Lähtökohta on se, ettei kannata liioin puhua päihteilyistään, ainakaan vähänkään ongelmallisista sellaisista, hoitotahoille, mikäli mielii saada apua psyykeongelmiinsa. Muuten kaikki ongelmat pistetään hyvin herkästi pelkästään päihteiden piikkiin, vaikka selkeitä ongelmia olisi ollut jo ennen minkäänlaisia päihdekokeiluja ja päihteiden käyttö olisi vain seuraus psyyken huonosta tilasta, ja sitten ne lykkäävät A-klinikalle hoidattamaan päihdeongelmaa, eikä sieltä saa välttämättä lainkaan sellaista apua, jota tarvitsisi. Eri asia toki sitten, jos kokee päihteet ensisijaisena ongelmanaan ja/tai tahtoo niistä ihan tosissaan eroon. Tämä on tosi valitettava juttu, koska päihde- ja MT-ongelmat kulkevat niin kovin usein käsikädessä ja tämän vuoksi ihmistä olisikin hoidettava kokonaisuutena, eikä ongelmana X, mutta minkäs teet, kun käytäntö on, mikä on
.
Ihan lääkäristä riippuen yksityisellä puolella saattaa löytyäkin enemmän ymmärrystä tuon kokonaisuuden käsittelyyn/hoitamiseen, mutta sopivaa lääkäriä ei välttämättä heti löydy ja maksaahan se yksityisillä ravaaminen pirusti rahaakin. Käsittääkseni myös julkisella puolella on nykyisin tahoja, jotka ovat keskittyneet juuri näiden nk. kaksoisdiagnoositapausten hoitoon, mutta sitä en tiedä, kuinka paljon noita missäkin päin maatamme on ja kuinka helposti niihin pääsee
.
Lääkkeidensä väärinkäytöstä ei ainakaan kannata mainita halaistua sanaa, mikäli tahtoo lääkityksensä pitää tai välttyä esim. apteekkisoppareilta, iteroiduilta respoilta tmv.
Itsetuhoisuuden liioittelu on myös tuttua. Olen joskus mm. viiltänyt ranteeni auki päästäkseni osastohoitoon, vaikkei se viiltäminen muuten niin olisikaan sillä hetkellä kiinnostanut. Ja jos siellä nyt on joku tulossa mussuttamaan siitä, että ihan huvikseni viiltelin ranteitani päästäkseni ihan huvikseni osastolle viemään paikan joltakulta enemmän tarvitsevalta, niin kyllä mä tuolloin olin ihan oikeasti sairaalahoidon tarpeessa ja hyödyinkin siitä osastojaksostani jotakin. Mua ei vain juuri silloin olisi huvittanut viiltää, mutta olin todella epätoivoinen, eivätkä pelkät aneluni päästä osastolle toimineet tarpeeksi tehokkaasti. Sen verran huonosti kuitenkin viihdyn laitoksissa, että harvemmin tahdon niihin vain lomailemaan. Tietenkin on myös näitä laitostuneita tapauksia, jotka ihan tosissaan viihtyvät suljetuissa oloissa, vaikkeivat niin akuutisti hoidon tarpeessa olisikaan, mutta eräänlainen nuppiongelma kaiketi sekin, vaikkei paras ratkaisu siihen mikään laitoksessa lorvailu olisikaan, vaan juuri tukeminen siinä, jotta moisesta kierteestä pääsisi eroon. Nyt en tarkoita näitä vuosikymmeniä mielisairaalassa asuneita neuroleptikkoja, joista ei valitettavasti enää mitenkään saataisi kuntoutettua itsenäistä elämää eläviä ihmisiä
.