Huumesota on hävitty ja me olemme voittajia ilman huumeita.
Törmäsin just todella kattavaan artikkeliin tästä aiheesta.
[i]Huumeiden vastainen sota on hävitty – nyt etsitään vaihtoehtoja
Tarkkoja lukuja siitä, miten kalliiksi huumesota on tullut, on mahdoton saada. Mutta eri lähteet arvioivat huumeiden vastaisen sodan maksavan valtioille joka vuosi noin 100 miljardia dollaria, mistä suurimman osan maksaa Yhdysvallat. Rahaa lasketaan palaneen 70-luvun alusta lähtien biljoona eli tuhat miljardia (1 000 000 000 000) dollaria.
Samaan aikaan huumeiden käyttö ei ole ainakaan vähentynyt.[/i]
Sinänsä kyllä varsin merkittävää, että Yle uutisoi tästä varsin tabuna pidetystä aiheesta noinkin kattavasti. Ehkä tässä seuraavan 10-20 vuoden aikana päästään todistamaan sellaistakin ihmettä, että käyttäjiä ei enää rangaistaisi ja jonkin sortin dekriminalisointi tapahtuisi ihan kaikkien aineiden käyttäjien kohdalla. Kenties alettaisiin jopa toden teolla tutkia psykedeelien terapeuttisia mahdollisuuksia, ja pilvenpolttajien jahtaamiseen haaskatut eurot voitaisiin käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen
Se aika tulee kyllä, mutta tällävälin kunkin on syytä keskittyä omien huumeidensä käytön lopettamiseen, tai ainakin vähentämiseen.
Toki. Pointtinani oli lähinnä myös se, että se käyttö noin niinkun yhteiskunnallisesta perspektiivistä katsottuna todnäk vähenisi dekriminalisoinnin myötä. Ei heti, mutta parin vuoden kuluessa. Etenkin ns. ongelmakäyttö…
Huumeidenhan käyttö on ihan jees, varsinkin kohtuukäyttö, mutta kuten meistä varmasti moni tietää, niin aina välillä se kuitenkin lähtee lapasesta, ja sitten sattuu ja tapahtuu. En minä täällä ole absolutismia saarnaamassa, kaukana siitä, mutta mulle itselleni tuntuu ainakin toistaiseksi soveltuvan vaan ihan vesivoimalla bilettäminen!
Vesilinja on monesti paras linja, etenkin sun tapauksessasi kun hommat tuntuvat ilmeisen useasti lähtevän aika huolella lapasesta. Itselläni on jotenkin ihmeen kaupalla säilynyt jonkinasteinen kohtuus tässä tissuttelussa, viikonloppuisin on tullut otettua enemmän mutta muuten on vältytty “maanantaiflunssilta” tms. alkoholin liikakäytön negatiivisilta sivuvaikutuksilta. Ajattelin silti olla loppuvuoden holitta, ihan senkin takia että joulu perheen sekä extended familyn kera sisältää paljon pieniä lapsia, enkä mä halua olla yhtään päihtynyt sellaisten seurassa. Plus joulu on yleensä aika ahdistavaa aikaa meikäläiselle, mieluummin sitä ottaa sen sellaisenaan (nojoo, lääkityksiäni en ala ajamaan alas, mutta koitan pysytellä minimiannoksilla - ei musta niillä kukaan huomaa että olisin mitään ottanutkaan, koska ne lähinnä pitävät kivut loitolla ja ahdistuksen siedettävissä mittakaavoissa ilman mitään päihtymyksen tunnetta), koska joulupäivän/tapaninpäivän darra on tullut koettua aivan liian monta kertaa jo…
Sanomattakin on selvää että vesilinja on paras linja. Mihin ihminen tarvitsee päihteitä? Mitä niistä saa säännöllisesti käytettynä? Ei mielestäni yhtään mitään. Aika kertakäyttöisiä kokemuksiahan nuo ovat. Toki joku LSD, MDMA tai IV-kokaiini olivat sen kerran tai kaksi hienoja kokemuksia. Useasti toistettuna se taika katoaa, ja jäljellä jää vain tyhjänpäiväinen ajantappaminen.
