Hepatiitti C, painontunne maksassa ja nousseet maksa-arvot

Olen 22-vuotias nainen ja mulla todettiin hepatiitti-c kaksi vuotta sitten. Nyt kolmisen kuukautta on ollut painontunnetta oikean kylkikaaren alapuolella (maksan seutuvilla). Se ei ole hirveän kovaa kipua, tuntuu vain painavalta maksan kohdalla ja on epämiellyttävää ja pelottavaa :confused: Olen juonut alkoholia suht paljon, 1-4krt/vko. Nyt olen ollut yli kuukauden juomatta ja aion olla jatkossakin, nämä kivut ja maksa-arvojen nousu on saanut miettimään terveyttään. En käytä mitään lääkkeitä.

Olen käynyt lääkärissä tämän kivun takia n. 2kk sitten, silloin kipu oli paljon pahempaa. Päivystävä lääkäri ei osannut sanoa juuri mitään, epäili murtunutta kylkiluuta (tuskinpa…) tai ihan vaan närästystä! Vaikka maksan seutu oli selvästi kipeä ja arvot koholla (ALAT 268). Multa tutkittiin myös munasarjat, ja niistä löytyikin puhjennut kysta. Mulla oli siis maksakivun lisäksi kamalat alavatsakivut. Mutta tähän maksakipuun ei löytynyt syytä. Lääkäri kehotti käymään kuukauden päästä maksakokeissa uudestaan jos ALAT-arvo olisi lähtenyt laskemaan.

Kävin nyt reilun kuukauden kuluttua otattamassa ALAT-arvot uudelleen, ne ovat nyt 216. Nyt sain uuden ajan lääkärille jatkotutkimuksiin, koska maksa-arvot eivät ole laskeneet tuon enempää. Nimenomaan nuo ALAT-arvot on koholla, muut arvot ok. Lääkäriaika on vasta 9.11. :frowning: Tämä epätietoisuus on kaikista pahinta. Pelottaa kamalasti kirroosit, syövät sun muut… :confused:

Millaisia oireita teillä muilla hepatiitti c-viruksen kantajilla on ollut? Olenko ainoa jonka maksa kipuilee tällä tavoin? Olisi myös kiva kuulla muiden ALAT-arvoja, mitä ovat olleet korkeimmillaan jne.

Kiitos jo etukäteen kaikille :slight_smile:

AInakin ruokahaluttomuutta oli alkuun ja olen sairastanut sellaista lievää kuumetta tosi useasti “viime aikoina” c-hepatiitti todettiin kesällä, tartunta varmaan tapahtunut joskus keväällä.

maksa-arvot pyöri siinä vähän 700 yläpuolella kun olin hoidossa. En ollut käyttänyt alkoholia juuri lainkaan pariin kuukauteen, lääkkeitä kyllä menee monenlaisia.

Oliko sulla muita oireita? Mulla ei ole aiemmin ollut minkäänlaisia oireita tästä taudista, mutta nyt muutaman kuukauden ajan just nuo kivuntunteet, vihlonnat ja pistokset maksan seudulla. Ja tietty tuo painontunne on ja pysyy, välillä sitä ei kuitenkaan juurikaan huomaa.

Tunnusteliko lääkäri maksaa, jos selvästi suurentunut pitäisi lääkärin selvästi se käsikopelolla tuntea? Alkoholi aiheuttaa tota rasvamaksaa jossa maksa on suurentunut ja tietenkin kirroosia, mutta sen syntymiseen menee kyllä normaalisti aika kauan. Kipuilu ja painontunne liitty varmaan tuohon kohonneeseen ALATtiin joka kertoo että maksa on ärtynyt.
Puhuitteko interferonihoidosta? Itsellä alkamassa ehkä jo tässä kuussa…jännittää. :open_mouth:
Sitä on vaikea arvailla koska on niin yksilöllistä toi taudin eteneminen, mutta luulisin ettei vielä kannata heittää pyyhettä nurkkaan, taistellaan :smiling_imp:
Tautihan on vakava ja vittumainen ja tuo yleensä vaikka minkälaista pikkuongelmaa että liitännäissairauksia, joten kannattaa siihen vakavasti suhtautua. Olet kuitenkin noin nuori, et vois olettaa ettei tauti ole ollut sulla vielä hirveän kauan? Selvisikö jo genotyyppi jo(mulla 3a)? Pyydä lähete ylävatsa ultraan, siellä selviää jo aika paljon maksan tila.
Viina, huumeet ja lääkkeet pois, 6kk-2v selvinpäin ja seuloja (jos on tarvis? ), niin eiköhän se ole hoidettavissa.

Mulla ei kanssa ole juuri muuta kuin tuo painon tunne ja välillä tuntuu niinkuin se pomppisi tuossa kyljessä kiten sattuu ja tykyttelee. Välillä on myös kipeä, mutta ei ole suurempia ongelmia ollut.
Noin kolme vuotta olen tautia potenut…

Mul on ollut n.7-8vuotta C-hepatiitti. Tyypitettiin joskus ja AAA-genotyyppiä oli,
lääkäri sano et jos ei oo genoissa eroja (a,b,c,d,e jne.) niin on helpompi hoitaa
feronilla…
kanattaa jutella tohtorille interferoni hoidosta…

Minä sain aikoinaan C:een ilmeisesti samasta vetokupista, joten tämäkin kannattaa pitää mielessä seuraavan kerran kun neulojen kanssa hölmöilette. Tarttuminen taitaa kuitenkin olla yksilöllistä ja väitetään että se olisi tarttunut jopa nuuskatteassa samalla pillillä tms. jos limakalvot olleet rikki… Tästä ei kuitenkaan itsellä ole esittää sen suurempaa näyttöä, näin olen vain lukenut. Ennenkaikkea kehottasin ihmisiä käymään verikokeissa, sillä c:een kanssa pystyy elämään ja hoidot paranee jatkuvasti, mutta jos asiasta ei tiedetä ja jatketaan samaan malliin sekakäyttöä, saattaa se maksa sanoa poks. Lääkkeet ja viina ovat pahasti samoin kuin rasvainenruoka. Mitä useampi ihminen tietää sairaudestaan sitä helpommin pystytään C pitämään aisoissa ettei taas uudet ihmiset sairastuisi.
ALAT- arvoista sen verran että ne saattavat sahata eestaas, mutta jos ne ovat ylhäällä se kertoo siitä että maksa on ärtynyt/tulehtunut ja ennenpitkään siitä seuraa todennäköisesti joitain komplikaatioita.
Yleisimmät genotyypit suomessa ovat 1,2 ja 3 ja näillä on sitten vielä alatyypit esim. 1a ja 2b jne.
Suomessa C:eetä sairastaa tiettävästi n. 20 000 ihmistä , niitä jotka eivät tiedä sairastavansa luoja tietää kuinka paljon 10 000, 20 000, 50 000??? Tästä tulee vielä kova paikka kansantaloudelle jossain vaiheessa kun maksansiirtoja aletaan tehdä. Tai sitten ihmisiä vain aletaan raakkaamaan kastijärjestyksellä kuka on etusijalla. :open_mouth:
Ottakaa selvää sairastatteko, Minulle se tuli yllätyksenä vuosien jälkeen.

Kiitos vastauksistanne. Olen ollut juomatta alkoholia nyt n. 3kk, mitään lääkkeitä/huumeita en käytä. Mulla on aika infektiopolille vasta helmikuussa, siellä harkitaan interferonihoidon aloittamista. Vielä en tiedä edes genotyyppiä. On vaan tosi inhottavaa odottaa sinne asti… En pysty käymään edes töissä kipujen takia. Alat oli kylläkin laskenut, mutta siltikin painontunne maksan seudulla on ja pysyy. Pienessäkin rasituksessa maksan seudulle alkaa vihlomaan ja tulee pistoksia. En uskalla tehdä oikeastaan mitään, pelkään kipukohtauksia. Lääkärit eivät ymmärrä mitään, sanovat närästykseksi vaikka selvästi maksan seutu on arka. Ultraäänessä kävin, maksa oli normaali :open_mouth: Mikä hemmetti sitä kipua sitten aiheuttaa? Mulla ollut tämä tauti tosiaan 2 vuotta, täysin oireettomana aiemmin, voiko muka olla että se on nyt alkanut oirehtimaan?

Masentaa kun en pysty tekemään mitään… :frowning:

Kiva olisi kuulla lisää teidän muiden hcv-positiivisten oireista ja elämästä muutenkin. Kaikista hienointa olisi, jos täältä löytyisi joku jonka kanssa jutella aiheesta muutenkin. Vertaistuki olisi todella tärkeää, kun itsellänikin mahdollisesti alkaa se interferonihoito (toivottavasti).

