Huumeet ja terveystarkastus!

Morjesta! Hei sellasta oli mielessä et ois työnpuolesta työterveystarkastus ni on labraan aika ylihuomenna lapussa luki erikseen että kusitestejä ei oteta ni näkyyköhä niissä verikokeissa roinat? Eipä siinä sen verran ollu taukoa skudeista/piristä yms että ei näkyisi vaikka etsittäiski mutta toi savu on se mikä mietityttää,ku jos oon ymmärtänyt oikein ni eikös siihen vaadita multa lupa mikä on kysytty etukäteen jollai lomakkeella jos tutkittais thc/yms sieltä verestä? Että noista ei pitäis thc näkyä vaikka ois hiisannu esim edeltävänä iltana? Mut en tiiä miten asia oikeesti menee nii jos sais vastauksia täältä ni ei sitte tuu iha puskista jos käry käviski

Morjens
Kylläpä juurikin noin. Jos töihintulo/työterveystarkastuksessa halutaan ottaa seula, niin siitä on ilmoitettava työntekijälle ennakkoon, ja siitä on myös mahdollista kieltäytyä.
Toki se mahdollinen työpaikka kusee siinä samalla, jos testeistä kieltäydyt.
Ja verikokeista ei yleensä oteta seuloja, vaan se on virtsasta ja valvotusti, jos oikea seula otetaan. Eli labran työntekijä tulee mukaan vessaan ja kattoo ku annat näytteen, ja valvoo samalla ettei sitä näytettä yritetä millään manipuloida.

Et oo vaan ihan huoletta, se on vaan normi työterv.tarkastus ja that’s it. :wink:

^^ Jep, ei verinäytteistä mitään huumeseuloja oteta, koska eipä siinä olisi mitään järkeä vs. luotettavammat ja halvemmat kusiseulat. Periaatteessa verestäkin saisi näkymään vaikka mitä, mutta ei perustyöterveystarkastuksessa tietenkään sellaisia tutkita, vaan ihan perusverenkuvaa ja muita yleisimpiä, terveydentilasta kertovia arvoja tsekkaavat. Noista perusjutuista tietyt maksa-arvot tai punasoluarvot voivat kieliä kyllä varsin suoraan runsaasta alkoholin käytöstä, mutta se ei kait ollut tässä ongelma, eikä siinäkään ole kyse mistään varsinaisesta seulasta.

Hei kiitos teille! Just lähössä käveleemää labroihi päin! Nyt täysin helpottunein mielin! Cheers