Helpolla poliisin rekisteriin

Jokunen viikko sitten jäin puhalluskokeeseen mikä meni OK mutta kun katteli mun silmiä tuli se kuuluisa tikkarikoe ja se ei mennytkään niin hyvin. Mulla oli lompsassa iteotetut kopiot kauheimmista lääkkeistä ja mekään ei kelvannut, kysyi missä mua hoidetaan ja kerroin niin soittivat jonnekki ku oli päivä ja sitten sanoivat että saan ajaa mutta ole varovainen. Nyt tänään klo 11.00 menin meidän mopokerholle ja oli jano niin join yhden karhu keppaman ja aamulla oli wissy loppu niin yhden ison kuivan siiderin. Muutama minuutti senjälkeen kun olin juonut kaljam tuli moottoripyöräpoliisi ja kysyi minäkö olen tullut tolla Mazdalla ja kun myönsin puhallutti ja tulos puolet eli 0.25%% katseli silmiin ja pyyti vähän kävelemään ja sanoin ettei lievän vasemman puolen halvauksen takia onnistu huvin. Katso silmiin ja taas näytin kopiot ja taan meni nurkantaakse soittamaan, tuli takaisin ja sanoi aja varovasti ja sanoin aina ajavani varovasti. Mukava poliisi jäi kerholle katsomaan mopoja >40 kpl niin kysyin miksi mut vaan tarkasti niin sanoi että heillä on autoja mitä seurataan tarkemmin. Yksi joka istu laitimmaisena sanoi että sillä valo valähti mun auton takana eli saavat heti rekkarista kiinni epäiluttävät tyypit joka nyt siis olen vaikkei tehnyt tikkaritestiä. On niin saatanan kiva olla seurannassa että taitaa mennä auto vaihtoon vaikka just tänään meni katsastuksesta läpi ja vaikea löytää farkkua jolla ajettu <150 000km kohtuuhintaan ja mä ajan 10 000km/v uusi se on ostettava. Ei tule pankista pitkään aikaa ilmoitusta että tili on mennyt yli ja pankijohtajan kanssa ei pääse metsälle kun ei tule ilmoitusta että eräpäivä on xx.xx.xxxx

Siis nyt aina kun tulevat vastaan tai ajavat perässä kuvaavat rekkarin ja stop. Mua ei naurata yhtään ja emäntä saa hepulin kun se sitä enemmän käyttää. Ja sekin joutuu mun takia syömään kolmiolääkkeitä kun ottaa tämän mun sairauden niin raskaati. Onko täälä merkkejä jotka meinaa kiroilua :angry: :frowning: :imp: :smiling_imp: :exclamation: :question: :neutral_face:

Meillä sairailla on samat akkomäärät kuin terveillä ja pitäähän ihmisen jotain juoda tai käy köpelösti. Jos totta puhutaan niin en välitä paljon paskaakaa sillä merellä eon laske tölkkejä kun mun paapankaa ei tarvinnu laskea, vieköön linnaan sitte niin saan ilmaiset lääkkeet ja sielä ku ahistaa miin enenmämki.

Itseasiassa rattijuopumuspykälän (rikoslain 23 luvun 3 §) kolmas momentti kuuluu seuraavasti:

“Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.”

Jos kyky taas on tuntuvasti huonontunut ja “olosuhteet ovat sellaiset, että rikos on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle”, on kyseessä saman luvun 4 §:n mukainen törkeä rattijuopumus.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että poliisimies voi päätellä ajosuorituksesi huonontuneen lääkkeiden ja alkoholin takia ja viedä ajokorttisi, vaikka et olisi ylittänyt promillerajaa tai käyttänyt muita kuin omia reseptilääkkeitäsi.

Aika herkästi olet joutunut poliisin “silmätikuksi”.

Itse olen 10 v käyttänyt eikä minua ole sinä aikana puhalletettu kuin vain kerran prätkällä ajaessani (KOP-KOP koputan puuta) :wink: . Tikkaria en ole saanut suuhun kertaakaan, vaikka mun auto on pengottu liikenteessä perusteellisesti komissaarion määräyksestä :imp: . Autostani löytyi pameja ja kytät sanoivat, että sulla on varmasti resepti näihin? Johon totesin, että on on. Vaikka minulla on monta H-merkintää rikosrekisterissä, niin silti ei tikkaria ole tullut suuhun! Sinä olet ilmeisesti aika pöhnänen 0,4 mg Temgesicin jälkeen, kun alkavat epäilemään heti suo :confused: . Minusta ei näe millään olenko ottanut buprenorfiinia vai enkö :sunglasses: .

Itse en vaivaudu kantamaan respoja mukana niistä lääkkeistä, joista tikkari voisi antaa positiivisen. Ainoa olisi bentzot. Buprenorfiini ei näy tikkari-testissä ollenkaan…

Arpa

Hupsista, nyt on korjattu alkuperäiseen viestiin. Noin siinä käy, kun kiireessä heti herättyään kirjoittelee.

Eipä ole itellekään tullut tikkaria suuhun vaikka tuossa aikanaan kortti kuivumaan lähti, silloin tosin oli vain puolisentoistapromillea ja alla normi lääkkeet siihen aikaan, tramalit + rivat. Myös verikokeen ottivat kun pyysin tarkistamaan promillet siitä. mitään mainintaa ei tullut lääkkeistä, eikä niitä edes tarkastaneet asian yhteydessä. Nykyään tosiaan tuo bubrenorfiini 24/7 ja rivat. Prätkällä ajot ja autolla ajot ihan normaalisti eli ei vaikuta nuo lääkkeet mitenkään kummallisemmin (alku pari viikkoa aina lääkkeen vaihdon jälkeen kumminkin ajanut paljon varovaisemmin kuin normaalisti varmistaakseni ettei reaktiokyky yms tilannekoordinaatio ole heikentynyt), prätkällä koskaan pysäytetty minkään syyn takia (~10vuotta ajoa takana), autollakin vain pari kertaa puhallusratsiassa. Ei täälläpäin ainakaan kovin tarkkaan syyniin juodu, tai edes kysele lääkkeistä jos pysäyttävät ja varmasti näkyvät tiedoissa, kysyvät vain onko haut päällä yms, nykyään nekin loppuneet kun auto vaihtui…
Toisilla vaan näemmä vaan käy huonompi tuuri, riippuen varmaan onko iso vai pieni kaupunki, itse asun suht pienessä missä kaikki tuntee toisensa ja jutut kulkee nopeammin kun ehtii edes tapahtumaan :laughing: Enemmän nuo näyttävät täällä olevan kaiken muun perään kärkkäinä kuin lääkkeistä, noin yleisesti ottaen.

No ihan nyt yleisesti mainiten, niin kyllä tilannekohtaisuuskin ja partion arvio ratkaisee paljon, vaikka määrät eivät ylittyisikään. Tulkinnanvaraa ja harkinnanvaraisuutta on aika paljon. Nythän touhu on enemmän on-off kuin aiemmin ja paikallistason poliisin käsiä on sidottu huomattavasti enemmän, eikä ole enää esim. niin kihlakuntakohtaista miten suhtaudutaan kenenkin kohdalla ajokiellon pituuteen jos ylinopeussakkoja on alkanut kasaantua. Eli enää ei voi heristää sormea paikkakunnan taksikuskille ja muodon vuoksi kuivattaa viikoksi ja nuorelle kaaharille samassa tilanteessa kova tukistus ja kaksi kuukautta lappu pois heti jo pelkästä ikä ja lippalakkirasismista. Hyväkin tietysti toisaalta, ei voi enää niin paljon naamalla mennä. Mutta toimii tietty myös lievissä tapauksissa toisinpäin, eli alarajakin on jo kuukausi jne.

Mutta esim. itseltä lähti kerran kortti 10:ksi päiväksi kuivumaan useampi vuosi sitten kun ihan järjettömän työputken päätteeksi lähdin ajamaan. Ajamisessa ei ollut mitään valitettavaa, mutta rutiiniratsiaan ajoin ja partio totesi kaverin olevan niin ajokelvottomassa kunnossa, että matka jatkuu taksilla ja seuraavana aamuna kamarille juttelemaan. Ymmärrän kyllä tuon tuomion hyvin, en käynyt kiistämään. Pari kertaa ollut alle kahden vuoden aikana testerikin suussa, koska kroonisten terveysjuttujen vuoksi silmät ovat vähän kestona siten punaiset välillä, etten ihmettele asian halutun tarkistaa. Eihän sieltä mitään ole löytynyt, mutta toisella kertaa kyllä pitkään jututettiin ihan jo varmuuden vuoksi, että kunto on ok jo ihan noiden vaivojen vuoksikin, kun tietty ei tien päällä ollut mitään lappuja joilla olisi jotain voinut osoittaa. Ja siis vaikka olisi voinutkin, niin onhan se sairaustilakin jo ihan lääkitykseen verrattava syy miksei saisi ajaa, kun sen itsekin vielä tiedostaa. Itsellä nyt tosin vaiva pitkälti vain tuo punasilmäisyys joka pistää tien päällä silmään, ei mitään muuta rasitetta ajamiseen. Mutta tosiaan ei se vaadi pelkästään mittarilla osoitettavia asioita, pelkkä maalaisjärkihavainnointikin joskus riittää.

Esim. juuri iäkkäiltä ihmisiltähän lähtee paljon kortteja kuivumaan juuri siksi, että poliisi näkee jonkin niin pahan liikennemokan ettei sitä kerta kaikkiaan saisi tapahtua kellekään ja joka osoittaa, ettei kaikki aistit nyt välttämättä ole ihan priimat enää. → Joka johtaa kortin lähtöön ja lääkärin arvioon ajokunnosta. Monestihan on niin, että vaikka ei olisikaan mitään ihmeempää diagnoosia, mutta jos kierrät vilkkaasti liikennöidyn liikenneympyrän väärään suuntaan kotikaupungissa ja sanot vain syyksi vahingon, niin varmaan aletaan jutella jotta onkos nyt kaikki ihan ok…

Mulla lienee heikkoutena huonot jalay ja polvet+ lievä vasemmanpuoleinen halvaus, ei näytä hyvältä kun nousen pemkiltä mikä vielä vaikeampaa kuin tuolilta nouseminen. Siinä on aluksi haparointia ja horjahduksi olisin miten selvä tahansa, itse asiassa ilman lääkitystä en pääse ominavuin ollenkaan ylöös. Kun olen ottanut aamulääkkeet on lääkäri tehnyt jonkin kliinisen kokeen ja alun jälkeen menee kaikki OK, pitää pyytää oikein paperi tästä. Auto ny menee toiselle nimelle kumminki varoiksi koska millä tiikeri juovistaan pääsee eli se kaksi keppanaa on mun aamupuuro ja mun teemuannosta nyt lisätään koska muu ei auta kipuihin ja sen puoliintumisaika on pitkä eli optan 09.00 ja sitten 13.00 niin puoli kahdelta ollaan heikoilla kun mahassa on kaksi pamia ja yksi Opamox silloin noiden muiden lisäksi joissa myös lukee että voivat vaikuttaa ajokukuun. Kaikenkaikkiaan 6 sennosta läääkettä om syötu puoli kahteen mennessä ja ei kappaleita vaan erilaisia. Pitää vissiin hakea Kelasta taksilappuja että pääsen kulkemaan, täältä missä asun kestää apteekissa käynti 3t bussilla ja yli kilometrin saan kävellä. Rantaan jossa vene en pääse ikinä bussilla. Jos muu ei auta ostan tonnin autoja ja vaihdan aina kun pysäyttävät, kun itse tiedän kykeväni ajamaan niin ajan, isiltä peritty oikeus sekin.

