Huumeriippuvaisille

Ihan hyvltä sä vaikuttaisit, itelle olisi ainakin melkeinpä vaa eduksi jos hoitajalla olisi omakohtasiakin kokemuksia

Edelliselle kirjoittajalle…Anteeksi ehdin vain nopeasti silmäillä viestisi, mutta tuntui vieraalta se että monet kaipaisi sääliä…tietysti käyttäjiä ja taustoja erilaisia…Ja tuollaisille ihmisille kuin tämän ketjun aloittaja niin on varmasti vain herkkua jos joku käyttäjä tarvitsee edes vaikka tukea,hän ei sitäkään varmaan ymmärrä…Ehkä hän ajatellee että on helppo esittää vahvaa/ylimielistä mutta ihan päinvastaiset asiat paistaa läpi…

siis tarkoitin tätä Esiaista…Esiais,jo ketjun ensimmäinen viesti vaikutti asenteelliselta…en muista tarkkaan sanamuotoja, mutta mistä päättelet että käyttäjät eivä ole “hyvistä perheistä”(en muista tarkkaan,mutta tällaisen kuvan sain)…??

en suosittele kyseistä työtä koska sulla ei ole mitään tietoa huumeiden
käyttäjistä…et osaa oiken auttaa meitä…uskoisin näin…parhaat avut saa ex-käyttäjiltä…jotka ovat parhaita tukijoita päihteettömyyteen…

Päihdetyöläisen pakollisiin opintoihin pitäis kuulua kovien huumeiden veto, alkuun vaikka semmoset 100ov. Mitä vittua semmonen mitään muutenkaan tietää joka on joskus bileissä hämärässä komerossa maistanut paskalaattajointtia, sit luulee et vittu nyt oon kuule huumeita kokeillut (ps. kannabis ei ole huume).

Eli ensalkuun voisit ruveta piikittää herskaa ja piriä, sit parin vuoden päästä voit koittaa uudestaan.

[size=125]Ja tämä aloittaja saisi nyt todellakin miettiä mitä “suustaan” päästää. Riippuvuus ei aina ole valinta niinku hän väitti. Ajatella jos hän olisi ollut töissä täälä meidän A-klinikalla sinä päivänä, kun minä sinne tulin ekaa kertaa hakemaan apua. Olisiko hän todellakin kohdellut minua, kun saastaa, kysymättä edes, miten riippuvuuteni on syntynyt? Ja vaikka minun riippuvuuteni ei syntynyt valinnasta ni tämän oman kokemukseni kautta olen jotenkin alkanut ymmärtää myös “oikeiden” huumeiden käyttäjiä ja alkoholisteja. Ennen myös minun suustani sai kuulla näitä kapeakatseisia mulkkukommentteja. Sanoin aina kuinka halveksin alkoholisteja, kun he eivät edes yritä korjata elämäänsä. Nyt tiedän, että kyllä he yrittävät, mutta alkoholismi on niin raju sairaus, ettei siitä noin vaan parannutakaan “selkärangalla”.

Ja jumalauta. Se on geeneistä kiinni kuinka helposti röökistä pääsee eroon. Turha tulla mainostamaan, et oon kokenu riippuvuuden, ku lopetin röökin. Öö voin sanoo, että et ollu oikeesti riippuvainen röökistä! Kaikille ei synny riippuvuutta röökiin vaikka polttais viis askia päivässä kolkyt vuotta. Asenteesi paljastaa, että sinä kuulut niihin onnellisiin, jotka eivät sairastu riippuvuuteen. Jos olisit sen itse kokenut ni asenteesi olisi paljon “nöyrempi” riippuvuuden kohdettasi kohtaan ja siten myös ymmärtäväisempi meitä kohtaan. Sinä et taatusti ole kokenut yhtäkään fyysistä vierotusoiretta elämäsi aikana, joten unohda tämä “minä olen päässyt riippuvuudesta selkärangalla”-argumenttisi!

