Hei, olisin kysynyt täältä että kuinka paljon eri huumeet rasittavat maksaa? Alkoholi minulta kiellettiin kun maksa ei sitä kestä (edes sitä että juon vain joka toinen viikonloppu). Olen yhdessä alkoholin kanssa viihdekäyttänyt lähinnä ketamiinia, mdma:ta ja kokaiinia ja minua jäi kiinnostamaan että kuinka pahasti nuo käyvät maksan päälle?
jee jee.
joku toinen varmaan osaa kertoa enemmän detailia, mutta mulla on käsitys että lähinnä jotkut kipulääkkeet väärinkäytettynä käyvät maksan päälle. Tramadoli ja esim. Panacodissa oleva parasetamoli.
huume-huumeista en ole kuullut että olisi erityisesti just maksan päälle käynyt, joskin sisäelimet ja keho kokonaisuudessaan varmasti ottaa oman osumansa vähintään välillisesti käytön jatkuessa.
parempaa vastausta odotellessa…
^^ MDMA on muistaakseni ainakin jossakin määrin maksatoksista, mutta toki riippuu monesta muuttujasta, kuinka herkästi kenenkin maksa ottaa osumaa. Ketamiini voi nostaa maksa-arvoja ja/tai aiheuttaa maksavaurion. Ei se kait kovin yleistä ole, mutta luonnollisestikin riski siihen kasvaa, jos maksan kanssa on jotakin häikkää muutenkin. Kannattaa käydä tsekkauttamassa maksa-arvot, jos asia huolettaa.
Jep. Maksa ottaa kyytiä mutta myös aivot. Päihdetieteisiin erikoistunut lääkäri sanoi mulle ihan suoraan että sun aivot on ottanut myös kyytiä tän yli 30 vuotta kestäneen biletyksen seurauksena.
Ozzy Osbourne kärsii nykyään Parkinsonin taudista mikä on neurologinen sairaus. Vaimo Sharon on hyvin huolissaan ja kaikki tulevat keikat peruttu. Veikkaisin että Ozzy on seuraava muusikko joka heittää veivit.