lainattu eräästä kirjasta:
Ei kukaan ole koskaan sanonut, että elämä kaikkine alkoholismin aiheuttamine monmutkaisuuksineen olisi helppo tehtävä. Miksi sitten sellainen iskulause kuin “Hiljaa hyvä tulee”. Koska alkoholismi on vaikuttanut perheen hyvin vointiin monin tavoin. Siellä on ongelmia, työongelmia, ongelmia lasten kanssa koulussa ja kotona, tai ystävien kanssa. useimmat perheet kärsivät siksi, että pelkäävät tuskaisina jonkun perheen ulkopuolisen huomaavan heidän ongelmansa ja paheksuvan heitä niistä.
Monet ihmiset, joihin toisen ihmisen juominen on syvästi vaikuttanut, ovat viettäneet unettomia öitä ihmetellen kuinka saisivat kaikki nuo ongelmat ratkaistua. Yksi ajatus ajaa takaa toista loputtomassa avuttomuuden ja pettymysten piirissä. Aivan liian usein päätös selviytyä yksinkertaisesta ongelmasta luistaa sivuun uuden kriisin vaikutuksesta jo seuraavana päivänä tai seuraavalla viikolla. Sama ajatusten pyörre ja jopa paniikinomainen reagointi alkaa taas ja yhä uudelleen.
Kun Al-anon ja Alateen jäsenet katsovat iskulausetta “Hilja hyvää tulee”, heille ei siinä ehdoteta lisää toimintaa. Heitä kehoitetaan toimimaan vähemmän, vähemmän kiihkeätä sekaantumsta toisten käyttäytymiseen ja sen vuoksi vähemmän pettymyksiä. Toisin sanoen he voivat vapaasti määrätä sellaisen elämäntahdin, joka sopii heille, ei kenellekään muulle, ei alkoholistillekaan. Nyt he kykenevät osallistumaan toisten ihmisten kanssa tarkoitukselliseen ja hyvää oloa tuottavaan toimintaan sen sijaan, että alituisesti toistaisivat vanhoja käyttäytymistapojaan.
Jäsenet voivat oppia saattamaan aikansa ja energiansa parhaaseen mahdolliseen käyttöön. He voivat todella valita kuinka he voivat selvittää ongelmansa yksi kerrallaan. Edelleen he voivat tehdä sellaisia päätöksiä, joita pitävät parhaina ja sellaisena aikana kuin ovat siihen valmiita. Tartuttuaan tähän suurenmoiseen jännitystä laukaisevaan periaatteeseen, he voivat alkaa soveltaa sitä elämänsä muihinkin asioihin. Normaali osanotto toisten ongelmiin voidaan erottaa epänormaalista. “Hiljaa hyvä tulee” on tämän asian avain.
Niiden kohdalla, joilla ei enää ole aktiivin alkoholismin luomia ongelmia, voi tämä jokapäiväinen sanontatapa antaa lisääntyvää mielenrauhaa. Aluksi se saattaa tuntua merkityksettömältä - kunnes siitä löytyy siihen kätketty suunnaton merkitys. “Hiljaa hyvä tulee” iskulause ei ainoastaan murra jännityksen ja tuskan aiheuttamaa kierrettä, vaan se vapauttaa jännityksestä, joka on osa jokapäiväistä elämää. Se on kaunis, käytännöllinen työkalu, joka tasoittaa hämmentyneen ajatustavan ja kärsimättömät päätäpahkaiset sanat ja teot. Se on koko elämän kestävä hyödyllisyyden varasto.
Kiitos kirjoituksestasi! On hyvä idea avata näitä kaikkien 12-askeleen ryhmistä tuttuja lauseita, muutenhan ne saattavat jäädä monille vain tyhjiksi sanoiksi.
Oma ‘monipuolinen kokemukseni’ on 1) alkoholistin lapsen, 2) vaimon ja sittemmin myös 3) alkoholistin. Toipuneena olen onnekseni saanut viettää jo parikymmentä vuotta. Muistan kuitenkin hyvin hetken, kun ryhmän seinällä nähty lause ‘Tämäkin menee ohi’ alkoi elää minulle. Etten ollutkaan loppuiäkseni tuomittu tähän kauheuteen, että tulee huominen, että viikon päästä saatan ajatella sen menneen ohi…
Se toi sillä hetkellä vieroitusoireissaan kamppailevalle suurta lohtua.
Mikä ihana lause!
Jälleen tarvitsin tuota lausetta hiljentämään mieleni ja aukaisemaan solmun kun yritän miettiä “mitä minä voin tehdä aikuisten lasteni hyväksi”, kun he elävät kuten haluavat, minun mielestä ihan sekavaa ja vaarallisen oloista touhua.
Ihanaa että löysin tieni Al-anon ryhmään ja saan tukea siihen etten sekaannu muiden elämään. Sillä siitä olen saanut tuta jo tarpeeksi, ainainen riita ja huuto, selittely, puolustelu.
Vaikka kuinka mieli tekisi en sekaannu muiden elämään. Onpa vaikeaa, kun on oma lapsi kyseessä.
Mutta Korkeimman avulla menen tämänkin asian läpi päivä kerrallaan ja vaikka hetki kerrallaan. Rukoillen apua kaikille jotka sitä pyytävät.