Haluaisin vähentää alkoholinkäyttöä

Mulla on mennyt lapasesta alkoholinäyttö. Olen ollut hoidoissa jopa 3 kk kerrallaan ja sitten erinäisen määrän katkaisuhoidoissa. Olen viisaassa päässäni ajatellut, että musta ei koskaan voi raivoraitista tulla. Alkoholinkäyttö on siis jatkunut. Se on ehkä väärä havainto mutta en näköjään voi asialle niin mitään. Ei riitä voimat päättää, siis tehdä ratkaisevaa valintaa. Haluaisin tämän keskustelupalstan kautta vertaistukea koska näyttää siltä että yksin en ongelmani kanssa pärjää enkä jaksa. Viisaat vinkit ja tuki on tarpeen. Tässä on toki sellainenkin ilmiö käsillä että ystävät, rakkaat ja läheiset alkavat olemaan aika lopussa katsoessaan mun touhuja. Tästähän ei hyvä heilu. Mutta haluaisin rajoittaa koska lopettamaan en näköjään pysty. Sitten on sekin yhteiskunnallinen paine päällä, että jokainen tekee tässä asiassa omat valintansa. Kunpa se olisikin alkoholistille niin helppoa.

Terve, samaa vikaa täällä. Viikko sitten 4 promillen kännissä hengityskoneessa ja eilen sitten 15 annosta lisää ”ettei taidot ruostu". Tänään jätin lompakon töihin että huomenna olisi kivempi aamu. Parempi olla rahaton mutta hengissä… :smiley:

Kyllä täytyy olla hirmu viinanhimot, että tuollaisen jälkeen vielä ryhtyy heti juomaan. Ei siinä hymiöt paljon auta.

I can tell you, folks: vähentäminen ja rajoittaminen ei ole sen yksinkertaisempaa tai helpompaa kuin lopettaminen kokonaan. Se voi olla jopa monimutkaisempaa ja vaikeampaa.

Jos oikeasti aikoo ratkaista päihdeongelman vähentämällä, on oltava valmis kestämään “kuivuutta” niinkuin lopettaessakin, koska ei voi vähentää ja juoda samalla kaiken aikaa. :bulb:

Vähentäessäkin on kyse elämäntapojen muutoksesta siinä kuin lopettamisessakin. Siinä joutuu tekemään samantapaisia valintoja, ja etsimään parempaa sisältöä elämään dokaamisen tilalle.

Siitä se lähtee! :sunglasses:

Moi :smiley: Onnea vaan taistelussa tuota viinan, viinin tai minkä pirua vastaan nyt taisteletkin? Musta ei itse ole henkilökoht.enää katkoille menemään, olin 06 viikon ja toisen aukinaisessa, en viihtynyt kauheasti. Onhan se kamala herätä sairaalasta, jos kysytään mikä päivä on, ja kuka kuka on nyt Suomen presidentti? Etkä muista ees lähiomaistes nimiä, ei oo mitään tajua, miks on siellä? Etunimen muistaa, oletkin ollut monta pv? Voin hyvin kuvitella, kun olen itsekin ollut, eikä ole mitään muistikuvaa, Siellä sitten kertovat, mistä löydetty? Ja mitä on ollut päällä, ja hirmu mustelmilla, kaik hukassa! Jossain traumakirralla, mukana ei-mitään, ja en muista vieläkään, vaik kuin pinnistäisin. Se on 3 pv ihmisen elämästä sit viimesellä henkäyksellä. Hoitaja sanoi, että kun muisti palaa, soitetaan johonkin. Joku “viihteellinen” ihminen oli soittanut, mutta ei annettu puhua. 3 pv ihan suotta, mun elämästä, kyl sit vanhana kiroo… Jaksui, elä hukkaa itteäs, jos nyt tässä paras neuvoja en ole, pyrkikää parhaimpaanne, vaik huomenna. Vaik tunti kerrallaan.

Itse yritän myös vähentää alkoholin käyttöä. En tiedä, pystynkö koskaan kokonaan lopettamaan. Olen juonut monta vuotta lähes joka päivä. Tämän syksyn aikana olen pystynyt välillä pitämään välipäiviä pitkästä aikaa.
Mulla on ihan hirveät vieroitusoireet, kun yritän olla ilman alkoholia. Hikoilen koko ajan ja lihakset kramppaa. Sellaista hirveää tuskan hikeä, joka valuu pitkin selkää koko päivän. Onneksi mulla on bentsoja vieroitusoireisiin, mutta pelkään, että jään niihin koukkuun jos lopetan alkoholin käytön.
Varmaan sellainen mielekäs tekeminen helpottaa alkoholin käytön vähentämistä. Mulla esim. vesiliikunta helpottaa oloa. Hikiliikunta puolestaan pahentaa. Nyt olen innostunut myös kirjojen lukemisesta. Siinä aika kuluu hyvin. Itse luen psykologista jännitystä. Olen myös miettinyt aa-ryhmiin lähtemistä, mutta vielä enn ole saanut aikaiseksi.