä enää minulle merkityksellistä ajattelemista, tiedä sitten. Mutta kai tässä enemmän itseäni viihdytän kuin viisaammaksi yritän, joten miksen lueskelisi.