Hurjat bentsoreflat (?)

Terve,

Kopioinpa tämän tuolta Dosetin puolelta tännekin, jos joku osaisi sanoa jotain.

Kyselisin siis apua tilanteeseeni, joka on todella sietämätön ja mietin voiko tässä oikeasti olla kyse vieroitusoireista. Olen siis kärsinyt pahasta unettomuudesta jota on koko kevään ajan lääkitty tehokkaasti vaikka mitä eri lääkkeitä lyhyen ajan sisään kokeilemalla. Viimeisin pari kuukautta meni bentsojen avulla, ensin kolmisen viikkoa tenoxia 10-20mg, sitten vaihdellen stellaa 7,5 mg ja imovanea 7,5 mg. Eli ihan kohtuullisilla lääkärin määräämillä annoksilla, mutta aloin saada noista heti käyttäessä ikäviä oireita. Tenox-kuurin lopussa kehoa poltteli ja tuli kävelyyn vaikuttavia lihasoireita. No, nuo menivät ohi ja stella tuntui ensin oireettomalta, mutta sitten alkoi tulla päiväsaikaisia kropan ja pään puristuksia, joita oli esim. rentoutusharjoituksilla mahdoton saada pois. Nukuinkin koko ajan liian vähän, eli ehkä sillä oli jotain osuutta asiaan. Imovaneen vaihtaminen pidensi unta mutta pahensi heti oloa. Aina kun lääkepöhnä aamulla hävisi elimistöstä, alkoivat puristukset, joskus hikoilua jne. epämiellyttävää oloa. Lääkärini tästä totesi, että kärsin annosten välisistä vierotusoireista ja määräsi opamoxia myös päiväkäyttöön tasapainottamaan tilannetta. Ensimmäisen kerran kun opamoxia otin puristus selvästi lievenikin ja tuntui että idea saattaisi toimia. No, ei opamoxia syödessäkään olo kauan parempana säilynyt vaan olo alkoi olla huono ja lääkitty joka tapauksessa. Söin reilun viikon verran opamoxia 7,5 mg kolme kertaa vuorokaudessa ja lisäksi iltaisin stellan. Tässä kohtaa jos yritin jättää opamoxin välistä puristus oli aivan kamalaa. Lopulta päädyin vieroitukseen jossa stella lopetettiin seinään ja opamox ajettiin vähentäen alas viidessä päivässä. Nyt tulee kolme viikkoa täyteen viimeisestä bentsosta ja olo on kaamea, ei osoita paranemisen merkkejä. Kaikki sanovat että vieroitusoireiden pitäisi olla selvästi paremmat jo noin lyhyellä käytöllä. Toki reaktioni lääkkeisiin oli muutenkin tavallista rajumpi ja olen todella lääkeherkkä plus elimistö huonossa kunnossa univajeesta. Samaan aikaan bentsojen lopetuksen kanssa aloin syömään uneen melatoniinia ja tolvonia (mianseriini), ja mietin paljonkohan nuo sotkevat pakkaa… Olen saanut paremmin unta mutta olo ei ole millään lailla virkeä ja olenkin tässä kahden ja puolen viikon käytön jälkeen koittanut vähennellä varovasti myös tolvonia.

Mutta siis, kertauksena. Bentsojen säännöllinen käyttö n. 2kk, sitä ennen satunnaista stellan nappailua 1-2 kertaa viikossa. Vaihdellen tenox, stella ja imovane reseptin mukaisilla määrillä, lopussa pari viikkoa opamoxia. Nopea lopetus, lopetuksesta kolme viikkoa ja nyt käytössä tolvon ja melatoniini.

Ja sitten ne oireet jotka ovat aivan kamalat. Aivan järkyttävä kropan ja hermoston kiristely alkoi heti kun opamoxia ajettiin alas, kroppa jännittynyt kuin viulun kieli, puristaa niinkuin hermosto puristaisi kasaan. Tämä tuntuu eniten keskikropassa, vatsa ja selkä, joskus myös hartiat. Pallea on kokeilemalla kivikova, muuten tunne tulee ns. sisältä päin hermoston draivaamana. Paineen tunnetta päässä ja vartalossa. Pistelyitä ja ajoittaista polttelun ja raastamisen tunnetta. Pistelyä ja paha maku suussa, maku tosin voi tulla tuosta tolvonistakin. Kaikenkaikkiaan todella huono olo, mitään ei voi tehdä, pienet kävelylenkitkin vaikeita. Päivät menee enimmäkseen sohvalla maatessa ja kärsiessä. Elämänlaatu ja -halu aivan nolla. Tosiaan tätä oloa pohjustaa pitkä kamppailu tinnituksen ja unettomuuden kanssa ja tästä johtuva huonovointisuus, mutta homma riistäytyi käsistä bentsojen myötä ja tuli nuo järkyttävät hermokiristykset ja -puristukset jotka suurin ongelma, pistelyt ja repimiset.

Voiko tämä siis kolmen viikon jälkeen olla vieroitusoireita kun olo ei yhtään helpota? Paljon päihdepotilaita hoitaneen lääkärinikään mukaan ei ole tyypillinen case. Toinen lääkäri syyttää psyykettä, joka tässä toki on ollut kovilla, mutta vaikea nähdä että se tällaista tekisi. Olo ei seuraile mielialaa tai juuri reagoi rentoutusharjoituksiin tms. Loppuuko tämä ikinä? Tilanne tuntuu täysin toivottomalta.

^ Moi.

Benzoreflat voivat aiheuttaa noita mainitsemiasi, sekä kaikenlaisia muitakin mahdollisia ja mahdottomia tuntemuksia. Sinun tapauksessasi en kuitenkaan usko kyse olevan refloista, koska A) käyttösi on kestänyt niin lyhyen aikaa ja pienillä annoksilla ja B) sinulla oli noita oloja jo käytön aikana ja jopa ennen sitä. Suosittelisin sua nyt menemään lääkäriin ja vaatimaan kunnon tutkimukset, josko oireittesi taustalla on jokin ihan oikea, somaattinen vaiva. Toki on mahdollista, että väärä lääkitys on osaltaan pahentanut tilannettasi, mutta tuskin se sitä kokonaan selittää.

Tsemppiä.

Kiitos vastauksesta!

Olen itsekin vähän sitä mieltä että tässä tapahtuu nyt jotain kummallista, mutta en silti osaa olla syyttämättä bentsoja, ainakin osittain. Oloni nimittäin huononi todella paljon käytön aikana ja jälkeen, tunsin vaikutukset todella konkreettisesti varsinkin imovanea syödessä, kuinka kroppa alkoi protestoida heti kun lääkeaine aamulla lakkasi vaikuttamasta. Olen todella lääkeherkkä, se on käynyt tässä kaiken muunkin kanssa selväksi. Esim. nuo tenox-kuurin loppupään vaikutukset tulivat selvästi lääkkeestä ja poistuivat vähitellen lääkkeen loputtua. Idioottina menin sitten kuitenkin jatkamaan bentsoilla ?

Itse ajattelin että oirehdintaan voisi vaikuttaa tuon parin kuukauden nappailun lopettaminen lähes seinään? Tuo viiden päivän opamoxin alasajo oli todella iso koettelemus elimistölle, sen kyllä huomasi kun annoksia jäi välistä. Leposyke mm. huiteli pari päivää yli sadassa, se on nyt asettunut. Samoin olot lääkkeen loppumisen jälkeen olivat hyvin selkeät kiristelyineen, tässä tosin pakkaa sotki samaan aikaan aloitettu tolvon, vaikka sillä ei kuulemma pitäisi mitään lihasjännitysvaikutuksia olla. En siis sinänsä ihmettele sitä että bentsojen lopettamisesta tuli selkeät olot, lähinnä ihmettelen sitä etteivät ne osoita mitään poismenemisen merkkejä…

Mitään näistä hermosto-oireista minulla ei siis ollut ennen bentsoja, lähinnä se unettomuus, jonka takia lääkkeitä söin.

Lääkevahinko ?

Lääkevahingolla tarkoitetaan ruumiillista sairautta, vammaa tai näihin rinnastettavissa olevaa vakavaa psyykkistä sairautta, joka on todennäköisesti aiheutunut vahingonkärsijän käyttämästä lääkkeestä. Lääkevahingot on korvattava tuottamuksesta riippumatta lääkevahinkovakuutuksesta. Edellytyksenä on, että lääke on luovutettu kulutukseen Suomessa vakuutukseen liittyneen valmistajan toimesta.

Tästä ei heti tarvitse itse tehdä kotidiagnooseja. Ois paikallaan, että joku oikeasti lääketiedettä opiskellut ja hommansa hoitava lri tutkisi. Ensin tohtorin pitää olla kiinnostunut alansa töistä ja ko. potilaasta. Niitä voi olla jossain. Laji on vaikea, mutta eipä tässä ole muuta keinoa edistyä, kuin valkotakkisen tutkimalla vastaanotolla.

Ei ne reflatkaan loputtomiin voi kestää. Vuosien käytöllä pahimmat olot ja
abstinenssit keskimäärin muutamista kuukausista pariin vuoteen. Yksilöllistä.

Mulla nykii ajoittain vieläkin jaloista ja on suonenvetoja, jotka alkoivat 2013,
jolloin oli varsin rankat vieroitukset kevyen fingerporihomman ohessa ja nyt
bentsoista on kyl aikaa jo ylitte kuus vuotta. Mikä sitten onkaan mitäkin.
Joka ainoaa oiretta ei voi edes selittää, lopulta. Siihenkin on varauduttava…

Eipä tuo lääkevahinkokaan mahdottomalta kuulosta, jotain lääkevaikutusta tässä on vahvasti pakko olla… Vaikkakin yleinen konsensus alkaa olla sitä mieltä ettei nyt ihan perus refloilta kuulosta… Eipä tosin ollut perus reaktio aineisiin ylipäätänsä.

Potilaasta kiinnostunut lääkäri löytyy, joka on jo hetken tapausta seuraillut. Jonkun verran on somaattistakin puolta tutkittu. Juuri käyty seurantakäynnillä ja toistaiseksi paras arvaus on lääkkeiden vaikutus, johon ei auta kuin odottelu mitä ajan myötä tapahtuu. Järki tässä vaan lähtee ja voimat loppuu… Uneen menee tosiaan nyt tolvon tosi pienellä annoksella ja melatoniini, noihinkin reagoin vahvasti lääkeherkkä kun olen. Kuinkakohan paljon mahtavat sekoittaa bentsovierottujan kemioita…

Kaikenlaisia ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia otetaan edelleen mielellään vastaan ?

Olen itse entinen bentsonrouhija. Meni niitä jokunen ämpäri kolmella vuosikymmenellä.

Olo on tänään kaikin puolin parempi ilman turhia myrkkyjä. Ei niitä pitäis käyttää kuin suht lyhyitä aikoja.

Ajatus ja liike on putsina selkeempi ja jouhevampi. Se ei tosin vielä tarkoita nerokkuutta.

Suosittelen säännöllistä fyysistä tekemistä. Ei tartte mennä salille, jolla itse asun, vaan voi tehdä muuta.

Venytellä. Ensin viisi minsaa päivässä, sitten 10, sitten vartti, sitten puoli tuntia.

Kaikilla on se puoli timmaa käytettävissä joka päivä. Liikkeet löytyy netistä tai oman venymisen mukaan.

Mukaan hengitysharjoitukset ja keuhkojen tyhjennykset pallealla.

Keskittyminen paranee, liikkuvuus paranee. Voin luvata, että vuoden jälleen vointi paranee.

Mut ei tämäkään harraste kaikkia ongelmia ratkaise ja poista nälänhätää, ilmastokatoa ja ylivelkaantumista.

Kannattaa kokeilla, kun parempaakaan keinoa ei ole tiedossa. Ja se on ilmasta, sekä väline mukana joka paikassa.

Bentsoreflat ovat ehkä pahimmat reflat mitä tiedän. En ymmärrä lääkäreiden nykyisiä linjauksia, varsinkaan jos on suljetussa hoidossa.

No on selvästi, jos nämä nyt niitä on ? En tiedä uskonko enää itsekään tuohon mutta enpä toisaalta tiedä mitä muutakaan… Sen tiedän että oireilu alkoi bentsojen ja niiden alasajon myötä.

Osaako joku sanoa kuinka paljon uneen määrätty masislääke voi sotkea kuviota kesken reflojen? Tuntuu että tuo on vaan pahentanut oloa, vaikka tavallaan kiva että saa nukkua.

Jos leikitään että nää olis reflat, niin onko ees mahdollista että ihan saatanalliset kiristelyt ja puristelut ja paineen tunteet kestää kuukauden lopettamisen jälkeen helpottamatta, kun säännöllinen käyttökin oli vaan pari kuukautta? Hermosto aivan sekaisin. Herkkä kun nyt selvästi olen, nykyisessä lääkkeessäkin menee vaan puoli tablettia kun ohje olis 1-2.

Kyllähän noi selkeästi bentso refloja on, ok, et ole käyttänyt pitkään, mainitsit olevasi lääkeherkkä. Ite olen kokenut kaikki mainitsemasi oireet ja monta muuta tohon lisäksi. Vierotusoireiden kestosta on vaikea sanoa, sehän on yksilöllistä, ite söin bentsoja joka päivä 2006-2011. Vierotusoireet poistui lähes kokonaan kun olin vuoden putsina, rivatril + tenox combosta ne olivat todella voimakkaat. Pitkäiaikasen bentsojen rouhinnan on todettu jollain aiheuttavan pysyviä oireita, en tosin usko sun tapauksessa näin käyvän, kyllä ne vieroitusoireet menee ohi…jossain vaiheessa. Voimia paljon, selvästi niitä tarvitset ja yhtään epäilemättä. Menköön vieroitusoireesi v…tuhun mahdollisimman nopeasti!

Kiitos vastauksesta ?? Voimia tässä todella tarvitaan, mietin miten tällaisesta voi edes selvitä hengissä… Viisi viikkoa lopetuksesta tulee kohta täyteen eikä helpota. Tuntuu että esim. kihelmöinnit jne. pistelevät tuntemukset vaan lisääntyvät. Tässä sitten tietysti edelleen kyseenalaistan nykyisiä unilääkkeitänikin, että mitä mahtavat vaikuttaa… Mutta vaikea on ilmankaan pärjätä.

Viime yön koitin pärjäillä pelkällä melatoniinilla, huonosti meni, joten tänään olo kahta kauheampi. Nää kiristykset ja puristukset on kyllä ? Eilen sain ensimmäistä kertaa noita hiukan laukeamaan, kun tein aktiivisesti koko päivän rentoutusharjoituksia jne. Tänään taas sitten ihan eri show. Unen määrä tuntuu vaikuttavan oireisiin vahvasti. Varsinkin huonosti nukutun yön jälkeen tuntuu niin kuin pari norsua istuisi hartioilla kun hermosto painaa läpi lattiasta, koko kroppa ihan painava ja jäykkä. Hullua ja tuskallista. Hermosto vaan on sekaisin.

Pari kertaa olen käynyt psykofyysisessä fysioterapiassa ja makoilemassa värisevällä patjalla, jonka pitäisi rauhoittaa hermostoa. Näillä on ollut korkeintaan lievää, lyhytaikaista vaikutusta. Huomenna olisi neurologi mutta tuskinpa siellä mitään selviää… Mitään somaattista vikaa ei ole toistaiseksi löytynyt. Ja kyllähän nämä kovasti lääkevaikutuksilta tuntuu, vaikka toisaalta ei enää ihan perus refloilta…

Voisiko se lähes seinään lopetus sitten olla saanut hermoston näin sekaisin, vaikka käyttö ei mitään ihmeellistä ollutkaan…

Noniin, neurologillakin käyty eikä sieltäkään mitään parempiakaan ideoita irronnut.

Tänään oli taas ihan kauhea päivä oireiden kanssa. Kyselisin vielä tarkemmin jos kokemuksia löytyy, että kuulostaako nää nyt normaaleilta bentsorefloilta. Useimmiten tämä mun kiristely siis on sellaista ettei itse lihakset varsinaisesti ole kireät (paitsi vatsassa melkein aina on), vaan kyseessä on ns. hermoston kiristely, syvältä sisältä tuleva joka vetää kroppaa pinkeäksi tai jäykäksi. Kiristelyn tunne voi olla vaikka sellainen että on vaikea olla istuvassa asennossa kun kiristää jossain tuolla kehossa, kummallinen jännitystila päällä. Tänään oli taas voimakkaasti sellaista paineen tai painon tunnetta, ihan kuin oma hermosto painaisi läpi lattiasta, hartioilla istuisi pari norsua jotka vaan painaa alaspäin. Toi on ehkä kaikista inhottavin, niin luonnoton ja kamala tunne. Painon tai paineen tunnetta voi esiintyä muuallakin mutta toi harteista alas painava voima on se tyypillisin. Hermoston täyssekoilua.

Soitteleeko kelloja, joku kokenut samaa?

^ Kaikki on tietysti mahdollista ja kaikki on aina yksilöllistä, mutta vaikea uskoa, että nuo sinun olosi ainakaan pelkästään benzorefloista johtuisivat, semminkin, kun ne eivät ole yhtään helpottamaan päin. Porukka katkoo ihan yleisesti seinään tuollaisia parin kuukauden satunnaisia benzokuureja, eivätkä yleensä saa siitä tilapäisiä univaikeuksia ja pientä pinnan kiristymistä kummempia vieroitusoireita. Se on sitten ihan eri meininki silloin, jos on vuosikaudet rouskinut noita ryynejä isolla kädellä.

Suosittelen sua nyt edelleen lyömään nyrkkiä pöytään(kuvainnollisesti) siellä lääkärissä ja vaatimaan sinnikkäästi tarkempia tutkimuksia. En ala tehdä nettidiagnooseja, mutta ihmisillä on kaikenlaisia, harvinaisiakin neurologisia vaivoja, jotka eivät selviä yhdellä, eivätkä vielä toisellakaan lääkärikäynnillä, vaikka olisi kyseessä ihan pätevä ja asiaan vakavasti suhtautuva lekurikin.

Luin vähän puusilmäisesti, mutta jos sulla on vielä käytössä se Tolvon, voisit yrittää jättää sen pois. Se voi ainakin osaltaan aiheuttaa noita oireita, etenkin, kun olet herkkä lääkkeiden sivuvaikutuksille.

Eipä tästä isoakaan apua tainnut olla, mutta tsemppiä kovasti kuitenkin.

Arvostan kaikkia vastauksia ja kokemuksia. Onhan tää nyt ihan pimeetä touhua.

Siinä mielessä uskon että nämä voisi bentsoreflojakin olla, koska kokemukseni tuosta alasajosta oli aika hurja, todella koetteli hermostoa. Siitä huolimatta että käyttö oli noin lyhyt, olot on koko ajan olleet kuin hc käyttäjällä. Sen muutaman päivän alasajon aikana mitä mulle tehtiin, elimistö suorastaan huusi ainetta annosten välissä ja oli aivan tuskainen olla. Syke huiteli pari päivää yli sadassa, oli vaikea istua paikoillaan kun kroppaa kiristi. Eli kyllä tuo kokemuksena oli aika traumaattinen ja fyysisesti koetteleva. Silloin en vielä käyttänyt tolvonia, bentsojen lisänä oli ainoastaan melatoniini, joten kyllä nuo olot melko varmasti bentsoista johtuivat. Tuntui että siinä todella revittiin ihminen rikki, tai sitten melatoniini on yllättävän vahvaa kamaa…

Mutta onhan tää silti melkoista että vaan kestää, tai välillä tuntuu jopa pahenevan. Senpä takia olen itsekin koko ajan epäillyt tolvonin osuutta asiassa, vaikka ei pitäisi lääkäreiden tai pakkausselosteen mukaan olla mitään lihasjännitysvaikutuksia. Mutta sekoittaako hermostoa jotenkin… Mutta hitto kun olen puun ja kuoren välissä ton kanssa kun erehdyin sen aloittamaan… Sen lopettaminen näissä oloissa on lähes mahdotonta, kun sitten nukun selkeästi huonommin. Ja huonosti nukutut yöt ne vasta oireilua lisäävätkin. Viime yön kokeilin pelkällä melatoniinilla ja kahta kauheampi olo heti, täysin sietämätön. En siis taida vaan pystyä tolvonin droppaamiseen vaikka kuinka haluaisin, kuolema korjaa. Aika mahdoton tilanne siis ? Tolvon aloitettiin päivä sen jälkeen kun viimeinen bentso oli syöty, eli ota sitten selvää mikä on mitäkin… Helvetti mikä virhe, niin kuin kaikki näiden lääkkeiden kanssa.

Mihinkään neurologiseen sairauteen en jaksa uskoa. Mitään ongelmia ei aiemmin ollut ja kaikki ajoittuu niin täydellisesti bentsojen lopetukseen/tolvonin aloitukseen. Että eiköhän syyllinen ole jompikumpi tai molemmat noista.

Lisäyksenä sen verran että laajat verikokeet on siis otettu, ei ollut mitään vikaa, otettu myös pään tt-kuva joka puhdas. Neurologi tehnyt perustutkimuksen ja -arvion eikä näissä vikaa. Että kyllähän tämä lääkevaikutusten puolelle tuntuis menevän… Psyykkeen puolella toki valtava stressi ja epätoivo tilanteesta, mutta muuta vikaa ei pitäisi olla. Kaikenlaisia rentoutuksia on parhaan mukaan yritetty, mitä nyt tässä pystyy. On kyllä kamalaa mitä lääkkeet voi ihmiselle tehdä…

On kyllä pienet annokset olleet.

Mieli on kyllä todella vahva asia. Mulle sanottiin pari viikkoa sitten että ihankun mun polvi menisi salilla kyykätessä vinoon. Oon kyykännyt aina samalla tavalla(hyvä tekniikka) 12 vuotta ja nyt alkoi polvea sitten särkemään :smiley:D

Mä toivon että noi sun oireet loppuu kuitenkin ja syy selviää. Voimia!

Ei ole isoja annoksia ollut ei. Mutta tosi herkkä tunnun olevan, esim. Imovane tuntui jotenkin väärältä melkein ensimmäisestä pilleristä lähtien. Ja aiheutti tosi selkeitä oireita annosten välissä. Tenox aiheutti haittavaikutuksia jo käytön aikana. Tuo bentsohuipennuksena toiminut opamox oli viimeinen niitti, kun sitä tosiaan söin 3 kertaa vuorokaudessa unilääkkeen lisäksi, määrät kasvoi yhtäkkiä selkeästi vaikka eivät sinänsä olleet mitään isoja. Siitä se elimistö lopullisesti sekosi… Mutta eipä elimistö tunnu muitakaan lääkkeitä sietävän, vahvasti vaikuttaa myös noi muut uneen tarkoitetut lääkkeet.

Ehkä näitä vaikutuksia selittää osaltaan se, että elimistö oli tosi sekaisin univajeesta jo valmiiksi kun aloin noita nappailemaan. Eli siinä mielessä varmaan haittavaikutukset korostuneet ja aineet napanneet tehokkaasti kiinni.

Omasta takaa, β estäjä/ä tosin tilanteesi on suurelti eri niin ei varmaan pysty helposti pyytää ellei jotenkin tieto ja taito kohtaa.

Kylmä suihku pari min ihan kylmää vettä ja alkaa tutisee mutta sen jälkeen helpottaa edes hetken etenkin jos oireet tuntuvat rajuina niin hyvin nopeasti saa huom, hetken rauhaa kun pistää kropan tuulettumaan.
Puhumattakaan liikunnasta tai sitten lihakset täriseen kylmällä vedellä. KylmäGeeliä puristavalle alueelle ja lievittää aika näppärästi veren kiertoa seudulla hetkessä myös.

Hermojen hoito mitä tulee kroppaan esim hieronta tai jos tietää kuinka kylmästä vedestä voi myös valita lämpimän version. Samaa pätee rinnan seudun puristuksiin, löydä rinnasta kylmät pisteet ja siirrä ne lämpimälle pisteet hetken painelun jälkeen missä ajattelet olevan lämmintä ja siirrät painelun sinne seudulle. Painelet hermoja kylmästä kuumaan ja se voi auttaa jos haluaa sekä oppia ymmärtämään. Toki omia nimikkeitä löytyy kun tutkii mitä tulee hermostoon niin täten käytän kylmästä kuumaan.

