Hei kaikille!
Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja koko alkoholismiasia on minulle kovin uusi.
Haluaisin kuulla ajatuksianne liittyen mieheni juomiseen, koska en itse oikein tiedä kuinka vakava tilanteemme on.
Eli olemme siis olleet yhdessä 5 vuotta, joista vuosi naimisissa. Olemme 26-vuotiaita. Elämämme on muuten kunnossa (työpaikat, oma koti yms), mutta mieheni juominen tuottaa meille jatkuvasti ongelmia.
Ongelmat alkoivat noin vuoden seurustelun jälkeen. Mieheni joi paljon ystäviemme mökillä ja “sekosi”. En tiedä millä muulla sanalla kuvailisin tuota iltaa ja hänen käyttäytymistään. Hän ei ollut se tuntemani mies. Hän huusi ja puhui todella sekavia asioita (kuitenkin selvästi artikuloiden). Esimerkiksi kyseli minulta kenet ampuisin ensimmäiseksi jos järvestä nousisi ihmisiä, syytti minua tavaroidensa hukkaamisesta ja tuli saunaan naisten ollessa siellä. Olin aivan järkyttynyt hänen käytöksestään. Sain hänet nukkumaan ja aamulla keskustelimme asiasta. Hän ei muistanut mitään ja oli todella pahoillaan. Tällaisia kohtauksia tuli muutaman kerran seuraavan vuoden aikana, ja ne olivat aina yhtä kamalia. Milloin hän lähti vihaisena kävelemään auton alle, joskus haukkui tuntemattomia ihmisiä, kerran läpsäytti minua poskelle… Aloin pelkäämään juhliin menemistä. Olin todella vihainen noiden iltojen jälkeen ja aina keskustelimme asiasta ja hän lupasi vähentää juomista. Muutenkin hänelle maistui jo silloin muutama kalja silloin tällöin. Mutta kotona ei ikinä seonnut.
Lopulta oli aika tehdä ratkaisuja kun kerroin etten enää jaksa pelätä hänen kohtauksiaan. Hän lopetti kirkkaat. Kuitenkin se oli hankalaa ja muutaman kerran vielä sortui niihin. Lopulta kuitenkin päätti juoda vain kaljaa. Asiat menivät hyvin pitkään ja hän oli kutakuinkin oma itsensä kun olimme juhlimassa. Kunnes eräänä mökkiviikonloppuna hän joi viikonlopun aikana 50 kaljaa, ja tottakai siitä määrästä päässä pimahti vaikka joikin vain sitä kaljaa. Se ilta oli aivan kamala. Hän tanssi läheisesti ja vähän pusutteli tuntemattoman naisen kaulaa minun silmieni alla.
Katsoi suoraan minua silmiin. Hänen omaa rakastaan. Ja ivallinen ilme kasvoillaan kääntyi naisen suuntaan ja silitteli häntä.
Silloin hajosin aivan täysin. Rakastamani mies tuntui hirviöltä. Ajattelin, etten kestä enää hetkeäkään. Kävimme erokeskustelua, mutta selvinpäin hän sanoi rakastavansa minua todella paljon ja ei haluaisi ikinä luopua minusta. Ehdotin juomisen lopettamista, mutta siihen ei suostunut. Sanoi, että tarvitsee alkoholia, koska se rentouttaa.
Sen jälkeen asiat olivat taas pitkään hyvin. Kunnes taas luottamukseni katosi seuraavan kerran sattuessa.
En muista kuinka monta kertaa juominen riistäytyi hänellä kädestä, mutta kuitenkin monta kertaa kävimme saman keskustelun. Sovimme lopulta yhdessä, että hän juo vain kahdeksan kaljaa per ilta kun on juomassa. Se ratkaisu toimi pitkään hyvin, kunnes hän alkoi baarissa kyselemään minulta, että “voinko juoda vielä yhden?”
Tämä kuvio ei selkeästi ollut hyvä, koska enhän minä voi päättää paljonko hän juo. Se on itsestä kiinni. Emme voineet enää lähteä illalla baariin, koska hän oli juonut jo kahdeksan. Koin, että jäin paitsi.
