Haluan vähentää ja mahdollisesti lopettaa kokonaan alkoholin

Moikka vaan kaikille. Ensinnä voisin esitellä itseni, olen 27v mies, jolla on alkoholinkäytön hallinnan kanssa ajoittain ongelmia. Alkoholismiin on alttiutta suvussa ja olen alkanut huomaamaan, että mun toiminta on jo alkanut lipsua vaarallisesti putkien puolelle. Mun suvussa on kaiken lisäksi alkoholismia, mikä ei kyllä ole hyvä kombo tän tuurijuopottelun kanssa. Aika vasta olen herännyt alkoholin aiheuttamiin ongelmiin omalla kohdalla, mä olen haukkunut ja aukonut päätäni ihmisille, josta ihmissuhteet ovat kärsineet pahasti.

Onko mulla mitään muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa, vaan onnistuisinko palauttamaan suhteeni alkoholiin terveelle pohjalle, jos pidän taukoa ja saisin muuten mielenterveyteni paremmalle pohjalle?

Tää oli tällainen yleisluontoinen esittely.

Ei taida osittainen käyttö onnistua

Tervetuloa! Aikahan sen vaan näyttää onnistuuko kohtuukäyttö, jos sitä toivoo lopettamisen sijaan. Alkottomuudella on myös iso vaikutus mielenterveyteen, monet ongelmat pysyvät paremmin oikeissa mittasuhteissa, jos mielen ongelmat pahentuvat alkoholista. Jokainen on kuitenkin eri tilanteessa. Mitä olen omissa taisteluissani huomannut on, että parempi asettaa ensin lyhyemmän ajan tavoite, koska se on helpompaa saavuttaa.

Ainakin jos voisin näin alkuun olla vaikka kolme kuukautta ilman alkoa. Sittenhän sitä näkis minkälainen vaikutus sillä on, mulla nyt on muutenkin mielenterveyden kanssa ollut ongelmia koko ikäni, joiden lääkitsemiseen mä aloin käyttämään alkoholia reilu kaks vuotta sitten.

Aloitin kyllä myöhemmin kuin monet kaverit ja sukulaiset, jotka aloittivat reilusti alaikäisinä käyttämään alkoholia.
Ensikännin vedin 20-vuotiaana ja tämä ongelma on sitten hiipien pahentunut.

Hyvä ajatusmalli!

Minulla on samanlainen tausta, että aloitin “myöhään”, taisin olla juhlimassa 21v synttäreitä ainejärjestön vappujuhlissa. Seuraavana päivänä olo oli kamala mutta niin kaikilla muillakin. Mutta 23v aloin juoda myös yksin kotona Siihen vaikutti ainakin perheasiat ja nyt jo kuollut poikaystävä, jonka elämäntapaa ihannoin. Halusin olla samanlainen, fiksu mutta vähän kapinallinen. No, se ei mennyt ihan niin ja ikää on tullut melkoisesti lisää.

Se, että mietit asiaa nyt on hyvä. Suuntaa voi muuttaa ja helpompaa se on nyt kuin myöhemmin!

Kiitän kaikista tähänastisista vastauksista.

Muutkin saavat kertoa halutessaan kokemuksiaan ja mietteitä vastaavasta tuurijuopottelusta.

Moro!

Alkoholi on addiktoiva aine.

Täysin selvää on myös, että se ei edistä mielenterveyttä (eikä muutenkaan terveyttä).

Ei sun ehkä nyt heti tarvitse päättää, että jätätkö alkon kokonaan sinne maailman tappiin saakka.
Jollekin ja joskus se ajatus voi varmasti toimia, mutta voi se olla sellainen ikäväkin ajatus, joka ei tuekaan.

Tuurijuopottelu voi olla rankkaa ja riskialtista puuhaa, kuten tiedät.

Tuo kolmen kuukauden alkoton jakso kuulostaa erittäin hyvältä idealta. Vaikka olen sanojani syönyt (juonut?), innostuin nyt tuosta niin, että aion yrittää samaa.

t. Urtsi

1 tykkäys

Moi!

3kk on hyvä tavoite. Mun vinkki on, että listaa ylös juomisen ja juomattomuuden plussat ja miinukset. Kukaan ei alkoholia käyttäis ellei siihen liittyis koettuja hyötyjä. Siksi niitä positiivisia puolia ei kannata ikäänkuin väheksyä, vaan tarkastella sen valossa että onko ne OIKEASTI painavammat kuin juomattomuuden.

Itse koin aiemmin juomatta olon vähän tylsänä. Ajattelin että kieltäydyn jostakin. Mutta kun rupesin asiaa kunnolla miettimään niin juominen se vasta tylsää onkin ja sulkee pois paljon mukavampaa tekemistä. Raittiuslupauksia en oo tehnyt mutta en myöskään usko että enää juon. En näe siihen mitään syytä eikä se houkuta.

Vähentäminen ja riskien hallinta on silti ihan täysin hyvä tavoite. On jo voitto jos ei esim juo rähinäkännejä ja auo päätä tutuille, kuten kuvasit. En tätä sano vittuiluna. Itse olin kännissä semmonen sohvannurkassa omissa maailmoissaan istuva sieni ja kyllästyin siihen. Eli, jos haluat 3kk jälkeen juoda niin voit miettiä vaikka että miten ne rähinäkännit estää. Syö ennen kuin juo, ja välivesi joka annoksen jälkeen.

Mua auttaa kans se että tää on MUN projekti. Kukaan ei kontrolloi, valvo, mittaa tai käske. Kävin aluksi SMART Recovery-nettiryhmissä, nyt en enää niissäkään. Motivaationi on minä, mun terveys ja mun tilin saldo.

Liikaa ei kannata rypeä kännimokissa. Jos saat muutoksen aikaiseksi, oli se vähennys tai lopetus, kyllä se näkyy sun ihmissuhteissasikin. Jotkut ei kestä kattoa sitä kun toisilla menee hyvin ja reagoivat, kun häpeävät omaa juomistaan. Pääsääntöisesti ihmissuhteet todnäk paranevat, kun olet itse läsnä etkä toivu tai suunnittele juomishommista/hommia.

Tsempit!

Kiitoksia kaikille vastanneille. Arvostan teidän näkemyksiä, tosin sorruin vetämään rännit tän kuun alussa mutta ens viikonloppuna tulee kaks viikkoa selvänä oloa.

Oma alkoholisoitumiseni alkoi siinä parinkymmenen ikävuoden paikkeilla ja eteni muutamassa vuodessa todella vakavaksi. Vuonna 2003 yli viikon putkia oli jo parikin kertaa kuukaudessa ja lopulta olin aivan harhoissani ja mielenterveyteni oli täysin mäsänä. Psykoterapia, jossa olin ollut hoitamassa masennustani, oli ollut pääosin melko tehotonta siksi, että tuon prosessin aikana join vain kiihtyvään tahtiin ja aivan tolkuttomia määriä.

Sitten tuli äkkipysähdys ja pääsin työnantajalta saamani hoitoonohjauksen myötä asianmukaisen avun piiriin. Olin niin romuna, että motivoiduin kaikkeen saatavilla olevaan apuun, kun terapianikin oli samaan aikaan loppumassa. Kävin A-klinikalla puolitoista vuotta hyvin intensiivisesti ja saavutin yli kolmen vuoden raittiuden. Vaikka se on rakoillut sittemmin huonommin tai vielä huonommin, olen päässyt hurjista putkista ja kohtuuttomista juomisongelmista eroon ajat sitten. Vaikka nyt haluan lopettaa alkoholinkäytön kokonaan, olen kiitollinen siitä, että melkein parikymmentä vuotta sitten sain avun, jonka ansiosta olen tänä päivänä hengissä ja mielenterveydeltäni kuitenkin paremmassa kuin huonossa kunnossa. Kun se touhu menee tuohon pisteeseen, ongelma etenee usein nopeastikin ja sen ohella voi saada pilatuksi monen monta asiaa. Ja tohdin kokemuksesta väittää, ettet tahdo mörköjä kuulla etkä pikku-ukkoja nähdä tilassa, josta et välttämättä selviä edes hengissä tai järjissäsi.

Sopivan pienet tavoitteet ovat mielestäni toimivimpia suunnitelmia. Minä muistan, että tuolloin parikymmentä vuotta sitten (jolloin olin itse 26-vuotias) minulle kolmen viikon raittius oli jo sellainen onnistuminen, että tiesin voivani päästä juomisesta eroon. Tuskin olin ollut kahta viikkoa pidempään selvänä vuosikausiin ja se nyt tarkoitti siihen aikaan sitä, etten ollut viettänyt juomatonta elämää paria viikkoa pidempään koko siihen astisessa aikuisiässäni. Se onnistumisen kokemus ja hyvä sitoutuminen hoitoon merkitsi sitä, että pääsin vaikeimmista ensimmäisistä kuukausista yli, ja niitä saattoi piisata hyvinkin sen kolmen kuukauden ajan. Mielenterveyteni vahvistui merkittävästi jo sinäkin aikana, minkä vuoksi minun oli helppo haluta paranevaa elämääni lisää ja lisää.

Vaikka nyt olen omalla taipaleellani kohdassa, jossa haluan lopettaa juomisen kokonaan sen vain osoittauduttua niin mahdottomaksi osaksi hyvän elämäni yhtälöä, voin todella sanoa jo radikaalin vähentämisenkin antaneen elämääni paljon uusia mahdollisuuksia. Olen voinut vaikeuksistani huolimatta elää myös aivan normaalia elämää - erityisesti silloin, kun en ole juonut yhtään - mitä en olisi voinut elää lainkaan, jollen olisi tuolloin nuorena jo saanut riittävää täsmähoitoa ja sen muutaman vuoden raittiuden.

Sitä, että vielä senkin jälkeen olen räpeltänyt yhden ja saman riippuvuuteni kanssa, olen hävennyt niin paljon, että toimeen tarttuminen on ollut hyvin vaikeaa. Oma alkoholismini ei ole edennyt siitä, mihin se joskus jäi, vaan juomiseni on myöskin muuttunut matkan varrella. Viime aikoina olen juonut usein ja liian monta kertaa liikaa, mutta joku voisi sitäkin sanoa suht tavalliseksi juomiseksi. Minua ei kiinnosta ”tavallisen juomisen” tavoittelu enää lainkaan, sillä olen todennut alkoholin yksinkertaisesti myrkyksi, joka ei paranna kyllä kenenkään mielenterveyttä millään tavalla.

Mulla tipaton tammikuu ja olin melkein koko helmikuun myöskin selvinpäin. Kai mä halusin haastaa itseäni ja myöskin todistaa etten ole mikään rapajuoppo. Halusin pitää myöskin taukoa, koska syksyllä ja joulukuussa touhu meinas karata lapasesta. Syksyllä tuli liskojen yöt tutuiksi, kuulin ja näinkin harhoja ja sitten kun pääsi uneen niin ne painajaiset oli jotain ihan hirveetä.

Minulle juomatauotkin vääntyivät sen itselleni todistelemiseen, etten ole mikään rapajuoppo. Enkä olekaan, mutta siitä minulle ei tänään todista se, etten juo tai se, että olen voinut olla ajoiottain juomatta kuukausia, jopa vuosia. Itse asiassa, olen niin väsynyt sen selvittämiseen, millä tavoin juomiseni tai juomattomuuteni minut määrittää ja mitkä määreet riittäisivät itselleni ja toisille, etten tässä vaiheessa mieti sitä juuri lainkaan. Olen kauhuissani vain siitä, mitä juomisella aiheutan itselleni: siitä, miten se aineena, etanolina, minuun vaikuttaa. Määritellessäni itseäni olen ehkä jollain lailla samaan aikaan pitänyt kiinni juomisen ja alkoholin mystifioimisesta ja siihen liittyvästä uskomuksestani, että nämä jollakin oleellisella ja kyseenalaistamattomalla tavalla kuuluisivat normaaliin elämään. Olen väsynyt sellaiseenkin puheeseen, joka esim. AA-ryhmissä häiritsi minua jotenkin kovasti: puheeseen, jossa vuosikaudet tai jopa vuosikymmenten ajan raittiina olleet tyypit jumittivat iankaikkisessa itsensä vertailemisessa “kohtuukäyttäjiin” eli “tavallisiin ihmisiin”; sellaisiin, jotka “voivat juoda”. Minusta se kuulosti kummalliselta identiteetin pönkittämiseltä tavalla, jonka perusta oli yhä etiköity pulloon. Kuulihan AA-ryhmissä paljon muutakin, mutta tietynlainen mantroihin lukittuminen niissä oli minulle vaikeaa omaksua. En silti väheksy AA:takaan, sopii sekin monelle ja on hyödyllinen.

Tilasin tuon Päihdelinkin ilmaisen verkkokurssin ja se on auttanut minua tässä alussa kiinnittämään huomioni alkoholin kemiallisiin ja ihmisen biologisiin lainalaisuuksiin, faktoihin. Kannattaa tutustua!

Taas katkes raitis kausi ja vain sen takia koska vanhemmat tarjosivat kaks saunaolutta. Tympii nää jatkuvat takapakit ja täytyy sanoa, että haluan saada reseptin antabukseen. Kävin verikokeissa perjantaina ja tuloksien pitäis nyt olla selvät.

Nyt on vaihtelevasti ollut kosteita ja kuivia kausia. Eilen viimeks join olutta ja viskiä sillä seurauksella et filmi meni poikki.

2 tykkäystä

Jos on kerran mennyt yli ei kohtuus ole mahdollista. Itse yritin sitä sen +100 kertaa ja tulokseen tulin että ei. Parempi olla kokonaan ilman kuin aina odottaa että MISTÄ kerrasta se sitä räjähtää käsiin. Se on nimittäin noppapeliä, voi mennä kohtuudella vuosikin jopa kaksi. Kunnes ei menekkään tulee vastoinkäymisiä vastoinkäymisten päälle ja löytää itsensä ihan pohjalta. Vaihtehtoja on elämässä. Minä annoin itse vaihtoehdon täysraittiudelle ja olen pysynyt nyt tosiaan pian 2v ilman alkoa 3v ilman muita päihteitä.