Jos lääke vaihtoa tilalle olisi kyseessä, väittäisin riippuvuuden kohdalla joko valinta rahoittaako itse vai hakeeko sekä ottaa avun mitä voidaan tarjota.
Kumminkin bentsoilla on oma maineensa ja jos tilanne on muuten mutkaton niin oikealta lääkäriltä mahdollisen hoito suhteen avulla jos oireet jatkuvat yli inhimillisinä niin jonkinlainen suunnitelma sekä oma sitoumus niin väittäisin, että tilalle voisi saada nopeasti helpotusta.
Toinen asia on haluaako mahdollisesti aloittaa toista lääkitystä kun jos oireet menevät ohi suht koht lyhyen ajan kuluessa sekä vaiva minkä vuoksi aloittanut on poissa niin viikon parin/kuukauden oireet ovat todellakin pientä ja varmasti vapauttavaa sen jälkeen. Mutta jos itse oireet jatkuvat sekä taustalla olisi myös jotain muuta ratkottavaa mielen osalta esim ihan vaikka kuvaamasi oireet jotka voivat olla vieroitus oireita kiistämättä mutta samalla itselle kysymys kertovatko vieroitus oireet juuri niistä oireista vai jostain muusta samalla oireiden kera.

Bout melkein 200milliä pamia per päivä ja yli vuosi mennyt, silti viekkarit läsnä. Tosin helpottaa kun ei tarvitse enään niin paljoa elää aamusta iltaan tilassa missä normaali ihminen varmasti sanoisi sydänpysähdys on pysähdyksen päässä.

Kyllä me kaikki olemme erilaisia ja teoriassa yksi nappi voi muuttaa pääkoppaa ihan siinä missä yksi tupakki voi muuttua aski per päivä. Tosin bentsojen suhteen vaikutus on kategoriassa PKV sekä kolmiolla varustettu käpyle muutenkin.
Sanotaan näin, että yksi kääryle bentsoa (valmiste/mg?) elimistöön tekee jo hetkessä muutoksen miten keskushermosto toimii eli ihan mahdollista saada oireita hyvin lyhyeltä ajalta etenkin ajatellen, että pitkällä käytöllä kirjaimellisesti keskushermostossa jollakin aika isolla todennäköisyydellä tapahtuu muutoksia kuinka aivojen oma pohja rakenne muovautuu sielä minne bentsojen hajottua vatsasta suunnistaessa aivojen seuduille sitoutuvat. (Lääkkeet&ohjeet vilkaisee etkä pety jatkossa)

Kaikissa suosituksissa linjataan suositeltu aika yleensä on 1-4vk, oman käsityksen mukaan lääkettä löytyy mutta hirveästi ei lääkärit tykkää määrätä mm aiheen vuoksi.

Miten sulla nyt menee, Jansa?

Huonosti, tosi huonosti ? Mutta kiitos kysymästä. Enpä kyllä enää tiedä mistä mikäkin oireilu johtuu… Olin itsekin sitä mieltä että Tolvon sotkee oloa, vaikka auttoikin kivasti nukkumaan. Jätin sen pois vajaa viikko sitten ja huh tätä menoa… Varmaan lopetusoireita siitäkin entisten päälle, ja unet menneet taas todella huonoiksi… Ihan sama homma on koettu ennenkin noiden uneen käytettävien masislääkkeiden kanssa, että sitä kun vähän aikaa syöt niin ilman ei sitten enää tarvitsekaan nukkua… Todella haastavaa on kyllä.

Jos on hurjat bentsoreflat pitää aina soittaa lanssi, ja sanoa että olen käyttänyt nyt yli 15-vuotta Diapamia 150mg/päivä plus tiukkaa viinaa putkeen noin vuoden. Kun kirra kurvaa päivystyspolin eteen niin hoitaja on vastassa 20mg mansikkapamin kanssa, ja toteaa: “nyt yritetään välttää näitä kouristuksia, sitä me ei haluta”.