Useimmilla meistä on takanaan sen verran rankkoja taustoja ja psyykkistä vinoutumista, ettei sitä vaan yksinkertaisesti kestä selvinpäin. Poislukien tietty sitten ne, joilla on ihan oikeasti fyysistä ja psyykkistä sairautta taustalla vaikuttamassa. Mutta lääketiede kehittyy kokoajan aimo harppauksin, ja me toivon mukaan saadaan jatkossa kokea entistä täsmällisemmin meidän tarpeisiin kehitettyjä aineksia, joiden addiktio- ja väärinkäyttöpontentiaali on vain murto-osa siitä roinasta mitä meihin, joko omasta- tai muiden tahdosta tällä hetkellä tungetaan.
Tuohan nyt on vaan surkea tekosyy itsetuhoiselle kuosittamiselle. Eikö tuollaisesta luuseri-mentaliteetista pitäisi pyrkiä keinolla millä hyvänsä eroon? Rankkoja taustoja ja muita ongelmia nyt on yhdellä sun toisella, tuollainen omassa surkeudassaan vellominen on vaan heikkoa suorittamista. Helppo tapa oikeuttaa itselleen tulevaisuutensa ja elämänsä pilaaminen. Sehän toki meiltä päihdeongelmaisilta onnistuu, helpon tien valitseminen nimittäin.
Mikään ei ole helpompi tie itsekusetukseen kuin Jumala ja uskonnot. Minä kohtasin Jumalan suoraan henkilökohtaisesti tänään aamuyöstä, mutta en kuitenkaan laita Häntä tekemään töitä puolestani, enkä usko että Jumala helpottaa urakkaa itseni ja päihdeongelmani kanssa piirun vertaa. Onpahan vain jokin absoluuttinen määränpää jota kohti haparoida yksin pimeässä.
Jumala vain katsoo kuin Narkkitehti taistelee hengestään täällä kuolevaisten keskellä, saatanallisilla houkutuksilla täytetyssä murheen laaksossa. Ja sitten kun Narkkitehti pysyy päivänkin vesiselvänä, luo Hän hyväksyvän katseensa alas minuun syntiseen, ja olen taas askeleen lähempänä Taivasten Valtakuntaa.
Päivän soundtrack: Led Zeppelin - Stairway to Heaven
youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8
Jos et nyt sotkisi todellista Jumalaa, yskänlääke huuruisiin houreisiisi. Otit sitten itseesi, ja käytit ainoan mahdollisen oljenkortesi. Tyylikästä, hyvin tyylikästä. Komeasti paljastat typeryytesi, jos kuvittelet Jumalan palvelemisen olevan helppo tie. Kyllä se itsesäälissä vellominen, rapajuopottelu ja ressun kurlaaminen on huomattavasti helpompi tie. Tuntuuhan se sinultakin onnistuvan ihan luonnostaan. No, kai kaikkien meidän tulee seurata kohtaloaan
^Itse olen käynyt kyllä sellaisen henkisen kasvun tien, etten tarvitse aineita sekoittamaan päätäni. En edes halua sitä. On useampia tapoja päästä kuiville ja itselleni esim 10 käskyä sekä useampi muu asia, ovat moraalia. Itselleni Jumala on luonto monipuolisuudessaan yksinkertaistettuna. Kun elän oman moraalin, näkemyksen ja ideologian mukaan pystyen olemaan itselleni rehellinen, olen sinut maailman ja elämän kanssa… Tosin ymmärrän pointin Narkkitehdille. Eräs entinen frendi, joka veti uskonnon totaali-överiksi sanoisi, että “Saatana houkuttelee sinua näyttämällä aineilla teko-Jumalan”. Sekä pari-kolme kappaletta lisää juttua…
Usealle Jumala on helpompi äkkilopetukseen. Uskovaiset sanovat, että Jumala on antanut ympärilleni välittäviä ihmisiä, ketkä haluavat auttaa itseäni elämään sopusoinnusaa itseni ja maailman kanssa. Itse haluan uskoa ihmisen hyvyyteen, vaikka se ei päde kaikkiin ihmisiin. Luonto onkin jo eri asia…
En kuitenkaan näe menettäväni mitään, jos näen luonnon mahtavuuden sekä elämän mielekkyyden. Vuosikaudet olen tehnyt töitä päästäkseni tähän tilanteeseen ja näen, että on mahdollisuuksia vaikuttaa myös omaan elämään. Pitkän työn jälkeen on pian ammattipaperit kourassa.
Se, että usea alkaa käyttämään/kokeilemaan aineita, johtuu varmasti pitkälle siitä, että ihmiset ovat hukassa! Kun pitäisi olla super-ihminen… Itse olen näistä turhista tavoitteista päässyt pitkälti eroon ja koska olen käyttänyt aineita vuosia, en halua tuhlata enää päiviä sekaisin olemiseen…
Mielestäni hengellisyys ja uskonto ovat eri asia, mutta palvelevat melko samalla tavoin ihmistä…
Huumesota on hävitty jo aikoja sitten… Tärkeämpää olisi opettaa lapsille, että on coolia yrittää kestää asiat raittiina. Nykyään näin ei ole, kuulee koulussa, kaupungilla, julkisissa jne juttua lähinnä kännäyksestä, röökaamisesta, huumeista ja vastakkaisesta sukupuolesta…
Anteeksi vain täydestä offista, mutta mitä pahaa siinä on, että nuoriso puhuu vastakkaisesta(tai vaikka samastakin) sukupuolesta? Tietty, jos läppä on kovin seksististä ja alentavaa, se ei ole hyvä juttu, mutta eikös noin muuten liene tyystin normaalia ja luonnollista, että tytöt ja pojat alkavat kiinnostaa, eikä se liity millään tavoin päihteisiin ja elämänsä ns. risaiseksi pistämiseen.
Hyvä huomio!
Mikäli asiaa ei liitetä päihteisiin, niin se on tervettä! Olin väsynyt tuota kirjoittaessa… Edelleenkin näyttäisi, että monelle se seurustelu on tapa vähentää päihteitä… Tuon asian liitin kuulemiini sekoilu-kertoihin, jossa herätään tietämättä paikkaa ja jonkun tuntemattoman seurassa… Sekoilu ja useat seksisuhteet eri ihmisten kanssa voi tosin vaikuttaa itsetuntoon ja maineeseen myöhemmin… Usein teinien jutuissa nämä asiat vain yhdistyvät… Etenkin pojilla…
Edelleen väsynyt ja pitää lähteä hoitamaan vikat asiat. Onneksi useimmilla nuorilla on myös terveitä asioita elämässään, harrastuksia ja ystäviä mm.

Edelleenkin näyttäisi, että monelle se seurustelu on tapa vähentää päihteitä…
Kyllä minä ainakin vaihdan pullon pilluun, anytime, anywhere!
^ Onhan se toki terveellisempää, kunhan vain muistat huolehtia ehkäisystä näinä tautisina aikoina ja muutenkin .

^ Onhan se toki terveellisempää, kunhan vain muistat huolehtia ehkäisystä näinä tautisina aikoina ja muutenkin
.
Toki toki. Voipi nääs olla että Narkkitehdille lohkeaa pillua kertaheitolla isommalla volyymillä kuin juoppona sekopäänä heiluessa. Nykynaiset arvostavat raittiutta aika tavalla, ja vesiselvälle miehelle tarjoutuu varmasti mahdollisuuksia pitää hauskaa ilman päihteitä, kerran jos toisenkin!
Drugs are good
-NOFX