hyvä psykiatri, pk seutu

Hei’

Löytyiskö suosituksia hyvälle ja mukavalle psykiatrille pk seudulta, tarkotan toll mukauudella lähinnä
tä se sitä, et se kuntelis lääkeasioissa, ja ottais huomioon et me kaikki ollaan vähän erilaisia kuitenkin.
En etsi mitään psykoterapiaa tms, vaan hyvää lääkäriä lääkeasioihin.
[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Yleinen kommentti vaan, että lääkehoitoa halutessa kannattaa valita psykiatri, joka ei ole terapeutti. Saattaa olla niin, että osa psykiatreista työskentelee sekä terapeuttina että lääkärinä, ja näin ollen jompikumpi on yleensä enemmän päätoimista ja toinen osa-alue kärsii tai sitä tehdään sivutoimisesti. Ymmärtäähän sen, mutta potilaana kannattaa myös ymmärtää valita jos valinnan mahdollisuutta on.

näin on asiaa puhut. [Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori] reagoi määräämällä lisää lääkkeitä, lähinnä neurolepteja ja bentsoja. nyt makaan kotona, en jaksa liikkua, tehdä mitään… en tiedä selviänkö enää tästä…

Etsit “hyvää lääkäriä lääkeasioihin”, mutta et kuitenkaan sellaista, joka määrää bentsoja? Mitä sitten pitäisi määrätä, kenties dekstroamfetamiinia tai oksikodonia? Lähtee noilla masennus ja ahdistus kertaheitolla.

Hmm…

No juu, mietin minäkin että mitäs vittua sit pitäisi kirjottaa, ellei bentsoja? :open_mouth: Sata kertaa mielummin niitä kuin jotain vitun neuroleptejä tai SSRI-paskaa. Vai onko nyt kyse keskusteluavun tarpeesta? Ei psykiatri ole keskusteluja varten, vaikka toki arvostan, että niiden kanssa voi keskustella. Nimittäin omani on sellainen joka ei edes puhelua aloittaessa sano yhtään mitään! Enkä nyt todellakaan lähde kirjottamaan nimiä, omani on oikein mainio sen kannalta, että saan tarvittavat lääkkeeni. Muutenkin kannattaa olla varovainen tollasten tekstien kanssa, kun niistä voi aika nopeesti kyhätä kasaan kunnianloukkausjutun. Mutta niin, terapeutit on syvällisempiä keskusteluja varten.

Juu onhan tuo kunnianloukkauspaska ihan totta. En jaksais alkaa kenenkään raharikkaan mamman kanssa tappeleen ja saada banneja. Vituttaa vaan tollanen touhu nähny niin paljon itse täydellistä ammattitaidottomutta ettei ole tosikaan :mrgreen:

^ Joo, ei toi sun viesti kyllä mitenkään paha edes ollut. Viittasin alottajaan ja sit nimimerkkiin Psyko666, noi oli sellasia juttuja, et vois haitatakin ammatinharjoittamista teoriassa, eli jos tämä nimeltä mainittu lääkäri haluaisi, niin kai niistä vois jonkun ilmoituksen tehdä. En mä kyllä tiedä lähtiskö syyttäjä syyttämään, kun ei ne kai kamalan helpolla syytä pikkujutuista. Itsellänikin jäi paska maku syyttäjän ratkaisusta erästä mua koskeneen rikoksen tiimoilta, siis paljon kunnianloukkausta vakavampi. Tekijä sai rangaistuksen mut aika minimaalisen. :unamused: Mut en mä silti lähtisi kokeilemaan tuuriani tommosissa hommissa kirjoittelemalla palstoille jotain shaibaa henkilöstä X. :smiley:

Miksi omasta hoidostaan ei saisi keskustella? Vaitiolovelvollisuus on luotu suojaamaan potilasta, ei lääkäriä. Ainakin PK-seudulla vaikutti joskus sellainen vanha miespsykiatri kuin Ilkka Larmo. Lääkeasiat osasi erinomaisesti, enkä tarkoita tällä sitä, että olisi jotenkin hölläkätisesti kirjoittanut PKV-lääkkeitä, päinvastoin. Jos haet psykoterapeuttisempaa lääkäriä, niin sitten joku toinen voi olla parempi. Mutta Larmolla oli kyllä kokemusta kaikista mahdollisista ja mahdottomista lääkityksistä.

No kyllähän saamastaan hoidosta saa keskustella, mut siinä kohtaa kun kirjottelee jonkun määräävän “pelkästään bentsoja” yms paskaa, niin ehkä kannattaa harkita mitä kirjoittaa. Etenkin, kun tollanen leima lääkärillä saattaa sit oikeasti vaikuttaa heidän työhönsä ja oikeuteen määrätä lääkkeitä. Näkeehän sen loppujenlopuksi jostain tietokannasta mitä ovat oikeasti kirjoitelleet reseptille, mut ainakin mä näen tollasen tiedon levittämisen vahingollisena. :confused: En mä mikään lain asiantuntija ole, mut en kyllä lähtis, kuten mainitsinkin jo, koittamaan tuuriani tollasten tekstien kanssa.

Toivon hartaasti, ettei Valviran valvonta perustu jonkun nistien keskustelupalstan tiirailuun. Virkamiesten pitäisi ymmärtää potilaiden kokemusten subjektiivisuus. Lääkemääräysten aiheellisuus on helppo selvittää potilaskertomuksista. Tietenkin lääkärin virka vaikuttaa siihen, miten lääkemääräykset painottuvat. Syöpäosastoilla luulisi menevän tavallista enemmän kipulääkkeitä ja vastaavasti psykiatriassa enemmän rauhoittavia kuin nenä- korva- ja kurkkulääkärin vastaanotolla.