Heippa, mulla on aivan käsittämätön ahdistus ja pelko kun ajattelenkin velvollisuutta osallistua hautajaisiin (tai muihinkaan virallisiin juhliin). Nyt mummo kuoli ja hautajaiset on kohta ja olen ihan paniikissa siitä, miten voisin välttää tuon tapahtuman. Kaikenlaisia ideoita on jo tullut mietittyä, mutta kai se fakta on niin että jos ei sairaalassa ole niin hautajaisiin pitää osallistua. Kysynkin, mikä vois olla hyvä kombo päihteiden suhteen että sen tapahtuman sais rähmittyä läpi? Ei viittis olla aivan bentsopäissäänkään, tai kännissä. Propral kai auttaa jonkin verran tollasiin hikoiluihin ja tärinöihin, entäs Concerta tms?
Taidat olla nyt väärässä keskusteluryhmässä, Vieras, kun kyselet täältä Kotikanavasta ohjeita päihteiden (seka)käyttöön…
Itse opettelisin rentoutumaan esim. hengitystekniikan avulla eli paniikinomaisen tunteen lähestyessä kehoa ja mieltä, keskitytään hengittämään nenän kautta syvälle rintakehään ja puhalletaan huulten välistä ilmaa ulos pitkään ja rauhallisesti. Tuota toistetaan siihen saakka, kunnes keho (ja mieli) rentoutuu. Itselläni onnistuu melko nopeasti. Jos hengittämiseen keskittyminen tuottaa vaikeuksia, voi vaikka laittaa silmät kiinni tai keskittää katseen johonkin tiettyyn pisteeseen.
Toki jotkut ottavat Diapamia tai muuta rauhoittavaa hautajaisten ajaksi, mutta jostakin syystä jäi sellainen mielikuva, että sinulle, Vieras, tuo päihdekombojen käyttö on jo valmiiksi jonkinlainen ongelma…
Noloa saapua tokkurassa hautajaisiin, jotkut juopot jättää tuollaiset tapahtumat kokonaan väliin. Voisi vaikka sellaistakin harkita, hautajaiset ei ole pakollisia.
Ketju siirretty Saunaan.
- moderaattori
No mä en ottaisi concertaa, koska siitä voi tulla hikoilua ja sydämen tykytystä ja se näkyy helpommin ulospäin kuin pieni määrä jotain bentsoa. Mulla on toi concerta ollut nyt keväästä käytössä ja alussa sain huomautuksia siitä, että silmät “seisoi” päässä, joskin käytän myös bentsoja ja opioideja. Ja n. tunti ottamisen jälkeen tuli hiki ja syke hetkellisesti nousi, mutta noi oireet hävisi ehkä viikossa. Sit kun otin nopeavaikutteisempaa, noi sivuvaikutukset oli huomattavasti voimakkaammat.
Niin ehkä ottaisin diapamia tai opamoxia ja jos ne väsyttää sua liikaa, niin kofeiinia niiden kanssa. Ja jos ei ole kova opioiditole, olis panacod + kofeiini ainakin mulle aina varma nakki.
Viestin perusteella pelkäät alkoholista tulevia tärinää vai ja hermostuneisuutta vai…? Sitä concerta voi lisätä eli kyllä menisin ns. lamaavaan suuntaan, vaikka sit sen propralin ja ja jonkun bentson kanssa, jos tarviit psyykkiseen puoleen helpotusta.
Mä en käy hautajaisis. Tuomitkoot muut, net tekevä sen joka tapaukses…
, syystä tai toisesta, siihen jossain määrin turtuu, ei täysin.
Olen pesunkestävä ateisti.
Eiks se ois tärkiämpää, kui ihmist kohdellaan sillon kun see o elos, eikä sit kun sitä ei enää o l e
.
Omiin o pakko mennä. Tai sitte ei…hmmm…
.
Vanha aloitus jo, mutta täällä ilmoittautuu kans yksi, joka ei ole mennyt kuin yksiin hautajaisiin. Tuomitkaa, ketkä tuomitsevat, mutta niin minäkin ajattelen, että tärkeintä on ajatus. Muistotilaisuuksiin olen osallistunut, mutta itse hautajaisiin en. Itseasiassa varmaan mun kohdalla ihan järkevääkin, mua alkaa nimittäin yleensä naurattamaan tuollaisissa tilanteissa, vaikka miten olisin oikeasti surullinen. Hemmetin noloa se ois alkaa nauraa.
Mutta joo, mun mielestä hautajaisiin ei ole mikään pakko mennä, ellei kertakaikkiaan kykene. Kohteliasta on toki edes sitten muistotilaisuuteen saapua paikalle. Sinne luulisi riittävän jo ihan perus Diapam.
