Olen elänyt pari vuotta alkoholistimiehen kanssa on-off suhteessa. Mies on 40-kymppinen, juonut 20 vuotta. Älykäs, mukava, hauska. Erittäin hyvä salaamaan alkoholisminsa ja erittäin hyvä kieltämään ongelman.
Suhde oli raastavaa on ja off tilojen vaihtelua. Muutaman viikon sykleissä oltiin äärimäisen läheisiä ja sitten taas kauempana kuin kaukaisin aurinkokunta.
Alkoholismista ei koskaan puhuttu. Juomisesta sen sijaan paljonkin. Ei päivää ettei bisse ja “hauskat” sattumukset reissuilla olisi olleet herran jutuissa. Teki itsestään sankarillista hahmoa tyyliin “maailman hauskin ja nokkelin kaveri”. Muutaman kerran kylläkin näin totuuden mutta siitäpä aina seurasi off vaihe. Sairauksia oli paljon, mm ensimmäinen haimatulehdus takana mutta jos niitä yritti liittää bisseen niin siitäkin seurasi off vaihe.
Suunitelmat meidän yhteisen elämän varalle olivat aina olemassa kun oli on vaihe päällä, mitään ei kuitenkaan koskaan tapahtunut tai jos jotain yritettiinkin niin alko sotki homman. Esim yhteinen 4 päivän ulkomaanmatka: herra päissään reilun viikon…
Pitkään kuljin hyväksymisen tietä. Ainahan meille opetetaan että kun rakastat niin hyväksy toinen sellaisena kun hän on. Silti mentiin on-offia. Ajattelin että kun luottamus välillämme kasvaa niin off vaiheet jää pois. Vaan eihän se niin mene. Alkoholisti elää kai itsensä kanssa jatkuvaa on-offia. Toisinaan mieli on lempämpi itsellekin, sitten tulee taas ahdistus/ylimielisyys/tai muu juomiseen oikeuttava vahva tunnetila. Ja voihan tuossa lempeässäkin vaiheessa pari bisseä ottaa, palkinnoksi itselleen kun on niin mukava kaikille.
Eilen mun mieli muuttui. Näin nuoren miehen joka oli lenkillä pyörätuolillaan. Miehellä ei ollut jalkoja. Mieleeni tuli ajatus että jos tältä mieheltä olisi mennyt kysymään että " ottaisitko jalkasi takaisin jos saisit?" Ei epäilystäkään että hän vastaisi että kyllä. Sen sijaan on-off rakkaani ei edes haaveile raittiista elämästä. Ei puhu vähentämisestä, ei lopettamisesta. Tämä on-off järjestelmä on mahdollistaja, minä olen mahdollistaja. Tai olin. Löin eilen alkoholistia hänen sairaudellaan. Halusin suututtaa, halusin että hän ei enää käytä minua hyväkseen, halusin irti.
Luulin pitkään että on-off on keino pitää häntä edes löyhästi kiinni normaalielämässä. Valmistaa tietä pois alkoholismista sitä hetkeä varten kun hän on valmis tuolle tielle. Vaan eihän se noin mene. Mahdollistaja mahdollistaa ja koska hän pohjimiltaan halveksii itseään niin halveksii myös mahdollistajaa.
Nyt on aika kurja olo. Vahva mutta kurja. Kumpa asiat olisi menneet toisin.