Mä juon joka arkipäivä 3 isoa tölkkiä ja pe/la/su noin 6, aika paljon siis, yleensä kotona.
En toikkaroi kännissä vaan tissuttelen itelleni hyvää oloa. Yleensä tölkki sihahtaa heti kun
tuun kotiin kaupasta (nykyään on jo kiire), laitan ruokaa ja teen muita yh-äidin kotihommia. Juominen loppuu kun seinään JOKA KERTA syömisen jälkeen (!). Eli tissuttelen AINA vain alkuillasta. En oikein löydä
vertaistukea netistä - olisko täällä?
Mulla on pahoja vaikeuksia olla edes yhtä päivää ilman. Keksin tekosyitä ettei tarvis yrittää.
Nyt on mennyt puoli vuotta päivittäisessä tissuttelussa. Mietin asiaa koko ajan. Tämä tissuttelu alkoi 5kk
työttömyyden aikana vajaa 2 vuotta sitten ja paheni päivittäiseksi vähitellen. Kertamäärät eivät oo muuten
noussu…Mutta mistä mä löydän voiman edes kokeilla YHTÄ päivää ilman…!!!
Kaikki muut asiat on “hyvin” paitsi raha…kalja on hemmetin kallista!
Moi anniewilkes ja tervetuloa plinkkiin
Täältä löydät varmasti vertaistukea. Meillä kaikilla on ihan oma suhteemme alkoholiin, ja se on jokaisella erilainen. Toisiamme voimme täällä tukea siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi, että olemme erilaisia mutta meitä yhdistää alkoholi, joka on saanut liian tiukan otteen. Jotkut onnistuvat vähentämään, joillekin (kuten minulle) lopettaminen on paras vaihtoehto.
Itse kirjoittelen yleensä tuolla lopettajissa, välillä käyn täällä vähentäjienkin puolella. Raittiina olen ollut 9kk, sitä ennen vähentelin muutaman vuoden, välillä onnistuen, enimmäkseen epäonnistuen.
Onnittelut siitä, että olet havahtunut miettimään alkoholin käyttöäsi. Aika paljoltahan nuo määrät kuulostaa. Mietin, minkä ikäinen mahtaa olla lapsesi ja miten hän juomisesi kokee.
Aika monessa kohtaa kirjoituksestasi huomaa, että alkoholin käyttösi on hitaasti mutta varmasti kohoamassa: Hyvä että hälytyskellot ovat alkaneet soida, jos kaupasta on jo kiire kotiin jotta pullon saa auki. (Mulla oli aina kiire laittaa lapset nukkumaan, jotta saisin korkata…) Kerroitkin, että juominen on pahentunut päivittäiseksi vähitellen. Veikkaan, että seuraavaksi juomisen lopettaminen alkaa pikkuhiljaa siirtyä kohti myöhäisempää iltaa… vähitellenhän se juominen yleensä lisääntyy, ellei peliä puhalleta poikki.
Tiedän sen tunteen, että jo ajatuskin yhdestä alkottomasta päivästä ahdistaa… juomisesi kyllä kuulostaa siltä, että ihan live- tuestakin olisi varmasti hyötyä… mitä jos soittaisit A-Klinikalle ja varaisit sieltä keskusteluajan? Netin alkoholismi- testit olet varmaan jo tehnytkin, millaisia tuloksia niistä sait? Ei kenenkään tarvitse tehdä mitään “virallista pohjakosketusta”, koskaan ei ole liian aikaista vähentää tai jopa lopetta juomista! Mitä aikaisemmassa vaiheessa saat juomisesi hallintaan, sen parempi.
Kiitos. Olen aika varhaisessa vaiheessa liikenteessä täällä, mutta jo pahasti koukussa.
Mulla on kaks murkkuikäistä lasta, joilla omat menonsa (eli ei aina nää tissuttelua) joten siitä
en (vielä) ota huonoa omaatuntoa. Kyllähän ne siitä huomauttelee jos näkee. Mutta koska en räyhää,
riitele, toikkaroi yms ei ne varmaankaan ole kovin huolissaan (vielä).
Tämä muuten koskee niitä juomatapatestejä myös. Kysymykset on asetettu lähinnä kunnon kännejä ottaville.
Ja mun juominen on toisenlaista (vielä). Ja terveyskin tallella (tähän sopii tuo vielä myös)…
Mä mietin koko ajan miten saisin pidettyä tän yhden raittiin päivän. Siitä on tullu elämää suurempi asia.
Ja kuitenkin niin pieni. Tällä hetkellä tuntuu että pystyisin ihan hyvin, mutta en missään nimessä HALUA.
Liekö itsepetosta. Onkohan edes mahdollista vähentää…?
Hyvä että olet täällä ja ajoissa liikkeellä. Tämän olen siteerannut ennenkin mutta laittaa miettimään…Juice-vainaa sanoi muutamia aikoja ennen lähtöään “Voisin lopettaa koska tahansa, mutta juuri nyt ei huvita.”
Huomasin, että ketjusi otsikko on Halu vähetää, mutta toisaalta et haluakaan. Tämä ristiriita on varmaan suurimmalle osalle täällä tuttu… toisaalta haluaa vähentää, toisaalta ei. Minua suorastaan ahdisti ajatus raittiista jaksosta, lopettamista en pitkään aikaan pitänyt realistisena vaihtoehtona. En uskaltanut edes käydä lukemassa lopettajien palstaa :mrgreen: jälkeenpäin sitä huomaa, miten tiukasti alkoholi ohjasi ajatuksia. Lopulta aloin pelätä enemmän sitä, miten minun (ja lasteni ) käy jos en ala aktiivisesti hoitamaan alkoholiongelmaani kuin sitä, miten kauheaa lopettaminen on
Koita tehdä pieni testi:
Yritä unohtaa, ettet halua kokea raitista päivää. Elämässähän on usein tehtävä asioita, joita ei halua: On tehtävä lumityöt, siivottava, noustava aikaisin, jne
Kokeile, pystytkö olemaan päivän juomatta vaikka et haluaisikaan olla juomatta. Kokeile, miltä se tuntuu. Jos se tuntuu kestämättömältä, kannattaa mielestäni miettiä ihan vakavasti a-klinikan puoleen kääntymistä. Jos se käy helposti, voit kokeilla onnistuisiko toinenkin päivä juomatta, ja sitten kolmas ja neljäs Päivä kerrallaan tätä raittiutta me kaikki rakennetaan, joskus tunti tai minuutti kerrallaan.
Ja vielä kysymykseesi: Kyllä, myös sinun on mahdollista vähentää. Sinun ei tarvitse juoda, saat lopettaa vaikka heti - ei ole olemassa mitään virallista pohjakosketusta, joka pitäisi suorittaa ennen kuin juomisen saa lopettaa
yötä!
samaa mieltä monesta asiasta kuin edelliset. minulla on natrekson vitaflo lääkitys, sitä kannattaisi kokeilla, jos et ole kokeillut, voisi auttaa siihen alkuun !!?