Hänmies: Joko tiedät alkaako hoitosi tässä kuussa? Tsemppiä paljon! :slight_smile:

Tässä kuussa näillä näkymin alkaa kuuri. Voi olla et alotan joulun jälkeen, ettei joulu mene sängyn pohjalla maatessa.
Itselläni on tauti ollut tod.näköisesti niin kauan että en halua asian kanssa viivytellä. Hieno homma että olet ollut raittiina! Tämän taudin kanssa ei ole leikkimistä, vaikka joillain paranee itsestää(15% sairastuneista) tai ei aiheuta koskaan mitään ongelmia. Tuntuu tosiaan että se voi aktivoitua ja passivoitua aina välillä, mutta en ole varma tästä asiasta? Interferonin pitäisi tehota paremmin aktiiviseen tautiin kuin passiiviseen…
Sulla on vielä tuo nuori ikä, suht tuore tartunta ja naisilla lääkkeet puree paremmin, joten uskon sulla olevan tosi hyvät mahdollisuudet “paranemiseen”. Taudistahan ei oikeestaan parane koskaan, vaan vasta-aineet näkyvät veressä lopun ikää jaa esim. veren luovuttajiks meistä ei ole. Vaikkakin virusta on veressä niin vähän et sitä ei pystytä nykytekniikalla mittaamaan. Voidaan kuitenkin katsoa että käytännössä ollaan silloin parannuttu, jos tuo negatiivinen tulos saavutetaan.
Hoitoja voidaan tehdä useampiakin, jos ensimmäinen kuuri ei tepsi.
Uusia tehokkaita lääkkeitä on kuitenkin tulossa lähivuosina ja kehitysvaiheessa on ainakin 1 todella tehokas hoito, mitä ei tosin vielä olla ihmisillä testattu, ainakaan en ole nähnyt tästä mitään julkaisua?
P.S. HIV Positiiviset- sivuilla on keskusteluissa hepatiitit osio ja sivut on avattu uudelleen puolen vuoden tauon jälkeen.
Vaatii rekisteröitymisen, eikä tuolla vielä näyttänyt viestejä olevan, mutta eiköhän ihmiset sen taas kohta löydä.

Kiva olisi kuulla lisää teidän muiden hcv-positiivisten oireista ja elämästä muutenkin. Kaikista hienointa olisi, jos täältä löytyisi joku jonka kanssa jutella aiheesta muutenkin. Vertaistuki olisi todella tärkeää, kun itsellänikin mahdollisesti alkaa se interferonihoito (toivottavasti).
[/quote]
Lisäsin sinut ystäväkseni shantyu, mutta täällä ei ilmeisesti voi lähettä yksityisiä viestejä? :confused:
Vertaistukea tässä tarviisi itsekkin ja olisi hyvä jutella samassa tilanteessa olevan henkilön kanssa, ihan jo oman mielenterveyden kannalta :slight_smile:

Kiitos vastauksistanne :slight_smile:

Hänmies: Kiva, vertaistuki on kyllä tärkeää. Olet oikeassa, jo ihan mielenterveydenkin kannalta… :smiley: Ei ole kivaa olla yksin tämän asian kanssa.

Onkohan tuolla hiv-positiiviset-sivustolla mahdollisuus lähettää yksityisviestejä?

Idontknow >> Kiitos paljon! :slight_smile: Olisi kiva jutella tarkemmin, mutta kun täällä ei voi niitä yksityisviestejä lähettää :confused: Olisi todella suuri apu saada jutella jonkun kanssa, joka vielä tietää hepatiitista. Olen kuitenkin ihan yksin tämän asian kanssa.

Totta :slight_smile: Sähköposti voisi olla ok juttu. Voisin antaa oman osoitteeni esim. messengerin kautta, tai sitten jos itse pystyt antamaan sähköpostiosoitteesi ihan tässä? En itse kehtaa laittaa sähköpostiosoitettani näkyville, ettei henkilöllisyys paljastu jos joitakin tuttuja sattuisi tällä sivustolla käymään. Hieno homma, että löytyy kaltaisiasi ihmisiä jotka tarjoavat apua ventovieraalle. Niitä on harvassa.

Käy katsoo niitä sivuja. Siellä oli ainakin ennen paljo kirjottelijoita, vielä ei oo paljo sinne kirjautuneita mut kyllä se siitä virkistyy.

Kiitos vastauksistanne. Itsellänikin kävi mielessä toi, että tekis uuden sähköpostiosoitteen josta ei voida tunnistaa. Pitääpä tehdä kun tässä kerkeää :slight_smile:

Idontknow: Kiitos meilistä! Itsekin mietin tuota ylävatsajuttua, et mikä hemmetti siellä voi olla ku aina pistää ja vihloo ja tuntuu kun kantais jotain isoo kivenmurikkaa sisällään… huoh. Lääkäritkään osaa sanoo yhtään mitään. No maanantaina saan ajan tähystykseen, katsoo nyt jos siellä jotain selviää. Huolestuttavaa vain, koska se kipu tuntuu pelkästään oikealla puolella ja juuri siinä kohtaa missä maksa on :confused: Alkoholinkäyttöäkin kun on ollut nämä kaksi vuotta todella paljon… Vasta nyt olen tajunnut lopetella nelisen kuukautta sitten kun alkoi tulla oireita ja kävin miettimään maksaparkaa enemmänkin… :confused: Tyhmä kun on ollut niin siitä saa kärsiä.