Tollasille kapeakatseisille paskiaisille pitäisi pistää estot päihdealalle pääsyyn. Tiedätkö kuinka monen vierotus kaatuu juuri siihen, että avunhaku paikan työntekijä on mulkku? Tiedätkö kuika monta henkeä vaarannat olemalla mulkkuna tällä alalla? Jos nuori (11-15v) tekee ajattelemattomuuttaan sen yhden ratkaisevan virheen, että hän menee kokeilemaan huumetta ja pitää siitä ja jää siihen koukkuun niin pitääkö tältä nuorelta evätä mahdollisuudet korjata virheensä ja parantua myöhemmin? Käytä nyt niitä aivojasi! Sinun kapeakatseisuutesi päihdekäyttöä kohtaan tulee kostautumaan sinulle siten, että omasta lapsestasi tulee suurella todennäköisyydellä narkkari. Paasaatko sinä sillon, että hän ei ansaitse hoitoa? Tai jos ansaitsee ni vasta sit, kun kaikki muut on hoidettu?

Tajuatko sinä, että mekin olemme vain ihmisiä, jotka tekevät inhimillisiä virheitä, jotka voivat johtaa riippuvuushelvettiin ja että mekin ansaitsemme mahdollisuuden normaaliin elämään? Sinä tuomitset käytännössä ihmisen yhden virheen perusteella. Oletko sinä todellakin niin täydellinen, ettet ole koskaan tehnyt virheitä? Pitääkö yhdestä virheestä siis kärsiä koko loppu elämä? Varsinkin jos virheen teki nuorena, kun ei vielä välttis osannu itse ajatella asioita loppuelämän kannalta? Vaihda nyt hyvä ihminen ajoissa alaa, ennenkö tuhoat yhtäkään elämää![/size]

Mä mietin tätä juttua just tossa ku hain kaljasixterin siwasta. Mä jaottelen riippuvuuden kolmeen eri tasoon:

1. Ei ole elämää ilman ainetta. Hankittava keinoin millä hyvänsä.

2. Aineet hallitsee elämää. Jos on selvinpäin, joka voi olla ihan siistiäkin ajoittain. Mutta tarvii ehkä päivittäisen aamu/ilta/yö annoksen, joka antaa sen mielentilan että kaikki ois ok(pien harha). Ei juuri rötöstelyjä. Kuitenkin aineet hallitsee elämää.

3. Viihdekäyttö, joka voi olla kerta viikossa tai kerta kuukaudessa. Ei mainittavia haittoja ehkä, mutta jostain kumman syystä pakko toteuttaa sillontällön.

Nooo tää on mun näkemys nyt, joka vaihtuu sit tunnin välein. Tätäkin jos pohtis enemmän niin riippuvuudella ois jo 14 tasoa. Ongelmani onkin että pohdin liika joten ny loppu tää lätinä.

Kukaan ei kyllä valitse sosiaali-/terveysalaa jos motiivina on raha… Jos tuo on oikeasti suhtautumisesi niin se tulee näkymään työssä, valitettavasti kyllä tiedän että tuollaisia päihdetyössä on. Yksi entinen kollega meni desinfioimaan kätensä aina kun oli kätellyt asiakasta inhon ilme kasvoillaan (siis ei asiakkaan nähden mutta heti asiakkaan lähdettyä). Meitä on moneksi ja liian moni hoidattaa työssä itseään.

Mä opiskelen mielenterveys- ja päihdealaa amk:ssa. Oon ollu (lääkärin avittamassa) bentsokoukussa, nikotiinikoukussa, käyttänyt ongelmallisesti alkoholia ja poltellut säännöllisesti kannabista. Ystäväpiiri on täynnä eriasteisia narkkeja ja viihdekäyttäjiä. Mielenterveydellisiä ongelmia on ollut menneisyydessä viljalti. Eli omaa kokemusta aiheesta on liikaa suhtautuakseni aineisiin asenteella “vitun homo, mitäs koitit”. Koulussa eniten ärsyttää just “hyvistä perheistä” tulevat opiskelijat, joille 90-luvun suomalainen huumevalistus on tehnyt tehtävänsä ja se eka hasispiikki vie sut helvettiin. Uskon ja toivon, että esaiaksen kaltainen janari kyllästyy alaan puolessa vuodessa ja vaihtaa vaikka vanhustyön puolelle, lähteepähän ainakin tuhoamasta muiden tekemää työtä.

Hei itsellesi

Hyvät motiivit sulla!!Motiivina raha lähteä päihdetyöntekijäks…Miten vitussa sä meinaat hoitaa ihmisiä kenen ongelmista sulla ei oo pienintäkään hajua? Tolla asenteella sä saat varmasti rakennettua luottamuksen sun ja potilaan välille…ja et sä sanoit jossain välissä ettei kukaan tee pähdetyötä sen takia et ois oikeesti kiinnostunu siitä.Mun mielestä sä voisit laittaa tän kirjoituksen cv:n ku haet duunia.ja toi ns. kunnollisten perheiden nuoret…huh huh.Mä tunnen montakin ns. kunnollisten perheiden nuorta jotka vetää kamaa ihan kuule duunareitten kakaroiden kanssa ettei se tarkoita välttämättä mitään millaseen perheeseen on syntyny.Jos sä vittu oot noin tynnyrissä kasvanu ni oisit sanonu toimitusjohtaja-isille et tekee siihen edes pienen rei´än enneku päästä sut pois…Mut onhan sulla tietty plussana toi oma pähdetausta,oliks se nyt kolme vuotta röökin polttoa jonka perusteella sä luulet tietäväs jotain riippuvuudesta.Mut sulla onki selkärankaa ku pääsit tosta omasta päihdehelvetistä ihan yksin.Se on aivan totta et jokaisen oma valinta on ollu kokeilla huumeita mut tuskin kovin moni on tienny mihin se voi johtaa.Sä oot itte omalla tavallas ihan yhtä pihalla ku halveksimas narkkarit.No tunne on kyl molemmin puolinen.Eikä hoitoon hakeutuvia tarvii hyysätä, tuskin sinne ketään tulee sääliä hakemaan.Tollanen asenne varmaan tappaa aika nopeasti lopettamis halut…
Ja vielä tohon duunissa käyntiin, mä oon tehny kymmenisen vuotta ruumillista työtä jota varmaan myös halveksit ja josta sulla ei myöskään oo hajuakaan.Tällä sivustolla ei oo varmaan ketään kenen kans en mieluummin ottais vaikka bissen työpäivän lopuks ku sä.
tätähän sä hait tolla provolla…? Mut jos et vaihda nyt helvetissä alaa ja ota pikkusen rennommin…polta vaikka jointti ja jotain.

Terve vaan kaikille,rekisteröidyn tänään näille sivustoille,ajattelin vois olla apua itel ja toiv. muillekkin keskusteluista ja mielipiteistä.Näyttää ihan hyvält mestalt.
nii tähän ihan alkuun vaa Esais sulle,ku luin tota keskustelua sun esittämäst kysymyksest, nii aika pahasti paistaa
läpi susta välinpitämättömyys,jos sul ei edes yhtä tuttua ketä käyttää tai käyttäny,ni sekin kertoo aika paljon et jollakin tavalla halveksit sellaisia ihmisiä,joten todella väärälle alalle ole menossa

Ihme bashaa täällä nykyisin. Ei ihme, että oon puoltoista vuotta pitänyt tätä paikkaa ignoressa. :open_mouth:

Onneksi ei tollaseen asenteeseen/ kohteluun ole ikinä törmännyt missään ei! Jäi kokemukset A-klinestä aika vähäisiksi, kun eka oli nuorempana todella nihkeä kohtelu ja sit käännytettiin myöhemmin pois. Vinkistä olisin jeesiä hakenut, niin sieltäkin heitettiin pois. Yksin on pitänyt vieroitukset jne. kärsiä, kun ei mistään ole saanut apua. (tai no kyl pari frendiä on auttanut ja paljon, mut siis noista päihderiippuvaisten hoitopaikoista on tyyliin naurettu ulos.) Ihmeellistä, kun luulisi, että päihdekierre kannattaisi mahdollisimman nuorena katkaista, niin kun olin nuorempi ja halusin katkolle, niin en päässyt, vaikka olin alaikäinen. Sitä sai monta vuotta harjoitella lisää eri riippuvuuksia, ennen kuin tajusin, että kaikki menee vituiksi. Usko on mennyt tän asian suhteen hoitopaikkoihin, vaikka jotkut niistä apua saavatkin…

Ehkä oma pelastus on ollut se, etten usko riippuvuuden olevan parantumaton sairaus. Ja tajuan myös, että aineista on ollut myös hyötyä, vaikka haitat ovatkin moninkertaiset. Pakko ajatella näin, koska muuten olisi vaikea käyttää asiallisesti riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä päivästä toiseen…

<3 Yhdyn tähän.

on se vaan niin palkitsevaa paras topic ehkä…geenii, selkärankaa ja puhelinta seinään näillä mennään. :smiley: :smiley: :smiley:

Mä vähän luulen et esaias on oikeesti joku partiopoliisi itä-helsingistä, ja sieltä mulkuimmasta päästä, koska suurin osa niistäkin on ihan ok tyyppejä.

Kavereista parhaan turvan saa, niille voi soittaa ja paeta vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu, aina löytyy joku kuka valvoo. Mult ainaki löytyy niin loistavia frendejä ketkä jeesaa niin paljon kuin pystyy tosipaikan edessä. Pakko myöntää vaikka yritänkin olla niin itseriittoinen etten muiden apua muka kaipaisi.

Mua ei kans aikoinaan otettu tosissaan, sanoivat vaan että kyllä ne pääviat menevät ohi kunhan lopetan käytön. No eipäs menny ohi, ja koska minkäänlaista hoitosuhdetta ei ollut enkä jaksanut olla siinä tilassa eri tahojen palloteltavana paikasta toiseen ihan hupi mielessä näköjään, niin otin sitten lääkkeeksi mitä helpoiten sain. Nyt on sit loppuikä käytettävä opioideja ja bentsoja, laillisesti tai laittomasti.

Mulla olis henki lähteny (oman käden kautta) jos en olisi saanut turrutettua itseäni keinolla millä hyvänsä. Vituttaa nää idiootit ketkä luulee addiktien olevan vain ja ainoastaan omaa napaa tuijottavia hedonisteja. Taitaa totuus olla vähän päinvastainen. Suurin osa mun tuntemista addikteista voi pahoin koska tämä maailma on niin julma ja ihmiset välinpitämättömiä.

Hmm, mä itsekin opiskelen sosiaali- ja terveysalaa ja just näitten mömmöjen ansiosta pystyn sen tekemään, kun on noita ihan oikeita sairauksia päällä. Ei sun kannata erikoistuu tuolle linjalle. Siihen pitää olla “palo” ja hyväksyntä ihmistä kohtaan, vaikkei tämän tekoja hyväksyisikään. Sinä kuulostaisit kumminkin asettaneen jo ennakkoluuloja. Ihan tavallisia ihmisiä täälläkin on, vaikka hyvää oloa kaiken huonon keskellä haetaankin. Täällä on perheellisiä ja töissäkäyvinä, ihan normi-ihmisiä.

hahah, haluisin tavata päihdetyöntekijän joka on liksan takii alansa valinnu. Mee kirjastotädiksi, niilläki on parempi palkka! :wink: