Hormonitoiminnan elpyminen ja iho

Heippa!

Olen kolmekymppinen nainen ja ollut nyt 32 päivää juomatta Antabuksen avulla. Sitä ennen 3-4 vuotta aika rajua dokaamista useana päivänä viikossa, eikä esim. kuukautisia ole tullut luonnollisesti ollenkaan vuosiin, muistaakseni viimeksi 2,5v sitten. Kesällä ne käynnistettiin hormonien avulla, mutta asian hoitaminen jäi sitten kesän villityksien jalkoihin.

Tämä reilu kuukausi on mennyt tosi hyvin ja olen saanut juomisen tilalle uusia harrastuksia ja aivan mieletöntä henkistä hyvinvointia. Nyt kuitenkin tässä ehkä viikon kuluessa tuntuu, että mielialat heittelee (itkettää olemattomatkin asiat, lähinnä liikutuksesta tosin :smiley:) ja etenkin leuan alueelle on ilmestynyt ihan hirveä läjä finnejä. Finneistä en ole koskaan joutunut kärsimään erityisemmin, joten tämä on aika uusi juttu mulle.

Ruokavalio ei ole muuttunut, joskin oon tämän raittiusajan syönyt normaalia enemmän makeaa (varmaankin koska en ole saanut sitä samaa sokerimäärää alkoholista).

Sekoileeko mun hormonit tässä, vai kuuluuko tää jotenkin asiaan? NAISET, miten teidän hormonitoiminta on muuttunut juomisen lopettamisen jälkeen? Kuinka pitkään teillä on kestänyt, että tilanne on tasoittunut?

Mulla on iho mennyt huonompaan kuntoon syyskuun jälkeen, jolloin lopetin juomisen. En tiedä johtuuko alkosta vai mistä. Nyt käyn säännöllisesti ammattilaisella kasvohoidossa ja toivon että tämä pärstä tästä parantuisi.

Hienoa että olet ollut juomatta ja tsemppiä jatkoon :slight_smile: finnit on pieni murhe juopottelun rinnalla!

alkoholi sekoittaa hormonitoimintaa -se on fakta! Itsellä (ikää 55) kuukautisia ollut aikoihin ja yöllä hikoillut. Mennyt vaihdevuosien piikkiin. Kännäystä ollut päivittäin (6-7 annosta). Kun lopetin juomisen niin yöhikoilut loppui samantien, ja jotain kuukautistentapaista tiputteluakin ollut :open_mouth:

Minulla iho ei ole enää niin kuiva (alkoholi kuivattaa elimistöä, sekin on fakta!) ja punakkuus ja pöhötys laskenut. Pari kiloa painoakin tippunut ihan huomaamatta :slight_smile: Finnejä ei ole mutta elimistö puhdistuu ihon kautta että voipi olla että kun nyt aineenvaihdunta alkaa toimia normaalisti on sillä aikaa puhdistaa elimistöä kuonasta. Ennen tais aineenvaihdunnan aika mennä myrkkyjen (alkon) poistamiseen ja kuonat sai jäädä…

Että tässä taas muutama hyöty miksi pysyä erossa alkoholista!

Kiitos vastauksista!

Finnit ei siis todellakaan haittaa mua, ihmettelin vaan, kun niitä ilmestyi yhtäkkiä ihan hirveä määrä… :unamused: Ainakaan toistaiseksi menkkoja ei ole kuulunut, ja finnitkin katosivat pikkuhiljaa. Nyt vaivaa puolestaan kuiva talvi-iho, huoh…

Olen edelleen raittiina, tosin nyt on alkanut tulemaan sellaisia “kai sitä voisi vähän ottaa” -ajatuksia. Raittiutta on siis takana 1,5kk, enkä ole enää ottanut Antabusta säännöllisesti. Taidan alkaa ottamaan sen 100mg/ilta taas nyt, kun tällaisia aatoksia on alkanut uiskennella mieleen… niin paljon hyvää on tapahtunut tänä aikana, kun en ole juonut, että en halua sitä pilata!

Hyviä puolia listasin yksi päivä:

• ei krapulaa
  • ei poissaoloja töistä
  • vireystila on noussut älyttömästi ja energiaa riittäisi vaikka muille jakaa, vaikka onkin vuoden pimein aika
  • rahaa on säästynyt ihan tajuton määrä (monta sataa euroa/kk)
  • oon huomannut, että en tarvitse alkoholia sosiaalisissa tilanteissa, ja mulla on itse asiassa hauskempaa ilman!
  • olen saanut kivoja uusia harrastuksia juomisen tilalle

Tällä tiellä on siis hyvä jatkaa. Tsemppiä teille muillekin! <3

Joo, itsellä, vaikka mies olenkin, niin on sama homma noiden finnien kanssa, että kun lopettaa niin niitä tulee väkisinkin. Lisäksi kärsin pienistä “manboobseista” joka ihan selvästi juontaa juurensa hormonitoiminnan häiriöihin, joita juodessa tulee. Varmasti ohimenevää, ja tuo finnien tulo loppuu kunhan kaikki ylimääräinen paska kropasta puhdistuu pois. Itsellä meni pari viikkoa. Tisseistä en ole vielä päässyt eroon. :mrgreen: