Huumeet & puhekyky

Mua on arkarruttanut asia, että viekö jokin/jotkut huumeet(alko?) puhukyvyn (puhe jää pysyvästi ns puuroksi) ? En tiedä onko tää Sauna oikee mesta kysyä tätä… :unamused:

Oma kokemukseni on, että ainakin etanoli ja bentsot väärinkäytettynä tekivät puheesta epäselvää sössötystä (pysyviä haittoja ei jäänyt). Kannabis taas saa minulla suun ja kupolin toimimaan paremmin kuin hyvin täten suohon lauletaan kaikki aina tohtoreista ja lääkäreistä lähtien :mrgreen:

Kyllä ainakin alkoholin ja stimulanttien ongelmakäyttäjillä ilmenee tuota “sammaltamista” myös selvinpäin/raitistumisen jälkeen. Tuollaisia vaikutuksia tuskin kovin nopeasti saa aikaan, tuntuvat vaativan hyvin pitkän, jopa vuosikymmenien mittaisen käyttöjakson.

Olen käynyt joissain AA-ryhmien kokouksissa ja kyllä joidenkin siellä tapaamieni ihmisten puhe kuulosti aika aivovammaiselta, vaikka he olisivat olleet raittiina jopa yli 10 vuotta. Samoin esim. opiaattien käyttäjillä puhekyky saattaa vahingoittua yliannostusten ja niistä aiheutuneen hapenpuutteen seurauksena.

Psykoterapeuttillani on myös puheterapeutin koulutustaustaa ja hänen mukaansa änkytyksen syitä ei vielä tunneta juuri lainkaan tieteellisesti mutta jos ne lääkityksen takia on alkanut niin jättäisin ne myrkyt suosiolla väliin jos ei ole aivan pakko niitä rouskia johonkin oleelliseen sairauteen.

Ai, tällainenkin avattu. Huomiokyky ainakin on kärsinyt, vaikkei puhekyvyssä toistaiseksi vikaa olisikaan :mrgreen: . No, on siinäkin, jos olen vaikutuksen alaisena. Joo, onhan noita aineita, jotka vammauttavat ihmisen pysyvästi, vaikka käyttö olisi loppunut tyystin jo aikaa sitten, esim. etanolilla nyt saa aivan suoraan muussattua päänsä, kunhan tarpeeksi ahkerasti jaksaa läträtä ja esim. opparit voivat epäsuorasti aiheuttaa ties mitä aivovammoja, jos tykkää vähän enemmänkin pötkötellä hengityslamoissaan.

Sitä vain aloin pohtia, kuinka paljon vieroitusoireet näitä pysyviä vammautumisia/häikkiä lopulta aiheuttavatkaan :confused: . Bentsodiatsepiinit ja alkoholi toki tulevat ensimmäisinä mieleen, koska nehän aiheuttavat kaikkein hurjimmat ja oikeasti vaaralliset viekkarit silloin, jos kunnon fyysinen koukku on päässyt syntymään ja lopetus tapahtuu seinään tai muuten vain liian nopeasti. Luulisi siinä kärsivän vähän koko elimistön, jos mm. kouristelee aivan järjettömästi. Myös sellaisten lääkkeiden, jotka eivät huumausainekäyttöön sovellu, äkilliset vieroitusoireet voivat olla todella pahoja ja aiheuttaa ties mitä. Neuroleptejä nyt ensisijaisesti tässä meinaan, mutten epäile hetkeäkään, etteivätkö esim. perusmielipidelääkkeiden äkkilopetukset pitkän kuurin jälkeen voisi tehdä aikamoista tuhoa :confused: .

Alkoholin ja bentsojen vieroitusoireisiin liittyy ns. eksitotoksisuutta, jossa yliaktiivisesti toimivien aivosolujen sisälle pääsee liikaa kalsiumioneja ja solut vaurioituvat kun niiden sisällä muodostuu peroksideja ja muita vahingollisia yhdisteitä. Jossain suomalaisessakin päihdelääketieteen kirjassa olen nähnyt väitteen, että suurin osa alkoholin käyttöön liittyvästä hermosolukadosta tapahtuu itse asiassa krapulan/vieroitusoireiden aikana.