Mulla itselläni ei mitään hautajaisfobiaa ole, eli yleensä voin kyllä osallistua ja jopa suht vähin lääkityksin, riippuen toki mielentilastani(Kammottavassa masennuksessa ei ole mitään järkeä mennä hankkimaan itselleen vielä paskempaa oloa monttubileistä) ja vähän siitäkin, kenen hautajaisista on kyse. En kuitenkaan pidä tippaakaan tuomittavana sitä, jos joku ei mene hautajaisiin. Yleensäkin juhlista/tilaisuuksista saa mielestäni kieltäytyä ihan vapaasti, jollei kiinnosta, toki niin, että asiallisesti ilmoittaa, että en pääse paikalle, ei niin, että lupaa tulla varmasti ja järjestääkin sitä ja tätä ja sitten vähin äänin luistaa takavasemmalle. Hautajaisten kohdalla poisjäänti on kuitenkin enemmän ymmärrettävää, kuin jonkun elävän juhlista. Itse juhlakalu on kuollut ja sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, kuka on paikalla ja järjestetäänkö jotakin tilaisuutta ylipäätään. Jos ihmisen kanssa on ihan sovinnossa ollut tämän eläessä, niin sen pitäisi riittää ja jos on jäänyt jotakin sanomatta/tekemättä/tehty väärin/sanottu pahasti, niin sitä on aika helvetin myöhäistä korjata enää tuossa vaiheessa. Kuolleet ovat kuolleita ja kannattaa keskittyä siihen, että niiden vielä elossa olevien kanssa elää niin, että pystyy elämään itsensä kanssa. Sama koskee tätä “kuolleista ei saa puhua pahaa”. Täh?! Mieluummin niistä, kuin elävistä. Vähemmän joku kuollut siitä kärsii, jos “selän takana” juorutaan :mrgreen: . Muutenkin tämä nykyinen länsimainen suhtautuminen kuolemaan on tyystin pervoa ja suomalaiset hautajaiset yleensä sellaisia pönötysjuhlia, jotka harvemmin tekevät mitään kunniaa vainajan muistolle, vaikka se muka onkin tarkoitus
. Se on ihan helvetin okei, että halutessaan muistellaan kuolleita ja järjestetään vaikka juhlatkin niille, jotka osallistua tahtovat, mutta ei se, että pitää esittää suurta surua sillä tavoin oikein, eli tarpeeksi hillitysti ja kaavan mukaan ja ikään kuin pelätä sitä kuollutta, että se tulee kummittelemaan, jollei nyt sano tiettyjä juttuja ja suruaikana tee niin ja näin
.
Edit: Lääkityksistä, vaikka tämä nyt ei aloittajaa enää autakaan. IMO jokin benzo on ihan okei ja juuri se paras vaihtoehto, jos hautajaiset ahdistavat. Eihän sitä nyt tarvitse olla aivan benzoPÄISSÄÄN, eli ottaa oman toleranssin mukaan sen verran, että pahimmat ahdistukset ja pelot laantuvat. Ei lääkinnällistä ja hillittyä benzojen käyttöä yleensä edes ihmisestä ulospäin näe ja vaikka näkisikin, niin maltillinen benzolääkitys on ihan ymmärrettävää hautajaisissa tai ylipäätään tilanteissa, jotka jännittävät/ahdistavat, eikä sen mitään sekoilua pitäisi aiheuttaa. Jollei omasta toleranssista ole tietoa, niin kotona voi treenata ensin
. Kännissä nyt ei ainakaan kannata mennä, jos hautajaisten lisäksi ahdistaa sekin, että jälkeenpäin tulee sanomista :mrgreen: . Vaikkei aivan konttauskunnossa olisikaan ja osaisi muutenkin kännissä käyttäytyä, niin kyllähän sen nyt HAISTAA kilometrien päähän, jos etanolia on tullut otettua. Concerta voi jollakulla toimia, mutta henk.koht. en sitä hautajaisiin ottaisi, ellen sitten nimenomaan tahtoisi pilata sitä pönötysjuhlaa. Itselläni voisi kyllä olla ihan hauskat hautajaiset :mrgreen: . No, mulla MF toimii vähän turhankin hyvin…
Rauhottavat ne munkin mielestä on paras vaihtoehto ja siihen mukaan propralia jos on tärinöitä. Musta tuntuu, että suurin osa vainajan läheisistä on rauhottavissa joka tapauksessa, tai sitten vika on vaan meidän suvussa. ![]()
Ei sitä ulospäin mun mielestä näe, tuntuu että hautajaisissa noin yleensäkin ihmiset on aika seisahtuneessa tilassa. Eikä mikään “juhlatilaisuus” tietenkään ole pakollinen, mutta itse haluan kyllä olla mukana laskemassa multaan omat rakkaani. Hautaan omani niin sanotusti.
Jos olisin douppikavereitten Hautajaisiin osallistun, 2 kk ei olis riittän. Siks en harrasta.
Itken. Ajatus 25 v aikan syntyneist ystävyys suhteista. Kaikki loppu.
Joskus se itku ei vaan tule, vaiks h e l p o t t a i s… ![]()
Nykyään mä itken useimmiten ku lähiomainen sekoilee: helvetin älykkääst ihmisestä o tullut dementikko
enkä v o i sille mitään. Ja pelkään, ett joku päivä mä olen samas tilas. Noh, bentsojen vierotusoireista ehkä ekana -joskus muinaisessa menneisyydessä- tuli itkuisuus, enkä tietenkään tajunnut olevani riippuvainen, mut eipähän tajunnut kukaan muukaan… ![]()
Sen olen päättänyt, ett jos mul todetaan sama sairaus, en jää odotteleen… ![]()
Emmä tajua näit rituaaleja… (Enkä uskonnon ja taikauskon eroa…Nojoo toinen o instituutio joo ja o nii penteleesti jäseniä ja vallan verotusoikeus ett voiherrajjestas
.)
Josko mä lahjotan ruumiini lääketieteelle…voivat katsoa, mitä bentsot niinku sillee oikeesti tekee ihmisen aivoille…
Sit ne voi krematoida tän penteleen ruumiin ja pistää vaiks biojätteeseen
.