Hankala tilanne

Hei,

pitkästä aikaa.

Nyt kävi tällainen tilanne. Mies oli parisen kuukautta sitten ihan selvä ja tapailimme. Mies oli kyllä asunnoton ja sai sitten tukiasunnon ja kaikkea. Kaikki näytti ihan hyvältä. Ei päihteidenkäyttöä ym. Mutta sitten noin kolmisen viikkoa sitten tuli outoja merkkejä, vanhoja juttuja. Yökarkaamiset ja katoamistempaukset. Sitten on joskus liian hilpeä ja naureskelua, seuraavana päivnä on ihan lamaantunut ja hikinen. On ihan sairas ym. Silloin kyllä on jo hälytyskellot soimassa kovaa. Mulla ei silti ollut halua puuttua siihen.

Sitten ongelmat vain alkoivat, hän sai häädön sieltä tukiasunnosta päihteiden käytöstä. Hän koki olevansa syytön ja meni ihan pipariksi koko mies tuon häädön jälkeen. Ei minulla ollut halua puuttua miehen asioihin. No, hän sitten punkkasi meidän sohvalla ja elättelee yhteistä elämää.

Olen antanut hänen asua meillä jo parisen viikkoa, nyt tänään löysin neulat ym muuta. Olen itse aivan järkyttynyt löydöstä ja ilmoitin miehelle, että nyt on lähtö meiltäkin. Hän sitten sanoo minun pilaavansa hänen elämänsä, kun hän yrittää hoitaa asiansa.

Hän oli jutellut sossun kanssa ja kukaan ei auta sieltäkään ja nyt minä sitten mietin ja mietin, että minä en sellaista katsele. Mietin hänen tulojaan ja ne ovat ihan nollassa kun ei ilmoittaudu työkkäreille…oma äiti ei halua olla tekemisessä hänen kanssa ja minä olen ihan kypsä tähän neulan löytämisen jälkeen.

Kaveripiiri taitaa olla enemmän tai vähemmän seko. On se hänen valinta, että hän sortui siihen, mutta millaisia vaihtoehtoja hänellä on tässä eteenpäin? Kun ei sossu auta, minä, äiti ym.
Tuntuu jotenkin pahalta koko tilanne ja silti on sellainen tunne, että teen väärin jos heitän. Täällä on vielä kolmisen säkkiä tavaraa ja en aloittanut niitä penkomaan.

En tiedä pitääkö asiaa vielä vaivata poliisilla kun sanoin tiukasti että hän lähtee niin hän ei tule ollenkaan asuntoon, mutta silti on avaimet ja tavarat meillä. Hän syö koko ajan jääkaapista ruokaa ja tilanne on minun kannalta tosi vaikea ja hankala. Hän on tärkeä ihminen, mutta ei tajua että hän omalla toiminnallaan pilaa omansa ja minunkin elämän. Hän on tyytyväinen sohvaansa ja stressaa rahoista ja saa raivareita kun sanoin, että hän hankkii itse oman ruuat kun en minä elätä ja sotkee kaikki paikat. Olen siivonnut, pessyt ja pitänyt kotia kunnossa ja väsyn kun katselen tuota reppanaa. Miten ihminen kun sai itsensä selviksi niin romahtaa parissa viikossa ihan pohjalle ja pohjaa ei näy.

Mietin että mitä voin tehdä niin, että mies saa avun ja saan sitten oman rauhan. Tuntuu tilanne niin tyhmältä että minä taas uskoin miestä.

Voi ei Liisa3! Onpa ikävä tilanne… Halit täältä!!! <3

Mielestäni olet ollut tosi jämäkkä jo aiemmin, että en epäile yhtään ettekö osaisi olla sitä myös nyt. Ehkä oli hyvä vielä katsoa tämä loppuun saakka. Varmasti osaat tehdä itsellesi parhaat päätökset sitten, kun sen aika on.

Hankalaa on antaa itselle rakkaan ihmisen mennä ja vastata itse omista virheistään, mutta muuta ei voi tehdä. meillä se on osoittautunut parhaaksi teoksi, mitä miehen hyväksi olen tehnyt. Narkomania on vakava sairaus ja retkahdukset kuuluvat toipumiseen. Pidetään me kuitenkin kiinni omista rajoistamme, eikä hyysätä liikaa. =)

Älä soimaa itseäsi siitä että uskoit miestä. Totta kai uskoit, kuka haluaisi uskoa itselle rakkaan ihmisen pettävän?

Neulan löytyminen on aina yököttävä kokemus, tiedän.

Sinä olet varmasti pistänyt miehelle selvät rajat ja hän ei ole niitä kunnioittanut. Hän on valintansa siis tehnyt. Nyt mies ulos ja anna hänen mennä.

UT

Sä voit sanoa että tämä on sinun tapasi auttaa hoitamaan asiat kuntoon. Ehkä hän näkee asiat eri tavalla kun ei ole ihmistä joka tekee kaiken hänen eteensä. Mielestäni sen verran voit halutessasi häntä auttaa, että ilmoitattaisit sossulle että olet laittanut hänet pihalle ja toivoisit että ottaisivat sitä kautta häneen kontaktia-> kuntoutus-suunnitelmaa yms. Työkkäriltä voidaan yrittää saada 2-4h pari-kolme krt/vko tukitöitä jotka hoitaessa saisi joitain etuja…

Varma on, että sä et voi tuossa tilanteessa elää ja hän tulee näkemään tilanteen paljon paremmin kun pysyt päätöksessäsi… Kyllä aina joku frendi majoittaa jos ei muuta… Voimia!!

Tilannepäivitys.

Sanoin miehelle ihan suoraan tekstarilla että nyt on lähtö täältäkin. Mies ei ilmestynyt pariin päivään, ja ilmestyi vasta yhtenä aamuna aamuseitsemältä (jolloin olisin mennyt siihen aikaan töihin, mutta mulla oli sinä päivänä kamala nuha, jolloin ilmoittauduin sairaaksi). Mies oli aivan sekava, tiesin jo sinä hetkenä että tilanne vaatii joka tapauksessa poliisin ja olin aika paniikissa itsekin. Menin poliisiasemalle kysymään neuvoa. Poliisiasemalla sitten lähdettiin partiolla asuntooni. Mies oli lukitsenut asuntoon ja rakentanut esteitä oven eteen. Minua hävetti ihan kamalasti omien naapurien tuijotukset ja ihmetykset.

Soitin äitini paikalle, kun tuntui että romahdan ihan milloin tahansa. Mies saatiin loppujen lopuksi pihalle ja siinä vaiheessa olin jo ihan rikki.

En pystynyt olemaan kotona, muutin vanhempien luo.Mies lähetteli koko ajan viestejä- ihan sekoja viestejä. Suljin kännyni.

Olen edelleen järkyttynyt kaiken jälkeen, vituttaa edes että luotin mieheen ja sitten vielä on tukenut tietämättään rahallisesti yli 500euroa ja en näe niitä rahoja. Raha on rahaa ja se kalliimpi osa eli luottamus on mennyttä ihan lopullisesti.

Mies on pihalla ja pysyy siellä.

Seuraavaksi ihan kylmänä uusi puhelinnro, lähestymiskielto vuodeksi ja sitten vielä muutan pois täältä. En pysty enää kaiken jälkeen asumaan täällä. Tämä oli kyllä ihan viimeinen kerta kun autoin sitä miestä. Minut oli kusetettu ja pahasti.

Seuraava kysymys on tämä, mistä minä tästä toivun.

Mies on ehtinyt rikota montakin asiaa kotonani sillä aikaa kun kävin poliisilla. Lisäksi minä tätä seikkaa en ymmärrä, miksi hyttyskarkotetta löytyy joka puolelta Sitä on suihkutettu uunia, pyykinpesukonetta, kaikkia vaatekaappeja ja vielä vuodevaatelaatikkoon. Mitä tämä oikein on. Asunto on tuuletettu, mutta ei ne vaatteista lähde.

Ihan pimeetä.

Voi ei! :frowning: Kyllä oot taas joutunut kestämään vaikka mitä. Silti oot jaksanut toimia ihmeen järkevästi.

Mun yhdelle tutulle oli käynyt vähän saman tyylinen juttu. Mies linnottautui hänen asuntoonsa ja oli polttanut siellä vaatteita… Ei siinäkään ollut mitään järkeä.

Mitä sulle nyt kuuluu? Onko tilanne helpottanut?

Hei Liisa,

Miten voit? Oon lukenut sun tarinaa, mutta ollut aika busy noiden meidän kriisien kanssa :slight_smile:

Lukemastani päätellen olet aikamoinen sissi, joten toivomukseni sinulle onkin: pidä huoli itsestäsi, olet rakkauden arvoinen :slight_smile:

Voit saada vertaistukea ja voit kirjoittaa minulle.

Mun viesti näytti vähän liian huolettomalta, sorry.
Jos tämä mies ei ole valmis hoitoon, älä tuhlaa aikaa häneen. Mä oon käyttänyt puoltoist vuotta ihmiseen joka HALUAA parantua ja lopputulos on hyvä. Älä edes keskustele ihmisen kanssa joka haluaa vetää vielä kerran.

-piiras

Hei Dahlia, Piiras ja muut lukijat.

Kyllä mies on tuon tapahtman jälkeen ilmestynyt oveni taakse ja sitten lähetellyt viestejä uhkauksista rakkaudentunnuksiin. Eli yrittää ihan mitä vaan. Jotkut viestit - tuulestani riippuen poistan lukematta.

En ole vielä jaksanut käydä oikeudessa pyytämässä lähestymiskieltoa, vaihtaa puh.nroa (joka on kylläkin ihan simppeli juttu, mutta uuden numeron ilmoittaminen ties mihin paikkaan on jo sinällään isotöinen) ja nyt oon käynyt kiertelemässä asuntoesittelyissä ja neuvotellut pankin kanssa nykyisen myynnistä ja muutosta toiseen. Asia kerrallaan.

Viimekertainen järkytti minua niin kovin, että minä en edes halua nähdä häntä. Minusta hän on niin vastuuton idiootti, häpeämätön paskiainen ja naristi. Kun hän on mennyt jo piikittelyn puolelle siis aineiden suhteen, niin se on vain menoa. Olen joskus nähnnyt työssäni narkkarin kädet niin kyllä se vetää aika kylmäksi.

Kun kerran löydän neuloja niin se on jo mennyt rajan yli. Kyllä aineista pääsee eroon jos haluaa, mutta minun suhteeni neuloihin on aika pysäyttävä. Miehen tuhon laajuus kasvoi materiaalisesti mitä enemmän tutkailin paikkoja ja sitten vielä tämä henkinen järkytys on sitä luokkaa, että epäilen oikeasti selviytymistä tästä. Kaiken paskan suodatuksen, vedätyksen, hajottamisen…- se tuntuu pahalle.

Välillä tuntuu, ettei tästä tule mitään, mutta välillä lataan toivoa itselleni, kuten tälläistä. Että kokemus on osoittanut sen, että osaan rakastaa itseäni ilmentämällä sen rajan. Minulla on tasan oikeus olla onnellinen.

Jossain vaiheessa tuntui sieltä, että olen kierteessä jatkuvien syytösten, häpeän tuottamisessa ja siten manipulointi sillä, että sabotoisin toisen elämää jos en lainaa rahaa. Tälläistä henkistä sabotoimista, että minu pitäisi olla toisen ulottuvilla, että apu saadaan. Kun apua ei saada niin sitten syytetään ja manipuloidaan toista, että saa haluamansa. Tälläinen on ties kuinka mittaamattoman raskasta ja kuluttavaa. Vaikkei sitä ajattelisi joka hetki, mutta se kummittelee alitajunnallisesti. Se voima on edelleen läsnä. Tunnen syyllisyyttä, että mulla on koti, ruokaa, toimivat ihmissuhteet ja hyvä työpaikka ja toisella ei ole. Ihan kuin minä olisin siitä vastuussa. Tälläinen ajatusmalli on tosiaankin kitkettävissä - helppoa se ei tule olemaan.

Erityisen järkyttynyt olen siitä, että hän huutaa minulle ihan liki kun uhkailen poliisilla että miten hän keittää poliisin sisämykset ja miten hän vihaa poliisia. Kun kerroin hänen läsnäollessa hänen väitteet poliisille - mies nauroi ja sanoi, että kuunnelkaa häntä. Hän on ihan hullu, en minä sellaista ole sanonut. Kun se tilanne tuli, menin niin hämmästyneenä lukkoon. Tuossa oli kyllä sulattelemista.

Viimekertainen osoitti sen verran, että mies ei kunnioita, arvosta ja rakasta minua. Olin hänen välikäsi - ei muuta. Olin hyväksikäytetty - ei muuta.

Tämä on vain hyväksyttävä- ja yrittää jatkaa eteenpäin. Miten? Se on toinen kysymys, johon etsin vastausta.

Moikka Liisa3!

Tää on ihan perus nakomaanin käytöstä. Tuttua hommaa myös minulle. Mies ei välttämättä ole narsisti, vaikka toki sekin on mahdollista. Itse olen epäillyt kaikkea mahdollista narsismista mielenvikaisuuteen, koska exän käytös oli joskus niin mielipuolista ja äärimmäisen itsekästä. Hän myös sanoi minua hulluksi, jos yritin esim. puhua lähtemisestä. Olin kuulemma hullu ja en pärjäisi yksin. Sitten naurut päälle. Todella hajottavaa ja hämmentävää käytöstä. Ajattelin jo jossain vaiheessa, että en ole ehkä koskaan tuntenut tätä ihmistä, että se onkin aivain erilainen kuin luulin.

Kuitenkin, kun mies toipui narkomaniasta, niin kaikki nämä “oireet” hävisivät. Ne eivät hävinneet pelkästän aineiden lopettamisen jälkeen, vaan nimenomaan narkomaniasta toipumisen jälkeen. Nämä “oireet” eivät ole enää palanneet, vaikka mies onkin välillä käyttänyt päihteitä. Olenkin tullut siihen tulokseen, että aineet eivät pelkästään aiheuta narkomaniaa, eikä siitä myöskään toivu pelkästään lopettamalla aineiden käytön.

Vaikka nyt tuntuu ihan äärimmäisen pahalle, niin kyllä se olo jossain vaiheessa helpottaa. On vaikea yrittää toimia järkevästi, kun tuntuu, että kaikki asiat kaatuvat päälle ja mitään ei oikein jaksaisi tehdä. Helpompi ehkä ottaa yksi etappi kerrallaan. Jos nyt vaihdat numeroa, niin lisäisikö se miehen käyntejä oven takana? Ehkä olisi parempi ensin vaihtaa asuntoa ja vasta sitten numeroa? Näitä muutoksia ei muutenkaan kannata tehdä ennen kuin on aivan sata varma siitä, että ei halua nähdä toista enää. Ei olisi varmaan kiva, että muuttaisit ja päästäisit miehen sitten uuteen asuntoon. Ota siis rauhassa. Ei ole kiire mihinkään, paitsi siinä tapauksessa että tunnet olevasi fyysisesti vaarassa.

Halit täältä! <3

Dahlia,

varmaan mies toipuu narkomaniasta ja voin vain korkeintaan nyökytellä tekstillesi.

Kaikesta huolimatta…

Yksinkertaisesti en jaksa saada viestejä, jännittää että tuleeko mies tänä iltana oven taakse tai ilmestyykö hän nurkasta eteen. Koko aihepiiri kuten narkomania, huumeet, raha-asiat, sosiaaliset ongelmat ja nuo mielialavaihtelut. Miehen ongelmat ovat niin monisyisiä.

Pidän asiat nyt yksinkertaisenä simppelinä, minä en jaksa tätä kaikkea. Olen tehnnyt oman osani parhaani ja se sai nyt jo riittää.

Joten kävelin käräjäoikeuteen viemään lähestymiskieltoasian eteenpäin. Minun puolesta tämä ihmissuhde on päättynyt jo aikoja sitten ja tehdään siitä ihan piste iin päälle.
Kysyin, että miten kauan menee, kunnes tulee päätös. Siitä tulee istunto, joka on muutamien viikkojen sisällä.

Loppuisi jo tämä helvetti.

Kun tulin sieltä oikeudelta niin nukuin parisen tuntia, ihmettelen vain että kyllä se on aika voimia kuluttava reissu, vaikkei se ole muuta kuin papereiden jättö.

Eilen oli tekstareita täynnä, mies ei ole kertakaan pyytänyt anteeksi omaa käytöstään ja tekstareista huokui oikein omahyväisyys ja sellaista, että älä nyt ole noin ilkeä - muista mitä hyvää meillä on. Puhui sellaisia asioita, jotka ovat tapahtuneet jo vuosia sitten - ne olivat kuitenkin vuosia. Siinä pisteessä on tapahtunut niin paljon pahaa - että pitäisikö muistella yhtä hetkeä ja unohtaa 10 huonoa hetkeä. Loppujen lopuksi olin hullu tekstareissa. Ei mitään muutosta. Pitäisikö minun ymmärtää häntä ja paijata häntä, että voi että kun sulla on tuo narkomania - ei se haittaa jos se tuhoaa minutkin. Minä en jaksaisi ymmärtää - ei mitenkään.

Luottamus on jo mennyt lopullisesti kuin näin ne neulat. Se on konkreettinen osoitus, että hän käyttää edelleen vaikka väittää ettei käytä - ja vielä minun kodissani. Me olemme ihan erikseen sovittu, että kotini on päihteetön- siinä on nollatoleranssi olemassa. Hän on ottanut alkoa kuin tuli meille- heitin hänet ulos jo siitäkin.

Teksteissä on niin paljon samoja toistoja - anteeksi jo siitä. Ei tässä mitään uutta kuin papereiden jättö ja otetaan nyt asia kerrallaan.

Malubu, miehellä ei ole mitään halua toipua tästä. Hän tienaa paremmin myymällä, kuin menemällä tukitöihin.
Kaikki käytös osoittaa, ettei tässä ole mitään muuta kuin mahdollistaisi vanhan elämän meillä ja nyt anelee sitä helppoutta takaisin.
Jos asuu meillä niin ei tarvii asioida sossun, työkkärin ja kelan kanssa vaan jatkaa sitä myymistä, vetämistä ja kun rahat loppuvat niin kiristetään minulta tavalla tai toisella.

Julmaa, mutta totta.

Moi Liisa!

Sä olet hyvin selvillä missä mennään:mies käyttää eikä nyt ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ole siitä toipumassa. Rakennat itsellesi uutta elämää käytännönkin tasolla, todella kurjaa että tilanne meni siihen että joudut vaihtamaan kotia yms. Suosittelen lämpimästi vaihtamaan nopeasti sitä numeroakin, jotta pääset miehen tekstareista eroon.

Kertomasi perusteella mies on vetänyt aineita, todennäköisesti ainakin paljon piriä tai mitä lie hyvin vahvoja psykoosia aiheuttavia muuntohuumeita. Hän on tullut aamulla luoksesi psykoosissa. Siinä tilassa tuo esteiden rakentaminen oven eteen on ilmeisen tavallista. Psykoosissa käyttäjä yleensä pelkää poliisia. Olen itse ollut kolme kertaa samassa tilanteessa, tosin lukittuna käyttäjän kanssa asunnon sisäpuolelle ilman että pääsin ulos.
Älä hae järkevää selitystä hyttyskarkotteelle… sillä on ollut exällesi jokin suojeleva funktio sillä hetkellä.
Tuo mies ei välttämättä ole “hullu”, narsisti yms. Hän on vain psykoosissa ollut päihderiippuvainen - ja se on aivan kauheaa katseltavaa.

Exäsi viestittelee sinulle päihteiden alaisena. Kuten Dahlia sanoi, tuollainen omahyväisyys, toisen haukkuminen ja latistaminen, aivan käsittämätön ilkeys kuuluu siihen kuvioon. Aikoinani minäkin sain kuulla olevani hullu, narsisti, mahdoton ihminen, sairas ja herra ties mitä. Lue viestit vain jos pystyt antaa niiden valua itsestäsi ulos samantien.

Toipuminen vie aikaa. Itse sain noiden kokemusten jälkeen posttraumaattisen stressireaktion. Mutta kyllä sinä selviät siitä!

Ohjaaja Saara

Kiitos Saara tekstistäsi.

Kävin Vilpolassa viimeksi, kuin luin tekstisi.

Itseasiassa miehen käytös järkevin selitys löytyy juuri siitä, että hän on psykoosissa kuin oli meillä.

Oikeudesta tuli kirje istuntoon, sen jälkeen en ole saanut mitään viestiä mieheltä. Hän on selvästi tajunnut, etten halua olla hänen kanssa tekemisessä. Kuitenkin pieni pelko on jäänyt eli tuleeko hän oven taakse ja milloin tulee häneltä viesti ymym…joten kyllä minä sen käräjäoikeuden päätöksen vielä haluan.

Olen kuitenkin koko ajan rennompi ja olen jaksanut tehdä omia juttuja ja hengittää vapaasti. Kodin henki on muuttunut niin paljon kun mies on poissa.

Mulla oli luovuus ihan tukossa kotona ja tunsin etten voinut olla kotona, mutta nyt olen saanut luovuuden tien auki. Siivoamalla ensin koko kodin ja sitten jotenkin vertauskuvauksellisesti sillä oli vaikutusta yleiseen hyvinvointiin. Syön terveellisemmin ja liikun.

On tullut haaveiltua ja hahmottelen jo, että miten minä sen teen todeksi siis unelmasta todeksi. Tuntuu, että kyllä olen tehnnyt vain itselleni oikein.

Ajattelen, että tekoni on myös miehellekin merkki. Jos hän huomaa tämän merkin niin, että hän tajuaa missä jamassa hän on ja voi tehdä itselleen oikein. Jos hän ei tajua merkkiä, niin hän jatkaa sitä samaa kuin ennenkin. Tämä on myös miehellekin paikka, missä hän voi miettiä miten jatkossa toimitaan.

Eli olen pelastanut nyt vain itseni, aika näyttää että pelastaako tämä myös toisen eli miehen. Mutta ei enää yhteistä aikaa. Tiemme on erkaantunut eriin suuntiin.

Hyvä Liisa et olet itsesi pelastanut! Ei ketään voi kuiville pakottaa… Mä uskoin että hän yrittää, kuten yritti Dahliankin exä. Bubresta pitäisi vaihtaa paikkakuntaa vähintään… Kaikesta muustakin ja jos ei tahdo eroon niin porukoita löytää aina… Vaikeinta ja rohkeinta on jättää uppoava laiva kun sen eteen on tehnyt kaikkensa… Silti on paras että uppoaa vain 1 ei 2 tai enemmän ihmisiä… Tsemppiä!

Oikeudessa käyty ja käsittely siirtyy kahden kk:n päähän, kun vastapuoli ei ole saanut haastetta. Häirintä on kyllä hiljentynyt. Eilen ja tänä aamuna tuli viestejä. Viesteissä itsesääliä, avuttomuutta (jonka minä (mukapas) voin auttaa), olen elämän suurin rakkaus (taidanpa olla eri mieltä, huumeethan on vienyt miestä enemmän kuin minä) ja sen, että hän ei ottanut haastetta vastaan, koska ei halua minun lähtevän hänen elämästään.

:smiling_imp:

Olisin saanut kyllä väliaikaisen lähestymiskiellon seuraavaan käsittelyyn, mutta sanoin oikeudelle että kun en tiedä kokonaistilannetta että tietääkö mies edes koko istuntopäivästä, sen että hän on jo etsintäkuulutettu asiasta ja oikeudenmukaisuuteni sanoo, että kaikki pitäisi olla tässä että asia voidaan edes käsitellä. Puheenjohtaja sanoi olevansa kanssani samaa mieltä, että käsittely on reilumpaa jos kaikki on tietoisia missä mennään. Jos mies olisi vaikka laittanut haasteen päälle ja ei tullut paikalle niin voi sitten kuitenkin käsitellä koska on kuitenkin ihan sama millainen päätös siitä tulee. Mutta kun hän ei laittanut haasteen eteenpäin…
Tämä oikeudenmukaisuusjärki tuli minun etuni eteeni…

:smiling_imp:

Argh!