Hei,
itselläni on samanlainen tilanne päällä sillä erotuksella, että erottiin 3 kk sitten, kolme lasta ja exäni juomamäärät paljon suurempia. Hänellä on alkoholiongelma ja siitä myös johtui hirveät riidat ja niiden myötä ero. Lapset on alle kouluikäisiä eli huollon tarve on suuri. Minä pelkäsin samoja asioita etukäteen ja ne on huolena edelleen. Lapset vaihtaa kotia 3-4 yön välein mutta ovat pääsääntöisesti viikonloput minulla. Tämä johtuu päivähoitojärjestelyistä ja taustalla oli myös ajatus siitä, että huoli olisi mahdollisimmam pieni (tätä en exälke sanonut tokikaan).
Emme ole käyneet vielä lastenvalvojalla mutta työn alla on meidän keskinäinen sopimus. Isä jää toistaiseksi lähivanhemmaksi, jotta lasten päivöhoitopaikka ei vaihtuisi eikä kaikki muutokset olisi niin suuria. On nurinkurista, että päihdeongelmainen aikuinen on lähivanhempi MUTTA: en voi syyttää häntä etukäteen mistään, mitä ei ole tapahtunut. Hän pitää lapsistaan, haluaa olla heidän kanssaan ja hoitaa isän vastuuta. Hän tietää, että jos mokaa, minä en jätä asiaa siihen. Hän varmasti tietää, ettei lasten kanssa saisi päihteillä ja jos se tulee ilmi, syntyy hänelle ongelmia. Ei ole kuitenkaan mielestäni minun tehtävä tuomita häntä etukäteen - juurikin siitä syystä, etten minä voi tietää, miten hänen elämänsä muuttuu eron myötä. Loistavaahan olisi, jos hän nyt lisääntyneen vapaa(kännäily)ajan myötä voisi juoda silloin, kun on itsekseen ja olla todellakin selvinpäin, kun on lasten kanssa. Viikossa kun on nyt puolet tai ylikin päivistä, jolloin voi kännätä kenenkään häiritsemättä. Se, juoko hän itsensä tajuttomaksi silloin, kun lapset ovat minulla, ei ole enää minun asia.
Ja näin tuntuu käyneen. Elämä on ollut todella kosteaa ja rankkaa, kun lapset ovat minulla. Luotan, että se riittää toistaiseksi ja koska kuitenkin on vielä työssä käyvä ihminen, tarvitsee myös alkottomia päiviä viikossa ja ne todennäköisesti ovat niitä päiviä, jolloin lapset ovat siellä. En toki voi olla varma. Mutta en voi syyttää tai tuomita ilman varmaa tietoa. Mielestäni se ei ole oikein. Fakta toki on, että herkällä korvalla ollaan ja jos viitteitä raskaan elämän vietosta lapsipäivinä ilmenee, niin sitten pitää toimia…
Lastenvalvoja ei voi tehdä hänkään asialle mitään. Eri asia on,jos teet tai joku tekee lastensuojeluilmoituksen, niin sitten alkaa tapahtumaan. Olisin kuitenkin hieman ehkä varovainen, jos haluat tässä vaiheessa pysyä hyvissä väleissä isän kanssa. Hyvät välit, ongelmasta huolimatta, on kuitenkin parempi asia, kuon jäätävä riita. Silloin, kun ihminen ei vielä ole ihan toivoton taoaus ja mielestäni tuo 15 juomaa viikossa ei ihan vielä sitä ole.
Tsemppiä ja voimia erilaisiin ratkaisuihin!