Haluan muuttua. Haluan ELÄMÄN!

Olen taas siinä pisteessä, että oma juominen ahdistaa aivan valtavasti. Työpäivinä en juo, mutta vapaapäiviä edeltävät illat ovat menneet viimeiset kaksi kuukautta ryypätessä. Vapaat kuluvat siis enemmän ja vähemmän krapuloidessa. Olen kyllästynyt olemaan kipeä ja ahdistunut silloin, mun minun kuuluisi touhuta jotain itselleni mieleistä. Vaikka ryypiskelen vain yhden illan, alkoholin ikävät mielialavaikutukset kestävät muutaman päivän. Kotona olen masentunut ja ärsyynnyn helposti. Lisäksi paasaan ääneen itselleni juomisestani. Mieheni on tästä minulle jo kerran sanonutkin, että “hae apua jos noin paljon häiritsee” . :unamused: Hän itse juo muutaman oluen joka ilta, mutta en koe sitä yllykkeenä omalle juomiselleni. Toisinaan oluttölkin sihahtaessa mietin, kuinka pienen eläkkeen voisi käyttää fiksumminkin. Hän on itsekin todennut, että rahaa säästyisi, jos jättäisi oluen juonnin pois.

Olen yrittänyt olla juomatta vapaapäivää edeltävänä iltana, mutta oloni on silloin todella vaikea. Muutun hiljaiseksi, suorastaan mökötän. Kaikki ärsyttää. Odotan vain pääseväni nukkumaan pahan fiiliksen pois. Mieheni on tuolloin kysynyt, miksi kiusaan itseäni kun voisin yhtä hyvin pitää hauskaa ja rentoutua lasillisen ääressä. Vaikutan hänenkin mielialaansa omalla kireydelläni. Seuraavana aamuna kun herään selvänä ja pirteänä, ketutus on haihtunut kokonaan. Olen tuolloin todella iloinen ja virtaa täynnä. Toisin kuin nyt. Huoh. Ärsyttää, kun ei voi käydä juoksemassa tai tehdä muutakaan sykettä nostattavaa. Viimeistään illalla pumppu alkaa taas hakata niin, että minun on kaivettava purkista puolikas 15 millin Opamoxista. Muuten nukkuminen ei onnistu. Vatsansuojalääkkeet, tulehduskipulääkkeet ja rauhoittavat happanisivat lääkekaappiin, jos juominen vähenisi korkeintaan yhteen tölkkiin per juomiskerta. Siinäpä minulle tavoite.

Kiitos ja anteeksi. Purnaaminen on joskus yllättävän helpottavaa. :smiley: Tämä krapulaörvelö lähtee nyt leipomaan joulupipareita. Jotain on tehtävä, vaikka sitten puhalluttaisikin.

voi Aurora, kuulostaapa ikävältä tilanteelta. tiedän miltä tuo tuntuu mutten osaa sanoa mitään rakentavaa.
entä ne välitavoitteet? että kerta kaikkiaan puret hammasta kun seuraava vapaapäivää edeltävä ilta saapuu. suhtautuisit siihen niin, että tällä kerralla jätän väliin. että muusta ei tarvitse nyt huolehtia. pystyt kuitenkin olemaan arkena ilman alkoa, joten pystyt varmasti totuttamaan itsesi myös alkottomiin vapaapäivien edeltäviin iltoihin. se on pakko! muutoin se muutos ei pääse käynnistymään. jostain on aloitettava.
entä tosiaan se ulkopuolinen apu, josta miehesikin muistutti? en muista oletko kertonut oletko edes kokeillut?
Seuraavana aamuna kun herään selvänä ja pirteänä, ketutus on haihtunut kokonaan. tämä sun oma lauseesi ansaitsee näkyvän paikan vaikkapa magneetilla jääkaapin ovessa. sitä on kerrattava monta kertaa päivässä, ja ajatuksella. toistoa, toistoa, toistoa.
ja muista ettet ole yksin ongelmasi kanssa!

Kävin A-klinikalla edellisessä asuinkaupungissani muutaman kerran. En koe kuitenkaan saaneeni sieltä sellaista apua, jota olisin tarvinnut. Antabusta söin pari kuukautta, mutta siitä tulleen maksavaurion takia käyttö piti lopettaa.

Sisulla eteenpäin!

Minua alkoi kanssa väsyttää tosi paljon oma krapula-olo ja siitä johtuva masennus ja makaaminen.
Aloin kadottaa omaa itseäni.

Jos sulla on joku tietty päivä, milloin haluat pysyä selvänä ja se on sulle hankala, yksikertainen neuvo on: keksi itsellesi sille päivälle tai illalle mukavaa tekemistä. Jos kotona ärsyttää ja paha tuuli nousee ( tiedän tunteen erittäin hyvin…) niin älä jää sinne ns. muhimaan.
Tai pohdi nautitko jostain tekemisestä kotona, jonka avulla saisit illan kulumaan mukavammin. Eihän se ole kiva vaan mennä nukkumaan ja odottaa, että seuraava päivä tulee. Joskus sitäkin on tullut tehtyä, kun ei ole muuta jaksanut.

Minä olen paljon pohtinut tuota kiukkua ja ärtymystä. Sitä on kiukkuinen, kun ei saa juoda. Ja toisaalta aivot sanoo samaan aikaan toista… On sellaisessa ristiriitatilanteessa.

Minä ihan konkreettisesti aloitin harrastamaan uimista perjantai-iltana. Otin lapsen mukaan ja kerroin, että me kahdestaan tehdään nyt näin. Sidoin itseni lupaamalla hänelle yhteistä aikaa, myös pysymään kiinni tässä lupauksessani. Lapselle en ilkeä sanoa, että nyt ei mennäkään. Lapsi nimittäin kysyy miksi… ja minua hävettää viinin juontini sen verran, että motivaatio on pysynyt hyvänä. Lisäksi uimisesta olen saanut hyvän mielen, liikuntaa ja harrastus on lähentänyt meitä kahta. Nyt ollaan pari kertaa jouduttu perumaan uimisjuttu kun ollaan oltu kipeänä. Eilen juteltiin, että pian on taas mentävä uimaan.

Mikä voisi olla sinun juttusi? Joskus jopa neulominen tai käsityö on auttanut, koska käsissä on jotain nyprättävää.
Tämä on aika simppeli neuvo, mutta voisi toimia, kun löydät sen oman mieluisen jutun.

Samalla saisit sitä elämää, mitä ehkä olet kadottanut alkoholia juodessasi. Mistä olet haaveillut? Olisko nyt just se hetki toteuttaa jotakin, mitä et väsymykseltäsi ole jaksanut saada aikaiseksi.

Tämä on asia joka omassa mielessäni aika pinnalla. Nimittäin kun alkoholin käyttöä vähentyy, SAA lisää aikaa, vaikka se hullunkurisesti alussa tuntuu jotenkin, että sitä on melkein liikaa, eikä tiedä mitä sillä nyt tekisi! Mulla ainakin niiiiin moni asia katosi viinilasiin tuijottaessa…

Sylvia kirjoittikin tuosta, että seuraavana päivänä sulla on virtaa kun et sorru! Se on hyvä motivaattori ja laita se henkiseksi motoksi itsellesi! Kyllä sä pystyt! Teet pikkuhiljaa, jos se tuntuu paremmalta.
Tsemppiä tavoitteeseen!!!

Iltaa!

Onneksi täällä on muitakin samoista ongelmista kärsiviä. Tämä päivä on mennyt sohvalla maaten ja välillä nukkuen. Sain puolet pipareista tehtyä. Pelkkä kaulimen nostelu otti niin voimille, että oli pakko jättää loppu taikina odottamaan huomista iltaa. Huominen perjantai-ilta tulee olemaan helppo tämän päivän krapulan takia. :unamused:

Helppo ilta muka, kissan posket sanon minä! Pookin perjantai-ilta soi taustalla samalla kun kärvistelen sohvalla. Tenniskyynärpää alkoi vaivata eilen, enkä nyt pysty tekemään edes niitä käsitöitä. Mikään ei huvita. Fiilis on vaihteeksi sellainen, että kaikki on paskaa paitsi kuusi. :neutral_face: Onneksi kohta voi mennä nukkumaan ja huomenna on helpompaa.

Mitä sulle kuuluu?
Varjolilja kyseleepi.

Heippa!

En voi kehua. Tänään oon pikku rapskassa yrittäny selviytyä iltavuorosta. Piti juoda eilen “vain pari” lasillista maistellen, mutta kuinkas sitten kävikään… :blush: Onneksi yöllä sentään tuli puhuttua norjaa wc-pöntölle, joten kaikki litkimäni kotiviini ei päässyt imeytymään. :neutral_face: Aamulla herätessäni mietin, että kylläpä tein taas fiksun ratkaisun. Mies siinä toppuutteli, etten liiaksi moittisi itseäni. Noh, nyt todellakin jätän juomisen pois. En tiedä, miten pitkäksi aikaa mutta kuitenkin. Kun ei kerran kohtuudessa pysytä, ollaan sitten kokonaan ilman.

Hei Aurora!
Kiva kuulla sinusta!
Jos vaan pystyt niin pidä juomisesta pieni tauko. Joskus niin on helpompaa, kun ei tartte pohtia pysyykö kohtuudessa vai ei. Itse alotin yhdellä viikonlopulla. Sen lupasin itselleni ja keholleni. Tsemppiä!

Terveisiä piikkimatolta vällyjen välistä!

Tulin tänään töistä hieman ennen kuutta kotiin ja nyt koitan rentoutua. Päivä oli huisin kiireinen. Tuntui, että kaikki asiakkaat ovat putiikissa yhtäaikaisesti. Paljon sosiaalisi kontakteja höystettynä kiireellä saivat jälleen aikaan sen, että haluan vain kadota. Huhhuh.