Huoli veljestä

Hei, kirjoitan tänne saunan puolelle, koska haluaisin saada neuvoa nimenomaan joltain käyttäjältä. Minulla on kova huoli veljestäni, joka käyttää huumeita, hän on 25v. Veljeni oireilu alkoi jo alakouluiässä, silloin oli paljon muutoksia, isän ja äidin ero, muutto uudelle paikkakunnalle, isäpuoli ja uusien sisarpuolien syntyminen. Alakoulun lopulla isäpuoli alkoi väkivaltaiseksi minua ja veljeäni kohtaan, silloin veli löysi tupakan ja alkoholin.

Veli kertoi 12v ammttilaisille kotona olevasta väkivallasta, henkisestä ja fyysisestä, sen seurauksena äiti ja isäpuoli erosivat. Oireilu jatkui voimakkaampana kun veli siirtyi yläkouluun. Alkoa kului enemmän, koulu kärsi ja hän kävi mm. Äitiini käsiksi. Veli lähti sijoitukseen, minä säästyin sijoitukselta, koska pärjäsin koulussa niin hyvin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt minunkin mennä.

Luulen, että veli sekaantui 14/15v. Pilveen ja pillereihin. Sitten hän muutti ammattikouluun toiselle paikkakunnalle ja sijoitus purettiin. Koulu meni perseelleen ensimmäisenä vuonna, koska hänellä oli niin monta kortitta ja humalassa ajoa. Hän opiskeli logistiikka alaa. Sen jälkeen alamäki alkoi kunnolla. Hän kävi joskus nuorten pajalla, monesti ei.

Hän oli muistaakseni 18/19v,kun siirtyi suonensisäisiin. Näihin vuosiin on mahtunut monenlaista rikollisuutta, itsetuhoisuutta, syyttelyä, toivoa, epätoivoa, kamalaa huolta, uhkailua, rahan lypsämistä. Loppujen lopuksi meni välit poikki kolmeksi vuodeksi, koska veljeni sekoili psykoottisena aseiden kanssa ja minä soitin hänelle poliisit.

Äidimme kuoli äkillisesti 2018 kevällä ja sen jälkeen veljeni lähti ensimmäistä kertaa katkolle ja kuntoutukseen. Koko 2018 vuoden aikana hän kävi useita kuntoutusjaksoja, jotka menivät aina läskiksi. Tämä vuosi on mennyt huonommin. Välimme korjaantuivat äidin kuoleman yhteydessä ja olin siitä onnellinen. Kuntoutusten myötä veljestä alkoi löytyä se puoli, kenet minä tunnen.

Mutta nyt tällä hetkellä ollaan kuitenkin jälleen tilanteessa, jossa veli uhkaa jatkuvasti itsemurhalla, pyytää rahaa, on sekava ja itkuinen, hänestä ei kuulu muulloinkuin sillon kun hän tarvitsee rahaa tai muuta. Mikä avuksi?

Tiedossani on yksi suhteelisen hyvä hoitola, mutta se on etupäässä alkoholisteille, mutta kuulemani mukaan hoidetaan myös huumeongelmaisa ym. väkeä. Enemmän kuitenkin sekakäyttäjiä. Se on Minnesota hoito Lapualla.

Lisäys: Betlehem-koti, Porvoo

Mielentasaajista voisi olla hyötyä kun kerran tilanne on päässyt luisumaan jo näin pahaksi. Syökö hän psyykelääkitystä? Jos syö niin mitä ja millä annostuksella?

Mullakin on jemmassa se Zypreksa pakkaus pahan päivän varalle. Ei siinä ole mitään hävettävää.

Älä anna rahaa. Et ole millään tapaa velvollinen elättämään veljeäsi tai kustantamaan hänen harrastustoimintaansa ja vielä vähemmän tuossa tilanteessa, jos hän pitää sua nykyään pelkkänä potentiaalisena pankkiautomaattina ja muuten yhteydenpito ei kiinnosta, eikä mitään vastavuoroisuutta ole. Itsemurhalla uhkailukin lienee vain mielestään oiva keino kiristää ja vedota tunteisiin. Toki kitkuisena itsemurha saattaa tulla mieleen oikeastikin ja noin yleensäkin veljesi tilanteen ja historian huomioiden on ihan mahdollista, että hänellä on itsetuhoisia ajatuksia ja aikomuksiakin. Jos tosissasi olet huolissasi siitä, että veljesi saattaa tehdä jotakin itselleen, niin soita hänelle ambulanssi. Sehän on se asia , mikä lainkuuliaisen kansalaisen pitää sellaisessa tilanteessa tehdä :wink: ja voipi olla, että rahanruinaus- ja itsemurhauhkailupuhelut sieltä suunnalta taukoavat ainakin toviksi, mikäli soitatkin lanssin paikalle. Onhan myös se hyvin pieni mahdollisuus, että ambulanssikeikka tarjoaa sellaista apua, joka vähän herättelee velipoikaa toisiin aatoksiin. Eipä niihin puheluihin toistaiseksi kannata vastaillakaan ja voit laittaa veljellesi vaikka tekstiviestin, jossa kerrot, että haluat olla yhteyksissä vasta sitten, kun hänellä on muutakin asiaa, kuin rahankerjuu.

Tosi surkea tilannehan tuo on ja tässä on ulkopuolisena helppo huudella käteviä käytännön neuvoja. Meinaan, että eivätpä ne paljoa tunnepuoleen auta, vaikka muutoin ihan toimivia olisivatkin. Aika vaikeahan siinä on olla syyttelemättä itseään ja jossittelematta ja miettimättä, että olisiko pitänyt, JOS veljesi tekee jotakin itselleen tai muuten hölmöilee itsensä pahempaankin kuseen. En silti usko, että sun rahan antamisellasi tai antamattomuudella tai muullakaan tekemiselläsi tai tekemättömyydellä on lopultakaan juurikaan vaikutusta veljesi valintoihin. Tämäkin on toki helppoa täältä sivusta huudella :confused: .

Hurjasti voimia <3.

Kyllä se on niin että hän tarvitsee pikaista sairaalahoitoa, niin huonolta kuulostaa. Winston jostain syystä takertui tuohon rahan kerjäämiseen millä ei ole mitään merkitystä tässä vaiheessa. Tsemppiä.

Winston usein täyttää avainsanat:

1. järjetön
  2. epälooginen
  3. älytön
  4. irrationaalinen

Kannattaa ainakin pitää kirjaa siitä miten paljon rahaa ja muuta vaivannäköä tällaiseen läheiseen kuluu, ja sulkea joksikin aikaa pois elämänpiiristä jos tilanne näyttää kehittyvän kestämättömään suuntaan. Samoin pitää ehdottomasti tehdä jos jotain uhkailua tai aseita alkaa näkymään.

Jotain kirpputorivaatteita voi pitää tallessa siltä varalta että tyyppi ilmestyy paikalle risoissa vaatteissa tai jopa ilman kenkiä, niinkin voi joskus käydä. Ja koittaa syöttää jotain vitamiineja nähdessään, addikteilla voi olla ravitsemuspuutoksia koska varsinkin amfetamiini vie ruokahalun ja tekee ruoan nielemisestä vaikeampaa kuin normaalisti. Sähkötupakka tulee halvemmaksi kuin oikea rööki, vaikka sitä ei “saisi” suositella.

Jos näkee jotain karmeita tulehduksia piikittämisen jäljiltä, tai jotain muuta mikä vaatii hoitoa, voi viitsiessään jopa mennä päivystykseen mukaan katsomaan että ongelma otetaan vakavasti. Tällaiset “kolmannen luokan kansalaiset” saatetaan joskus heittää ulos klinikalta ilman apua vaarallistenkin vammojen kanssa jos he ovat yksin pitämässä puoliaan.

Sinänsä erittäin pahoiteltavaa aina tällainen että joku päätyy jo alaikäisenä tälle tielle, ja osin sellaisista syistä mille ei ole itse voinut mitään. Mitä tahansa käyttäytymistä ei kuitenkaan voi alkaa ymmärtämään, koska silloin se muuttuu luultavasti vielä pahemmaksi.

Itselleni ainoa kunnon apu päihdeongelmaani on ollut NA-ryhmät. Yritä suostutella veljesi sinne. Toki muistakin hoitopaikoista voi olla paljonkin apua, mutta ratkaisevaa joka tapauksessa on se, onko veljesi halukas itse tekemään ongelmalleen jotain. Niin kauan kun ei ole, eipä siinä muilla ole juuri mitään tehtävissä. Toki tukena voi olla, olemalla vaan läsnä, ja osoittamalla, että hän on sinulle tärkeä. Rahaa älä anna, sillä tavoin vaan mahdollistat hänen itsetuhoisuuttaan.

Ensisijaisesti suosittelen, että hankit itsellesi apua omaan jaksamiseesi. Al-Anon ja AAL -ryhmiä kannattaa kokeilla. A-klinikalta tms. voi saada muitakin neuvoja mistä voisit itsellesi saada tukea. Omasta jaksamisestasi huolehtiminen on nyt ensisijaisen tärkeää paitsi oman elämäsi, myös veljesi tilanteen kannalta. Kun itse voit paremmin, pystyt myös olee paremmin tukena veljellesi.

Voimia teille molemmille! <3

Se on hienoa että sisko välittää omasta veljestä. Mun oma sisko on pannut välit poikki jo kauan sitten. :frowning: