Haluan raitistua

Hei, olen 40-v mies ja haluan raitistua. Vietin pari vuotta sitten tipattoman puolivuotiskauden, joka jälkeenpäin ajateltuna oli yksi parhaimmista jaksoista elämässäni. Sitten aloitin taas “kohtuukäytön”, jonka koitin jossain vaiheessa taas lopettaa kokonaan, mutta en saanut raitistumisesta enää samanlaisia kicksejä kuin edellisellä kerralla ja yritys jäi alle kahteen kuukauteen.

Olin suht pitkään taas kohtuukäyttäjä, mutta nyt huomaan vain pettäväni itseäni. En ole kohtuukäyttäjä vaikka juonkin harvoin eli 1-2 kertaa kuussa, kesän tullessa tod.näk. useimmin.

En pidä juovasta minästäni, vaikka olenkin seurallinen/iloinen kännissä. Poltan tupakkaa jo parin oluen jälkeen ja illan jälkeen tuntuu siltä kuin muuten suht terveellisesti ja kuntoillen sujunut viikko olisi vedetty vessanpöntöstä alas.

Olen sosiaalinen juopottelija, eli en tissuttele itsekseni koskaan, mutta minkäänlaisia estoja ei ole jos vain juomaseuraa löytyy. Ja sitähän löytyy.

Nyt on ajatus kypsynyt taas siihen pisteeseen että haluan lopettaa juomisen kokonaan. En tiedä onko se nyt helpompaa vai vaikeampaa kuin aikaisemmin. Toisaalta helpompaa kun en pelkää enää kavereiden/muiden reaktioita, jotka ovat kyllä yllättävän voimakkaita, mutta toisaalta vaikeampaa kun en tiedä saavutanko enää samanlaista hurmoshenkeä kuin ennen.

Toisaalta nyt on kyllä sellainen olo että oma pohja on taas saavutettu, vaikkei se muista välttämättä syvältä näytäkään.

Tätä kirjoittaessani pyyhin kyyneliä, joka tuntuu hyvältä. Tuntuu siltä, että olen onnistunut taas ottamaan ratkaisevan askeleen ja minulla on mielikuva raittiista itsestäni, josta pidän. En halua pilata tänä kesänä yhtään aamua krapulan takia.

Kaipaan kuitenkin jotain apua tai ja tukea, sillä tiedän että yksin olen heikko. Viimeksi käytin ensimmäiset 3kk antabusta, johon olin tosi tyytyväinen. Ei tarvinnut kertaakaan kokeilla toimiiko se oikeasti, vaan henkinen tuki riitti. Nyt haluaisin kokemuksia mikä teitä on auttanut. onko muita hyviä vaihtoehtoja olemassa tai vinkkejä kuinka olette itse pärjänneet alussa. Antabus houkuttelee nytkin, mutta jatkuva verikokeissa käyminen ei oikein tunnu mielekkäältä.
Kiitos ja mukavaa kesän alkua kaikille! :slight_smile:

Tervetuloa ihmisiksi.
Raitistumiseen opiskelu on yritystä ja erehdystä, sinulla(kin) on jo kokemusta asiasta. Olet kokeillut hyväksi havaittuja keinoja, mikset ottaisi niitä uudelleen käyttöön. Nyt sinulla on lisä-apuna se tieto ja uudistunut motivaatio. Täällä on sivukaupalla kertomuksia onnistumisista, käytä kaikkea hyväksesi. Epäonnistumisistakin voi oppia, kaikkea ei ole syytä opetella kantapään kautta. Ja kirjoittele tuntojasi, se helpottaa mieltä ja voi olla avuksi toisillekin.

Päättäväisyyttä ja lujaa mieltä kestää kiusaukset. Ruusuilla tanssimista raitistuminen ei ole, paitsi piikkien osalta. Niitä riittää.

(Muuten, miksi sinun täytyy “jatkuvasti juosta verikokeissa” antabusta käyttäessäsi? Olen kuullut että kerran-pari vuodessa riittäisi. Tietenkin, jos sinulla on häikkää maksa-arvoissa, on kotrolli tarpeen.)

Alussa pitää käydä parin viikon välein, sittemmin parin kuukauden. Mutta en tiedä, miten homma menee, jos on joskus aiemmin antabusta käyttänyt ja aloittaa uudestaan.

Tuotapa en tiennytkään. Minulta otettiin kokeet vain ennen aloittamista, jatkosta ei puhuttu mitään joten oletin sen tapahtuvan sitten kerran vuodessa tai jos oireita ilmaantuu. En käyttänyt kovin kauan kun lähti sujumaan ilmankin.

Hei

Olet siis kerran jo ollut pitkään raittiina ja yrittänyt kohtuukäyttöä sen jälkeen? Löysin blogin, jossa kirjoittaja pyrkii samaan:

kuivaelama.wordpress.com/2012/05/16/hello-world/

Itseäni kiinnostaa tietää, olisiko tosiaan mahdollista opetella aivan uusi suhtautuminen alkoholiin. Italiassa ja ranskassa tuntuvat osaavan käyttää kohtuudella.