Hei vaan kaikille.
Olen tässä pari iltaa lueskellut muiden juttuja ja ajattelin kertoa tähän vähän omianikin.
Suuri suruni aihe ovat kuudenkympin tietämillä olevat vanhempani. Lasista lapsuutta minulla ei ole ollut. Kumpikaan vanhemmistani eivät juoneet ollessani lapsi. En tiedä onko se sitten parempi vai huonompi, että tämä kuningas alkoholi on tullut kuvioihin vasta vanhempana. Kierosti ajattelen, että olisi parempi jos olisi jotenkin “kasvanut” siihen, että äiti ja isä on koko ajan kännissä…
Lapsena en muista nähneeni äitiäni humalassa kuin kerran. Vanhempani olivat ystäväpariskuntansa kanssa veneilemässä ja kotiin tullessaan äitini ystävättärensä kanssa leikki pienessä hiprakassa lentokoneita. Isääni en muista nähneeni humalassa kertaakaan ollessani lapsi.
Alamäki alkoi varmaan kymmenisen vuotta sitten kun mummoni kuoli. Äitini ei ehkä koskaan saanut asiaa käsiteltyä. Muistan kymmenisen vuotta sitten eräänä juhannuksena hämmästyneeni suunnattomasti kun äitini soitti minulle humalassa. Niin harvinaista se oli silloin, että muistan olleeni aivan äimän käkenä asiasta.
Siitä homma alkoi sitten pikku hiljaa luisumaan. Ensin toki vähitellen silloin tällöin, sitten jossain vaiheessa joka viikonloppu, sitten koko viikonloppu ja nyt ollaan pisteessä, jossa arkenakin pitää juoda arkikaljoja. Isäni on sitkuttanut vähän pidempään eikä taida vieläkään näitä arkikaljoja juoda mutta kaikki vapaansa hän käyttää lähinnä juomiseen.
Olen ottanut asian puheeksi äitini kanssa useaan kertaan mutta hän kieltää kaiken. Sanoo ettei ole ongelmaa, sanoo ettei juo arkena mutta kuulenhan minä puhelimessa äänestä jos hän on humalassa tai ei. Eli valehtelee. Myös muutama muu läheinen, pikkuveljeni mukaan lukien on ottanut asian esille mutta heillekin hän kieltää kaiken. Ja vastaväitteitä on useita, kuten 1) “juothan sinäkin”, 2) “kyllä minä aina työni hoidan” ja 3) “anna meidän elää elämäämme ja pitää hauskaa niin kauan kun olemme elossa”.
“Pitää hauskaa” onkin varsinainen sanapari. Kun isäni alkaa aina kännissä aukomaan päätään ja äitini pohtimaan sitä kuinka kohta kuollaan kuitenkin. Olisivat edes hilpeitä juoppoja mutta ei…
Hommahan on siinä pisteessä, että äiti sammuilee mihin vaan ja isäni yrittää raahata itsekin kännissä sammunutta äitiä pitkin pihoja, että pääsisi edes sisälle nukkumaan. Pissat tulee housuun aina silloin tällöin jne. Koti on kuin pommin jäljiltä, aina välillä täytetään tiskikone ja aina ennen siivoojan käyntiä raivataan paikat mutta varsinaisesta kodin hoidosta ei voi puhua. Viime jouluna äiti sai vasta aatonaattona jouluverhot ikkunaan vaikka aina ennen on rakastanut joulua ja koristellut jo marraskuun lopussa. Se joulu oli muutenkin “loistava”. Äiti oli humalassa jo aattoaamusta, isä krapulassa kun haudoilla käytiin. Illalla molemmat aivan tuubassa jankkaamassa samoja asioita. Illan kruunasi kun äitiltä tuli ripulikakat saunan lauteille ja oksenti punaviinit ympäri vessaa (lavuaari, pytty, lattiat, seinät aivan oksennuksessa). Silloin minä pyysin pikkuveljeäni viemään meidät poikaystäväni kanssa omaan kotiin. En halunnut jäädä sinne. Joulupäivä ja tapani sitten menikin äidin puolelta milloin anteeksi pyydellen, milloin suuttuen siitä, että pidän itseäni heitä parempana ihmisenä kun minulla on varaa heidät “tuomita”. Olen aina ollut jouluihminen, rakastanut joulua kuin pikkulapsi mutta nyt sanon suoraan, että koko juhla aiheuttaa vain ahdistusta eikä haittaa vaikka joutuisi olemaan töissä…
Ja se häpeä. On aivan hirveää hävetä omia vanhempiaan. Kovin monelle ystävälleni en voi kertoa koska tuntevat vanhempani. Hävettää kun äiti soittelee sukulaisille kuulumispuheluja kännissä. Hän kun ei liiku missään vapaa-ajallaan. Ei harrastuksia ei mitään joten kännissä sitä sitten voi mukavasti hoidella puhelimitse näitä yhteyksiä. Ja vähän aikaa sitten muuan karavaanarialueella äitini ja isäni olivat joutuneet johonkin käsikähmäänkin kännissä… Julkinen häpeä. Häpeän häpeän häpeän. Ja sitten häpeän sitä että häpeän, eihän omia vanhempiaan saisi hävetä. Toivoisin ymmärrystä itsellenikin jos oma juomiseni menisi yli, en häpeämistä.
Pahinta on kuitenkin ikävä niitä selviä vanhempia. Kun äiti ja isä ovat molemmat huippuja tyyppejä selvin päin. Mutta nykyään on niin vaikeaa ottaa puhelinta käteen tai mennä käymään kun ei tiedä missä kunnossa ovat milloinkin. Äidin saisi varmaan parhaiten selvinpäin kiinni työpäivän aikana mutta eihän hän silloin voi jutella. Kunpa olisivatkin mulkkuja selvinkinpäin niin voisi vaan katkaista yhteyden. Mutta sitten aina tulee mieleen äidin nauru selvinpäin, äidin vilpitön ja ihana hämmästys kun hän hehkuttaa selvinpäin jotain hänelle ostamaani kauneusseerumia kuinka se todella toimii. En haluaisi menettää niitä hetkiä. Ja ikävöin sitä äitiä yli kaiken.
Mä luin täältä todella hyvän neuvon, että jos läheisesi juo elämänsä niin älä anna hänen juoda sinunkin elämääsi. Että se tapahtuu huomaamatta kun pohdit ja suret läheistäsi. Tähän mä pyrin mutta vaikeaa se on. Vaikeinta on se ikävä.
En tiedä oliko tässä nyt mitään järkeä. Ehkä tämä oli vain tämmöinen purkaus joka piti saada kirjoittaa. Eikun nokka pystyyn, nukkumaan ja huomenna uusi päivä.