Hei kuka lääkäri kirjoittaa antabusta

Kävin päihdelääkäri Harri Seppalän Terveystalossa vastaanotolla pyytämässä Anatabusta. Ei kirjoittanut. Olisi pitänyt mennä ensin verikokeisiin hinta 100. Käynti 234 e. Verikokeiden jälkeen uusi käynti kahden viikon päästä ja taas 234. Ei rahat riitä. Onko yleislääkäriä jolta saisi. Verikokeisiin voisi mennä mutta johonkin halvempaan paikkaan,
Pyyin unilääkettä satunnaiseen unettomuuten. Kirjoitti MIrtazapin josta kerroin hänelle ettei sovi minulle. Olen työssä käyvä alkoholisti. Ei karapulapäiviä. Rattijupumuksia on ollut muutama. Kiitos jos vastaatte,

Itse sain sitä terveyskeskuslääkärin määräämänä. Piti kyllä niissä verikokeissa siltikin käydä ennen reseptin kirjoitusta.

2 tykkäystä

Hei
Kuten edelläkin todettiin, Antabusta voi kysyä myös julkisesta terveydenhoidosta eli terveysaseman lääkäriltä. Ja tosiaan, ne labrakokeet yleensä edellytetään ennen sitä, mutta julkisessa terveydenhoidossahan pääsee labrakokeisiin ilman lisämaksua.

Mutta jos omalla paikkakunnalla on julkinen päihdeklinikka, Antabusta haluava asiakas saatetaan ohjata sinne. Esim. Helsingissä Antabus-hoito toteutetaan päihdeklinikalla, ja hoitoon kuuluu myös säännöllisiä käyntejä klinikalla, ei pelkkä lääkeresepti. Päihdeklinikan asiakkuus on täysin maksutonta ainakin Helsingissä.

Unilääkkeeksi lääkärit tosiaan kirjoittavat enintään mirtazapiinia tai melatoniinia, jos kyseessä on alkoholiongelmainen potilas. Bentsoreseptiä tai edes Zopinoxia ei taida alko-ongelmaiselle nykyaikana enää irrota juuri mistään.

2 tykkäystä

Kokemuksia on Mirtazapiini lääkkeestä. Tulee huono olo ja aggressiivinen jo puolikkaan jälkeen, pitäisikö lääkettä vaan ottaa. Kokemus on vain yksi kerta. Kun äitini antoi puolikkaan unettomuuteen. En ole lääkkeiden syöjä ja unettomuuskin on harvakseltaan. Olen kirjoilla Virossa joten kyselyjen mukaan en pääse Suomessa päihdepolille. Enkä tiedä kunnallisestakaan. Olen aina käynyt yksityisellä ja maksanut itse. Olen yrittäjä.
Alkoholinkäyttöni on sellaista voi mennä parikin kuukautta etten ota mitään. Sitten yksipäivä ratkean mutta en ota enää seuraavana päivänä. Harvakseltaan otan eikä mitään putkia. En tiedä minkälaiseksi “alkoholistiksi” minut nimettäisiin.

^ Okei, no jos et ole Suomessa kirjoilla, niin sitten et ehkä pääsekään julkiseen terveydenhoitoon Suomessa tai kunnalliselle päihdeklinikalle.
Yksityisiä lääkäriasemia on toki paljon, mutta niissä käyminen tosiaan maksaa, eikä ole varmuutta että saako niistäkään juuri sitä lääkereseptiä jonka haluaisi.

Mutta jos juominen on harvakseltaan eikä ole putkiakaan, niin tarvitsetko sitten Antabustakaan? Pystyt kuitenkin olemaan kuukausiakin juomatta, kuten kerrot.
Mainitset myös nyt että unettomuuskin on harvakseltaan. Minä ainakin yrittäisin siinä tapauksella pelkällä melatoniinilla tai ihan lääkkeettömästi, jos unettomuus ei vaivaa jatkuvasti.

1 tykkäys

On putkassa oloja ja rattijuopumuksia. Hussin laboratorioon pääsee verikokeisiin joten se ei ole niin hirveää rahastusta kuin terveystalossa. Maksaa jotain 27e +7 e. Vaikka otan harvoin niin silloin tapahtuu. Pidän itseäni alkoholistina kaikesta huolimatta. Jos otan yhtenä päivänä otan sitä niin paljon etten tajua mitä teen.
En ole tuurijuoppo. En ota koskaan seuraavana päivänä alkoholia. Malatoniista tulee painajaisunia. Apteekki sanoi että toisille tulee joten kannattaa lopettaa sen käyttö. En ole pillerimyönteinen ja syönyt vähän minkäänlaisia pilleireitä mutta antabusta tahtoisin näiden retkahtamisen estämiseen ainakin toistaiseksi. Antabus ei ole lopullinen ratkaisu, tiedän. Se on se ettei ottaisi tippaakaan mutta tämähän onkin aivojen sairaus. Periytynyt geeni isältäni. Isäni oli alkoholisti kunnes vanhoilla päivillään raitistui. Isäni sisko oli alkoholisti ja kuoli viinaan. Oli hyvässä virassa. Ohjattiin hoitoon mutta ei auttanut. sitten tuli potkut työstä. Ikävä sairaus kaikenkaikkiaan.

1 tykkäys