Sitten taas joku ilta kun hän oli kavereidensa kanssa juhlimassa, hän päätti juoda enemmän kuin sen kahdeksan kaljaa, koska luuli pystyvänsä. Lopputuloksena jätti koiran hoitamatta, ja hänet heitettiin ulos baarista.
Vieläkään hän ei ollut valmis luopumaan alkoholista, vaikka samana iltana oli nukahtanut suihkuun lattiakaivon päälle. Tulin onneksi kotiin ajoissa, hän oli jo melkein uppeluksissa veden alla. Koko asunto oli aivan kostea. Hän oli ollut suihkussa neljä tuntia. Kun pyysin häntä sammuttamaan suihkun, koska koti on kovin märkä, hän kieltäytyi. Puhui sekavia ja oli aggressiivinen. Jouduin soittamaan hänen isälleen keskellä yötä, että tulisi auttamaan. En olisi saanut miestäni suihkusta pois yksin. Tästä mieheni tietysti suuttui ja käski minun häipyä. Lähdinkin muualle yöksi. Mieheni isällä on ollut samankaltaisia ongelmia alkoholin kanssa, joten koin, että hän ymmärtää miksi soitan yöllä apuja.
Nyt kesällä sekoamiskohtauksia ei ollut, mutta kerroin hänelle olevani huolissaan hänen juomisestaan. Hän joi kahdeksan viikkoa putkeen, joka ilta vähän. Suunnilleen 1-4 kaljaa per ilta. Minusta se oli huolestuttavaa. Hänen mielestään ongelma oli minun, jos kerran koin sen ongelmaksi. Hän oli kovin hyökkäävä ja perusteli juomistaan, sillä, että se saa jaksamaan huomiseen. Pyysin häntä hakemaan apua, mutta hän kieltäytyi. Seuraavana päivänä pyyteli anteeksi käyttäytymistään kun oli miettinyt asiaa.
Kaksi viikkoa sitten hän taas sekosi. Haukkui minua ja oli todella ilkeä. Kertoi juoneensa 10 kaljaa. Enää en suuttunut, en itkenyt, en hermostunut. Ainoastaan tunsin tyhjyyden tunnetta, surullisuutta, epätoivoisuuden tunnetta. En enää tiedä mitä voin tehdä. En luota enää mieheeni. Ilmaisin tunteeni ja lopulta hän sanoi, että on valmis kokeilemaan elämää ilman alkoholia. Olin tyytyväinen päätökseen ja kerroin tukevani häntä. Hän kuitenkin toivoi, että jos hän olisi ottamassa kaljaa jääkaapista, niin minä kieltäisin häntä. Siihen en suostunut. Sanoin olevani hänen vaimonsa. Siihen tehtävään hän tarvitsisi tukihenkilön. Mutta apua ei halua silti hakea. Ja parin päivän päästä sanoi, että haluaa kuitenkin juoda saunakaljan silloin tällöin. Eli kokonaan ei ole valmis luopumaan alkoholista.
Nyt minua pelottaa tulevaisuus. Miten meidän käy? Kaikki asiat meillä on muuten tosi hyvin. Rakastan miestäni koko sydämestäni ja hän on aivan ihana ihminen, selvinpäin. Alkoholi muuttaa hänet aivan kamalaksi. Tunnen oloni arvottomaksi ja yksinäiseksi. Välillä mietin olenko vain nalkuttava ämmä. Haluaisin lapsia, ja mieheni haluaisi niitä varmaan vielä enemmän, ja heti. Mutta en ole valmis. En voi tehdä lasta miehen kanssa, johon en luota. En halua, että lapseni joutuvat näkemään isänsä sellaisena kuin minä olen hänet nähnyt. Se muuttaa rakkautta. Alkoholi ajaa meitä kokoajan kauemmaksi toisistamme. Huomaan itsestäni, että en halua olla mieheni lähellä kovinkaan paljoa enää. Ainakaan seksuaalisesti. Pelkään, että hän satuttaa minua taas joku kerta. Ei fyysisesti, vaan henkisesti. Sanoillaan. Olemuksellaan. Ilmeillään.
Oletteko olleet samanlaisessa tilanteessa? Kaipaan suuresti vertaistukea ja ajatuksia tilanteeseemme. Tuntuu, että olen hukassa.
Kiitos kun jaksoit lukea loppuun asti.