Niin kauan kun tiedostaa omakohtaisen ajon lääkkeidenvaikutuksenalaisena, että se ei vaikuta ajokykyyn eikä reaktioaikoihin on ok, tietysti myös se, että MUUT liikenteessä olevat huomaavat ajokykysi olevan ennallaan, voihan se itsestä tuntua, että hyvin tämä menee, mutta muut kattoa ja todeta että on ajokyky melko heikko. Itse olen erityisen varovainen aina liikenteessä uusien lääkkeiden aloitettua ja varsinkin kun lapset + vaimo on kyydissä, ensimmäiseksi vaimo huomaa ainakin liikennevirheet jos lääke ajokykyyn vaikuttaa mitä itse en huomaa. Tuo asia taas on aivan perseestä jos syyniin juotuu aivan tahattomasta ja täysin liikenteen sääntöjen mukaisesta ajosta mistä ei pitäisi huomauttaa… Sen ymmärrän kyllä omalla kohdalla jos pysäytetään esim moottoripyörällä (se sisäinen lapsi syntyy aina kun laittaa kypärän päähän :unamused: :laughing: ), sen kohdalla sattuu tuo kaasujalka(käsi) olemaan melko painava, 0-100km/h 3,1 sekunnissa vakiona (tonnien viritysten jälkeen kiihtyvyys on jo eri luokkaa) ja ykkösvaihteella otetaan jo se 90km/h. Poliisit katsovat liian repiväksi tai liian “holtittomaksi” kiihdytykseksi vaikka pysyisikin nopeusrajoituksissa, asiasta saa mielestäni huomauttaa vaikka hyvissä väleissä en paikallisten poliisien kanssa olekaan, töitänsähän nekin tekee, ainakin välillä…

Rekkari on hyvässä tallessa, tänään ajo maija perässä ja heti kun tuli sopiva kohta siniset valot leimahti. Puhalsin puhtaan nollan ja taas piti kävellä auton ympäri, sanoin että polvi os risana ja nousu vaikeaa. Se riitti mutta mulla on tummenevat lasit niin ne pois ja vahtas silmiä pitkään ja hyvää matkaa. Vittu tästä tuu mitään, ei ajokorttia eikä rekisteriotetta pyydetty. Tämä on vainoamista, tana. Hommaan piilarit jossa on naurava naama, pyytävätko ottaan ne pois, laseja en tarvi vaikka on ammattiajokortti mutta silmät niin valoarat että pidän näitä.

Taas pysäytettiin ja kysyi syytä niin heillä on kuulemma joitain ajoneuvoja joita seurataan tarkemmin, olin kuulemma ajanut esimerkillisesti kun hetken ensin roikkuivat perässä. Mitään papereita ei tarvinnut näyttää eikä nousta autosta vaa lasit pyysivät ottämaan pois kun ne tummuu ja vilkaisu silmiin ja toivottivat hyvää matkaa, eivät edes puhalluttaneet. Pyysin lopettamaan kun rupiaa jo hävettämään ja sanoin että pyydän lääkärin lähettävän laitokselle tarkan selvityksen miksi nousen vaivaloisesti ja horjahtelen ensi askelilla.

Asiaa korjattiin niin että ostettiin vaimolle oma auto omiin nimiin etteivät sitä kiusaa ja vii meksi haistatin paskat poliisille ja vie mut lääkäriin joka arvioi ajokunnon mutta on kiire kun olen diapeetikko ja pitää syödä pian ja saada insuliiniä ja sopiva ruoka/lääke on kotona ja menen syömään nyt. Aseet jätätte autoon ja kengät otatte pois kun mun Dopperi ei hyväksy teitä muuten, enään ei ole pysäytelty eli ehkä oppivat että olen vittumainen eikä kannata vänkätä kun mitään näyttöä ei ole.

Mulla kävi joskus -90 luvulla sillee,et kaveri kärähti ratista (0,6) minun autolla.Jumalavita mikä puhallutus rumba sitte alkoi.Kerran olin tilaamassa autokaistalta sapuskaa,ni kytät pölähti siihen,oottivat et saan safkat,ajan parkkiin ja siihen tulivat puhalluttamaan ja se oli varma,et jos ajoivat vastaan ni uukkari ja perään.Sit vaihdoin auton ja kas pysäyttely loppu ku seinää.Sinällään outoo ku kuitenki näkivät,et mulla on auto.Ota niistä selevä :smiley:

ite ku asusteli vuosia sit pikkukaupungin syrjäisimmässä kolkassa oli sellanen pikku kylä, sielä ku jäi parikertaa kiinni kasvattelusta nii ainakun jotain tapahtu tulivat kyselee tiedänkö asiasta mitään, kerran istuskelin puistossa nii kurvas vieree ja taskut tyhjäks paska homma et oli just hakenu budii :angry: