Hyppy uudelle tasolle

Aloittelen kirjoittelua osaltani. Moni keskustelija tuntuu vähän tutulta seurattuani plinkkiä sen puolen vuoden aikana, mikä eläköitymisestäni on kulunut. Vinkkejä on tullut ja myös uusia näkökantoja. En osannut järjestää tarpeeksi mielekästä tekemistä töiden loputtua, ja tissuttelu karkasi käsistä.

Olen vähentänyt viiniä parin viikon ajan, mutta nyt olisi täyden paussin paikka. Se hirvittää. Tahtoisin löytää taas ne pienet terveelliset asiat, jotka rikastuttavat arkielämää. Yritän myös kuunnella, mikä juuri itselleni tuottaa hyvää iloa. Toki perheen ja muutamien ystävien ilahduttaminen antaa paljon - ainakaan en saa tuottaa heille pettymyksiä tai lisää huolta.

Inrtoverttinä minun täytyy valita maltilliset menemiset, jotta stressitaso ei nouse liikaa. Saas nähdä miten ämmän käy.

1 tykkäys

Aloittelen kirjoittamista osaltani. Monet keskustelijat tuntuvat jo vähän tutuilta. Tukea ja vinkkejä olen saanut sen puolen vuoden aikana, kun olen aihetta miettinyt ja plinkkiä lukenut jäätyäni eläkkeelle. En osannut korvata työaikaa tarpeeksi mielekkäällä tekemisellä. Mopo karkasi tissutellessa. Vähentelin hiljalleen, mutta nyt olisi täyden juomapaussin paikka.

Yritän nyt luoda terveellisiä rutiineja arkeen ja nauttia uusistakin asioista pikkuhiljaa. Introverttinä minun täytyy valita menemiseni tarkkaan, jottei stressitaso nouse.

Tätä tukimahdollisuutta en saa pilata.

2 tykkäystä

Mulla samaa ongelmaa eläkkeelle jäännin jälkeen. Asiaan vaikutti myös se, että muutimme paikkakunnalle, missä Alko on ruokakaupan yhteydessä. ”Vierasvaraa” mökille on haettu myös laivalla ja kyllähän sen tietää miten sen ” vierasvaran” kanssa käy kun sitä on käden ulottuvilla. Tein jo oman ketjub missä suunnittelin lopettamista mutta eihän siitä mitään tullut. Nyt yritän lempeämpää suhtautumista tyyliin ” tänään en juo”. Painonpudotus on myös suurena motivaattorina. En kuitenkaan halua kieltää itseltäni mitään totaalisesti, en herkkuja enkä juomaa, mutta pyrin että niitä vierasvaroja nautittais sitten vieraiden kanssa ja tauot juomisessa olis enemmän kuin 1-2 päivää. Kuuluisin siis tuonne vähentäjien puolelle mutta halusin kuitenkin vastata sulle.

Kiitos Lady! Samoja kokemuksia laivatuomisten kanssa. Lapsenlapsia varten hommatut jätskit ja vanukkaat ovat myös menneet ennen aikojaan, ja sitten olen hakenut taas uusia tilalle.

Jossain vaiheessa tuntui muka hienommalle tarjoilla kyläilevälle naapurille viiniä ainaisen kahvin ja kääretortun sijaan. Niin se viini on arkipäiväistynyt. Työskentelin nuorempana matkailualalla mm. Saksassa, ja siellä monilla oli tapana nauttia olutta tai viiniä lähes joka ilta - mutta pieniä määriä.

Herkut ovat kuitenkin joskus paikallaan, esim jos ruuan jälkeen juo pullakahvit, ei mikään alkoholi enää himota.

Opettelen vasta Plinkin käyttöä - eka viestini laitoin väärään paikkaan. Kohteena olisi ollut Me vähentäjät. Muutenkin koen outona tällaisen avautumisen edes anonyymisti. Ehkä vielä opin.

Yritän seuraavalla kerralla jatkaa mainitussa ryhmässä.

Hyvää viikonloppua!

1 tykkäys

Viikonloppu meni hyvin. Uinti järvessä, taidenäyttely ja “pakolliset” synttärit. Juhlissa join lasillisen boolia, sitten hain äkkiä voileipäkakkua.

Tämä kirjoittaminen tuntuu edelleen vaikealta, teknisestikin ja siksi etten osaa sanoittaa tuntojani. Yli 40 vuotta liike-elämässä tappoi sen vähäisen luovuuden, mikä joskus nuoruudessa pilkahteli. Tuottavuus ja raha menivät kaiken edelle. Pidin kyllä työstäni. Se jotenkin vei mukanaan. Toisaalta, jos mokasi, se vei vain rahaa eikä kenenkään henkeä tai terveyttä.

Tavoitteeni pitkällä tähtäyksellä juomisen suhteen on vanhan ihmisen ylärajat eli max 2 annosta kerralla ja 7 annosta viikossa. Lähitavoitteni on mahdollisimman monta nollapäivää tai -viikkoa. Minusta ei ole laskemaan päiviä. Yritän keskittyä muuhun tekemiseen.

Päivän havainto: kun avasin parvekelaseja hieman, monenlaisia pörriäisiä on tullut kukkiimme. Niitä on kiva seurata.

4 tykkäystä