Haluan irti Subusta. Apua!

Moikka!

Oon käynyt välillä lueskelemassa täällä juttuja, mutta kirjoitan tänne nyt ekaa kertaa. Oon huomannu, et keskustelut täällä tuntuu olevan aika antoisia monelle, joten ajattelin kokeilla, josko tästä olisi jotakin apua mullekin. Tuntuu, että oon ihan hukassa.

Tutustuin Subuun ja muihin opiaatteihin muutama vuosi sitten poikaystäväni kautta. Ne oli meille molemmille ekoja kokeiluja ja valitettavasti tykästyttiin molemmat aika pian. Ystäväni puolestaan tutustutti minut Oxycontineihin, joihin rakastuin ehkä enemmänkin kuin Subuun, mutta onneks niitä on ollut saatavilla melko harvoin. Aluks tää touhu oli pelkkää “viihdekäyttöä” ja tauot käyttökertojen välillä saattoi olla pitkiäkin. Puolustelin mielessäni käyttöä sillä, että kun muut vetää viinaa, niin voinhan mäkin rentoutua jollain (alkoholi ei mulle juurikaan maistu, savuja saatan satunnaisesti poltella). Voi, kunpa oisin sillon ollu viisaampi. Kaikista idioottimaisemmaks tän koko homman tekee se, että työskentelen hoitoalalla ja kaiken järjen mukaan mun olis pitäny tajuta, että tottakai oon kohta koukussa. Ja niinhän siinä kävikin.

Aika vilisi jotenkin ihan silmissä ja koko ajan kuvittelin, et pääsen eroon tosta noin vaan. Subua tuotiin kotiovelle asti pyytämättä ja mä olin tietysti tyytyväinen. En oo koskaan rännänny, se on tähän asti ollu mun periaate. Onneks niin, koska tiedän, et tää touhu olis lähteny viel enemmän lapasesta. Nokkaan oon siis vetäny aina. Annokset toki on ollu aika hirveitä. Subua on mennyt viime aikoina 3 -4 mg päivässä. Jos Oxycontineja on ollu, niin niitä yleensä 80 - 100 mg verran.

Mä oon nyt siinä pisteessä, että oon eläny kaksoiselämää muutaman vuoden. Mun perhe ja suurin osa ystävistä tai läheisistä ei tiedä mun riippuvuudesta mitään. Mulla on kaks kaveripiiriä: lapsuudenystävät ja sit tää huumeporukka. Mä olen suoraan sanottuna helvetin ihmeissäni, et mua ei ole edes töissä kukaan epäillyt. Mua pidetään vaan tosi ahkerana ja kivana työntekijänä, kun oon aina hyvällä tuulella (kappas) ja jaksan painaa duunia ku hullu. Mut mä tiedän sen, et kohta tää paska kaatuu mun niskaan ja sit oon kusessa.

Nyt on aivan järkyttävä viikko ilman Subua takana. En oo koskaan ollut pirin ystävä, mut nyt oon joutunu hommaan sitä, et jaksan mennä töihin. Ja sekös vasta pään laittaakin sekasin. Oon henkisesti ja fyysisesti aivan romuna. Tuntuu, että tää pahenee vaan päivä päivältä. Mä en tiedä, pystynkö mä tähän. Repsahtaminen on tosi lähellä nyt. A-klinikalle en uskalla mennä, koska pelkään, et ne ilmoittaa mun työpaikalle.

Neuvoja? Vinkkejä? Apua?

Ei ne A-klinikalta ilmoita työnantajalle! Ainakaan omalla kohdalla ei ollut puhettakaan mistään sellaisesta. Eli rohkeasti sinne vaan!

Itse pääsin tosi nopeasti hoitoon ja oon ollut tosi tyytyväinen omaan työntekijään (tai työntekijöihin). Jos kuitenkin kestäisi se hoitoon hakeutuminen tai pääsy, niin yritä itsekseen tiputtaa vähitellen annosta, jos vaan pystyt!

Hei!
A-klinikalta ei ilmoita työpaikalle asiakkaan päihdekäytöstä. Mielestäni sinun kannattaa mennä juuri tässä kohtaa A-klinikalle, josta osaavat opastaa ja kertoa oman asuinkuntasi päihdepalveluita kohdallasi.

Joo, hommaa nesteenpoistajia ja testosteronia, istu saunassa joka päivä pari tuntia. Se nopeuttaa metaboliaa, puolittaa ainakin sen poistumisajan ja muista c-vitamiini, mahdollisesti piikki. Pari tramalii jos pahasti vituttaa.

Kuulostaa tutulta, vaikka itselläni meni lähinnä stimulantit ja opioidit sen verran satunnaisesti, ettei niihin pahempia fyysisiä vieroitusoireita liittynyt. Minä en taas loppuvaiheessa osannut salailla käyttöäni enkä häpeillä piikittämistäni, niin ympäristö alkoi painostamaan lopettamaan. Nyt toisinaan ärsyttää, että haluan olla ilman lääkkeitä, koska tiedän sen olevan parasta.

Miten nyt menee? Oletko saanut apua, tai onnistunut omillasi vierottautumaan koukuista?

Mää oon pelänny A-klinikalle menoa. Pelkään, että se vaikuttaa taas tuloihin. Viimeksi kun menin, niin Päihde- ja mielenterveystoimiston lääkäri kirjoitti Kelaan lausunnon, ettei sairauttani voida diagnosoida päihderiippuvuuden takia, niin jäin ilman rahoja. Ja sossun kanssa työskentelystä ei tullut yhtään mitään, koska olin aikaisemman työsuhteen mukaisella sairaspäivärahalla sain aika paljon massia. Sossu vaan katto, että olen saanut hyvin rahaa kolmen viime kuukauden aikana, heidän ei tarvitse maksaa mitään huolimatta, siitä että mulla oli rehellisiä asumiseen, autoon ym liittyviä menoja…

Xone koukku.nenään vetäny kohta pari vuotta. Oon aatellu miten positiivisesti se on vaikuttanu mun mielialahäiriöön…vitut. mä en pääse siitä enää eroon. Hoitoon en uskalla hakeutua. Painavat syyt miksi en. Ykski päivä ilman ja mä en pääse sängystä ylös. En mä tiedä mitä tehdä. Mä en vaan oikeen enää jaksa. Kellekkään ei voi puhuu asiasta. Oon niin yksin ja mua pelottaa. Mä en haluu käyttää. Oon tehnyt niin likasia asioita,että oon saanu rahotettuu tän hareastuksen. Oon henkisesti ihan kuollu. Mä haluun lopettaa! En jaksa enää tällästä. Tää ei oo elämää

Mulla sama kuin edellisellä, paitsi. Olen suboxone korvaushoidossa. Silti ja siks haluisin eroon subusta. Vaik oonki hoidossa niin olen edelleenkin ihan yhtälailla. En pärjäis ilman. Eikä ole kanttia lopettaa. Ennen kh:ta en päässy ylös sängystä ilman piikkii. Kh on hyvä, mut Se ei ratkaise sitä pahinta, riippuvuutta. Yhtä koukussa ollaan kh potilaatkin.

Rajun taudin bupre kyllä lyö päälle kun sen lopettaa tai kai se on tapauskohtaista ,mutta yllätyin kuinka kauan se vieroittautuminen kestää.

Neljäs viikko ilman ja vieläkään ei ole kondiksessa mutta koko ajan parempaan mennään,unihäiriöitä,paniikkihäiriöitä ja ihon polttelua/pistelyä vielä jäljellä,mutta onneksi unet alkaa palautumaan pikku hiljaa…

Tsemppiä vaan lopettajille.

Miksi sä haluut eroon jos oot riippuvainen? Eikö toi hoito ole kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kentällä eläminen? Tietty jos ei ole motivaatioita hoitaa elämäänsä kondikseen…mutta kyllä mä sanoisin että tää nykyinen elämä voittaa mennen tullen käyttävän elämän. Ja bubresta pääsee irti kun on valmis siihen: mä lopetin 11 vuoden k-hoidon ilman mitään fefloja.

Eka viesti tällä kuivaushuoneen puolella. :slight_smile:
Mut tuota yllä olevaa alexandran viestiä ihmettelen vähän…?
Sanot siis lopettaneesi 11vuoden subun/xonen käytön ilman mitään refloja tai vaikeuksia.?

En halua yhtään latistaa tai vähätellä täällä kuivaushuoneen puolella kirjoittelevien juttuja tai kokemuksia, itse kuulun tonne “saunan lauteille” ja oma näkökanta on, et saunon lopun ikääni, no se siitä.
Mut pakko täsmentää tuota alexandran postausta sen verran, et jos oikeasti olet käyttäny 11vuotta subua, ja käyttö on päivittäistä+annos enemmän kuin 10mg, niin kyllähän sitä ei noin vaan lopeteta ilman mitään oireita tai vaikeuksia.!!
Oon itte käyttäny buprenorfiinia sen 10 vuotta(ollut korv.hoidossa jo muutaman vuoden) ja muutama lopetus yritys on matkalla ollu (yksi laitoskatko yrityskin) ja ne vieroitusoireet jotka paukkuvat päälle, jo siinä vaiheessa kun annos alkaa olla 3mg vrk ja alle ja saati sillon kun annos on 0mg, niin ei auta enää ajattelu malli, et “jos ajattelet ettei oireita tuu, niin niitä ei tuu”.

En siis tällä yritä latistaa kenenkään lopetus intoa tai mitään muutakaan, halusin vaan täsmentää ettei jotkut luule sen lopettamisen olevan niin helppoa, et se käy ns. “tosta vaan”.
Ja ennen kaikkea varoittavaks esimerkiksi jos joku kokematon näitä stooreja lukee, ja on pohtinu bupren kokeilemista, niin älä ihmeessä sitä virhettä tee.! Sen lopettaminen on todella vaikeaa!!

Hei,
viestisi kuulostaa monilta osin samalta mitä itse käyn läpi. Käyttö ehkä pysynyt jotenkin “hanskassa”…
Tutustuin subuun poikaystäväni kautta 2 vuotta sitten, hän oli käyttänyt subua silloin jo lähemmäs 10 vuotta epäsäännöllisesti. Ennen subu oli mulle ehdoton nounou-huume, vaikka piristä yms. pidin paljonkin, mutta helppoa se oli aloittaa kun toinen käytti.
Ensin käytettiin vain harvakseltaan mutta nopeasti käyttö tiheni n. kerran viikkoon, viime aikoina ollaan vedetty lähemmäs kolme kertaa viikossa nokkaan 2mg. No, elämäntilanteen muuttuessa pitää nyt vähentää.
Luulin ettei edes olla koukussa kun käyttö ei ole ollut jokapäiväistä mutta poikaystävä on nyt reflainen, ilman subua ollaan oltu nyt 11 päivää, unikkoteetä kyllä juotiin 4 päivää sitten. Ja bentsoja mennyt. Mä oon selvinnyt niinkin helpolla ettei fyysisiä refloja ole, subua kyllä pyörii mielessä ja viime viikolla masensi ankarasti. Poikaystävä voi huonommin ja oireilee fyysisestikin.
Toivois et pystyis pitää käytön satunnaiskäyttönä mutta niin se taitaa olla et harvalta se onnistuu. Just noin mäki oon ajatellu et miks mä en saa ottaa pieniä nokkia kun muut menee baariin… Ja kun subusta ei tuu niin kamalia laskuja ku vaik piristä niin tuntuu aineena niin kovin hellemmältä. Mut kiero se on ku mikä. Tuntuu silti etten oo valmis päästämään kokonaan irti, jos vois käyttää vaikka kerran kahessa viikossa… Voi, kumpa siihen pystyis, tai sit se paska koettava vaikeimman kautta. Tykästyminen subuun niin suuri.

Ensinnäkin, on hyvä, että asioihin tulee eri näkökulmia.
Ukumille ; Haaveilit satunnaiskäyttöä ja pohdit, että olisko se mahdollista. Näkökulmana tähän heitän, että jos käyttösi jatkuu, niin onko “suo syvempi” sen vuoksi?