Hoidossa oleminen elämäntapana

tämä oli mulle uutta tietoa. Olen ollut siinä uskossa että nimenomaan paarantuneen ravinnon ja asuinolosuhteiden takia elinikä olisi edelleen ollut nousussa.

No, selitys asialle on kyllä looginen.

Ei ole siis ihmiselle hyväksi sekään että liian hyvin menee.

Minun ikäluokalleni voi koitua pelastukseksi se, että ehdimme vielä nuoruudessamme kokemaan puutettakin. (No, eivät toki kaikki, ei se koskaan ole kaikkien ulottuvilla ollut, sekään :laughing:

Kylmissä ja vetoisissa savunsekaisissa kämpissä on asuttu, ja ajoittain taivasallakin. ja ainoa tulonlähde (rehellinen semmoinen) oli töihin hakeutuminen, ei kertakaikkiaan ollut helppoa saada mitään tukea mihinkään.

Jälkensä se jätti. Jopa sen, että vielä vuosikymmeniä myöhemmin kovin yltäkylläinen ja kaikilla mukavuuksilla höystetty elämä tuntuu vieraalta -ja niinpä sitten tuleekin elettyä vaatimattomammin -se kun vaan jotenkin tuntuu kotoisammalta. Merkillinen on ihmismieli.

Niin, ne elämäntavat… muuttuvat ne, kuten valtio-mies sanoi.
Muuttuivat minullakin, ja vasta sitten useamman vuoden muuttumisen jälkeen osaan hiukan itsekin hamottaa miten ne muuttuivat. Ei se suhde päihdeongelmiin, niiden hoitamiseen tai vaihtoehtoisesti hoidattamiseen tunnu nyt ajateltuna niin olennaiselta asialta. Siltikään, vaikka varmasti monen mielestä just se on se suurin muutos, että päihteet ovat jääneet kokonaan historiaan. Hyvä muutos, omasta mielestäni, tietysti sekin. Mutta, enimmäkseen sikmsi, että se tuntuu niin luonnolliselta, nyt. Ei siis ole mitään hoitamista tai hoidattamista, siinä asiassa. Ja kun näin on, niin annapa perhana niin ollakin! Ei sen asian suhteen voi tämän vähemmillä murheilla päästä.

Se elämänmuutos… se on kai monta muuta asiaa. Rauhoittumista, melkein paniikinomaisen itsensä pakenemisen unohtuminen… ei enää tarvitse olla mukana jossain muiden ihmisten tekemisissä. Itsensä kanssa toimeentuleminen on osa elämää.

Terveelliset elämäntavat? No joo. itsensä kanssa toimeentuleminen on minulle myös vatsani kanssa toimeentulemista. Ja se vatsa alkoi huomauttelemaan kovin rasvaisista ruuista ja muutamasta mössöstä joita tulin ahmineeksi. Opiksi piti ottaa, ja hioukan valikoida. Mutta ei se sen kummempi asia ole, sekään.

Vaatteet pakkasen mukaan, palella en enää viitsi. turhia hermoiluja vältän, työnteko kai se vaarallisin osa elämääni tällä hetkellä on. Järki on tullut mukaan siihenkin. Ei minun tarvitse enää yrittää repiä itsestäni irti enempää kuin mukavalta tuntuu. Hallituksen ja teollisuuteen sijoittajien puheista huolimatta olen lyhentänyt työaikaani itselle sopivaksi. Semmoistya kuuden tunnin työpäivää teen. En minä näillä rikastuisi vaikka runnoisin yömyöhään, eikä se edes korvaisi tätä leppoisaa päivärytmiäni. Kaikenkaltyaisia suojavarusteitakin olen oppinut käyttämään. Hyvin sopivat päähän niin korva- kuin silmäsuojaimet, hitsatessa jo vähän raitiin iman tuloakin varmistelen-… katolle kiivetessä ei enää hävetä roikottaa turvanarun päätä mukana ja sitoa kirkkaankirjavia varmistushenskeleitä päälle.

Siinä sitä minun terveellisyyttäni. Ja se saa riiiittää. Kun olen niin ajatellut, etten siitäkään asiasta ala stressiä itselleni ottamaan. En ala juoksemaan terveyskauppojen ihmetuotteiden perässä, enkä tunne tarvetta dieetteihin, päänupinkirkastusohjelmiin tai mihinkään muuhunkaan kovin monimutkaiseen.

Kun kerran näin tuntuu sopivan ja kotoisen oloiselta. Tämä elämäntyyli.

Juu, siis tuo yllättäen lyhenevä eliniän ennuste koskee erityisesti Amerikan Yhdysvaltoja, mutta eihän muu Länsimaailma kovin paljon perässä tule missään asiassa, kuten ei oikeestaan muutkaan kolkat maapalloa.

Laittamani linkin takaahan löytyy siis traileri sarjaan Jamie Oliver’s Food revolution, jossa mainio brittikokkimme yrittää opettaa roskaruokaistuneelle Amerikalle ja sen lapsosille vähän terveellisempää syömistä. Hän kun on löytänyt sieltä paikkoja, joissa lapsoset saavat pizzaa aaamiaiseksi, ranskalaisia ja kananuggetteja lounaaksi, hampurilaisia päivälliseksi ja niin edelleen.
Planeetan lihavin kansakunta ei tunnu edes itse hiffaavan syöttävänsä lapsiaan kuoliaaksi. Kansakunta, joka lähetti ensimmäisenä ihmisen Kuun pinnalle, ja on antanut maailmaan niin paljon tiedettä ja taidetta.

Euroopan lihavin kansakunta on tietääkseni britit, ja hyvänä kakkosena saattaakin tulla pieni ja sisukas Suomi. :slight_smile: Vaikka tietoa meillä on ravinnostakin jo niin valtavasti.

Metsänreunan mies, niin tosiaan. Minustakin metkaa ajatella, kuinka vähän aikaa sitten on vielä täälläkin asuttu oloissa, jotka vaikuttavat nykyaikaan verrattuna melko primitiivisiltä. Meillä elettiin vielä 1980 -luvulla talossa, jossa oli öljylämmitteinen kamina ja öljy piti kantaa kannulla kaminaan pihalla olevasta säiliöstä, jonka öljyfirman auto kävi täyttämässä ajoittain. Raffia hommaa talvipakkasella. Lisäksi varustukseen kuului oleellisesti sinullekin varmaan tuttu puulämmitteinen hella, jonka päällä myös laitettiin ruokaa ja pihautettiin sumpit.
Näin siis meillä, vielä Koiviston presidenttikaudella.

Sinähän olet käsittääkseni jotakuinkin isäni ikäluokkaa, tai varmaan joitakin vuosia nuorempi. Kuitenkin se ikäluokka, jonka olosuhteet olivat jo huomattavasti erilaiset kuin edelliseen sukupolven, joka joutui kokemaan sodankin.
Sukupolvi joka tiesi jo sosiaaliturvan joskaan ei sitä vielä kehdannut hyödyntää, ja sukupolvi joka sai viisipäiväisen työviikon ja kouluviikon. Ja kai monta muutakin nykyään itsestäänselvyytenä pidettävää asiaa.