Hieman koholla olevat maksa-arvot, nainen 23v

Hei kaikille. :slight_smile:

Olen 23 vuotias nainen ja sukurasitteenkin myötä ajautunut pienoiseksi alkoholistiksi. Käyn normaalisti töissä ja hoidan asiani, mutta kalja pyörii usein mielessä ja sitä onkin viimeisen vuoden aikana tullut lähes päivittäin nautittua. Kahden käden sormilla laskettavissa päivät, jolloin en alkoa ole ottanut. Viime aikoina asiaa on pahentanut viina, johon siihenkin tuppaa jäämään koukkuun.

Kävin pahan närästyskohtauksen takia lääkärissä verikokeissa. P-Alat näyttää 44 ja P-afos 110. Nämä arvot vahvistivat entisestään halua vähentää juomista. Krapuloitakaan jaksaisi enää, etenkään työaamuina. Ymmärtääkseni nämä arvot eivät onneksi ole vielä kovin vakavat, kun vain niin vähän koholla.

Tässä nyt pienessä päässäni pohdiskelen, että laskeeko maksa-arvot mahdollisesti viitearvojen sisään, jos lopetan arkisin tissuttelun ja vain viikonloppuisin juon olutta? Viinat saa jäädä kokonaan. En haluaisi lopettaa kokonaan, koska alkoholi on hyvää ruuan kanssa ja yleisesti seurustelujuomana. Yksin arkisin tinttaaminen on muutenkin kovin tylsää.

Hei pottapää,

ja tervetuloa joukkoon. Sain itse myös viime viikolla labratuloksia, ALAT oli 34 ja GT 56. Testattiinko sinulta gt-arvoa? Kyllä tämä on hyvä pieni herätys korjausliikkeeseen, onneksi ei ole vielä myöhäistä. :slight_smile:

Hei! Olen samanlaisessa tilanteessa…ja olen maahanmuuttaja, minulla ei ole yhtään ystävää täällä Helsingissä…ja mikä pahempaa, minulla on tyypin 1 diabetes. Alkoholi parantaa oloani…

Moro. Enpä ollut huomannut vastata jostain syystä.

Eipä otettu GT:tä ollenkaan, tosin olen taas hakeutumassa verikokeisiin. Kaljanjuonti todentosiaan on vähentynyt, mutta juon edelleen liikaa viinaa. Sille yritetään nyt taas laittaa stoppia. Olen muuttunut hieman vainoharhaiseksi ja koen tuntemuksia oikeassa kyljessä. Pelkään maksan puolesta vaikka luultavasti kipu on vaan flunssassa sängyssä röhnöttämisestä huonossa asennossa.

Pitää aktivoitua täällä päihdelinkissäkin taas. Kiva jutella anonyymisti muiden ongelmaisten kanssa. Hävettää puhua ihmisten kanssa, jotka eivät ongelmaa ymmärrä.

Mitä sinulle kuuluu?