Hei, kirjoitan tänne saunan puolelle, koska haluaisin saada neuvoa nimenomaan joltain käyttäjältä. Minulla on kova huoli veljestäni, joka käyttää huumeita, hän on 25v. Veljeni oireilu alkoi jo alakouluiässä, silloin oli paljon muutoksia, isän ja äidin ero, muutto uudelle paikkakunnalle, isäpuoli ja uusien sisarpuolien syntyminen. Alakoulun lopulla isäpuoli alkoi väkivaltaiseksi minua ja veljeäni kohtaan, silloin veli löysi tupakan ja alkoholin.
Veli kertoi 12v ammttilaisille kotona olevasta väkivallasta, henkisestä ja fyysisestä, sen seurauksena äiti ja isäpuoli erosivat. Oireilu jatkui voimakkaampana kun veli siirtyi yläkouluun. Alkoa kului enemmän, koulu kärsi ja hän kävi mm. Äitiini käsiksi. Veli lähti sijoitukseen, minä säästyin sijoitukselta, koska pärjäsin koulussa niin hyvin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt minunkin mennä.
Luulen, että veli sekaantui 14/15v. Pilveen ja pillereihin. Sitten hän muutti ammattikouluun toiselle paikkakunnalle ja sijoitus purettiin. Koulu meni perseelleen ensimmäisenä vuonna, koska hänellä oli niin monta kortitta ja humalassa ajoa. Hän opiskeli logistiikka alaa. Sen jälkeen alamäki alkoi kunnolla. Hän kävi joskus nuorten pajalla, monesti ei.
Hän oli muistaakseni 18/19v,kun siirtyi suonensisäisiin. Näihin vuosiin on mahtunut monenlaista rikollisuutta, itsetuhoisuutta, syyttelyä, toivoa, epätoivoa, kamalaa huolta, uhkailua, rahan lypsämistä. Loppujen lopuksi meni välit poikki kolmeksi vuodeksi, koska veljeni sekoili psykoottisena aseiden kanssa ja minä soitin hänelle poliisit.
Äidimme kuoli äkillisesti 2018 kevällä ja sen jälkeen veljeni lähti ensimmäistä kertaa katkolle ja kuntoutukseen. Koko 2018 vuoden aikana hän kävi useita kuntoutusjaksoja, jotka menivät aina läskiksi. Tämä vuosi on mennyt huonommin. Välimme korjaantuivat äidin kuoleman yhteydessä ja olin siitä onnellinen. Kuntoutusten myötä veljestä alkoi löytyä se puoli, kenet minä tunnen.
Mutta nyt tällä hetkellä ollaan kuitenkin jälleen tilanteessa, jossa veli uhkaa jatkuvasti itsemurhalla, pyytää rahaa, on sekava ja itkuinen, hänestä ei kuulu muulloinkuin sillon kun hän tarvitsee rahaa tai muuta. Mikä avuksi?