Kiinnostaa aihe. Onko suomen koiria opetettu haistamaan esim rivoja , loleja?
Tietenkin haistavat. Miten muuten luulet, että monet näistä takavarikoista on hoidettu, jos ei koirien avulla? Mediassakin on ollut alvariinsa näitä juttuja, kuinka koira löysi läjäpäin Rivoja sellaisesta ja tällaisesta jemmasta.
Sitä en arvaa sanoa haistavatko pieniä, omaan käyttöön tarkoitettuja määriä. Varmaan haistavat kyllä, mutta kuinka paljon koiria sitten käytetään tuohon tarkoitukseen jossain perusmatkustajatullissa. Eihän se homma paljoa etenisi lentokentillä ja satamissa, jos koirat olisivat suunnilleen jokatoisen matkustajan kimpussa, jotka roudaavat ihan laillisia lääkkeitään.
Itse olen matkustanut monta kertaa lentokoneella ja laivalla ja myös maateitse Venäjälle mukanani lailliset PKV-lääkkeeni(mm. Rivatril), eikä koskaan koira tai kukaan muukaan ole kiinnostunut vähääkään. Toki mulla on aina ollut mukanani reseptit, Schengen-laput ym. tarvittavat asiakirjat siltä varalta, jos joskus tuleekin kysymistä.
Jos meinaat liikutella tullista läpi laittomia lääkkeitä, otat luonnollisesti aina riskin kiinnijäämisestä, määristä viis.