Haimatulehdus

Tämä ei sovi ehkä tälle alueelle. Mutta kuitenkin lopetin kyllä tämän tapauksen takia ryyppäämisen. Eli minulla todettiin alkoholista johtuva haimatulehdus 19-vuotiaana juuri ennenkuin täytin 20. Aloin siis kunnolla ottamaan kuppia siinä 18 täytettyäni. Aloin tässä epäilemään sitä että näin lyhyellä aikavälillä (18-19v) aktiivisella ryyppäämisellä tulisi haimatulehdus. Luin lääkevalmisteen (Olanzapin), jota minulle on määrätty psykoottisten oireiden hoitoon, tuoteselosteen sivuvaikutuksista kohdan “Muut mahdolliset haittavaikutukset: Yleisyys tuntematon” että saattaa aiheuttaa haimatulehduksen.
Voisiko olla että tämä lääke on aiheuttanut haimatulehduksen, eikä suinkaan alkoholi?

Miksei olisi mahdollista, jos kerran kyseisen aineen valmistajakin sen mahdollisuuden olemassaolon myöntää.

Mutta tuskin juominen asiaa ainakaan paremmaksi on muuttanut. Mahdollista lienee myös aineiden yhteisvaikutus?

Me ihmiset olemme monessa suhteessa rakenteeltamme niin erilaisia, ettei ilmeisesti ole mahdotonta hankkia haimatulehdusta vähälläkin juomisella. Kaikkien elimistö ei kestä alkoholia yhtä suuria määriä.

Tervetola tänne!

Samaa mieltä MM:n kanssa.

Toisaalta mua askarruttaa mitä toi sun vuoden aikana rankka ryyppääminen tarkoittaa? Päivittäistä?

Kuulin joskus nuorena lukiossa ollessani yhdeltä kaveriltani, että sen yksi tuttu oli saanut alkoholiperäisen sairauden, mutta taisi juoda maksansa. Kirroosin saada. Eikös tuo haimatulehdus-aika yleinen sairaus ole alkoholisteilla ja alkoholin suurkuluttajilla??

Mua sattui joskus ihan älyttömästi sydämen kohdalla opiskellessani luonnontieteitä. Silloin mun kohdalla rankka ryyppääminen tarkoitti yleensä kerran tai 1-3 kertaa viikossa noin yli tai ali 20 ravintola-annosta (kerralla 10-24 ravintola-annosta). Lääkäri sanoi sen kivun olevan haimasta johtuvaa… Luulin, että sydän pettää, niin kävin lääkäriltä kyselemässä… Sanoi, että juominen aiheuttaa kun olin hänelle avautunut rankasta juomisesta. Sanoi, että voi mennä henki, niin olin 3kk ilman viinaa ja naisen takia joka ei pitänyt musta silleen kun olisin halunnut… Hän mut sinne lääkärille ohjasi kun kertoi, että hänen yksi tuttu kuoli nuorena juomiseen… Säikäytti mut. Olin tuolloin 24v muistaakseni…

Aioitko JuhoPK lopettaa juomisen kokonaan kun tänne kirjoittelet? Raitistua? Tunnetko olevasi alkoholisti?

googlasin tommosen ‘oireet sivuston’
oireet.fi/haimatulehdus.html … wwod9FkADQ

Tämä sieltä:
"
Haimatulehduksen oireet kestävät tyypillisesti 1–2 viikkoa. Toistuvat haimatulehdukset voivat aiheuttaa kroonisen haimatulehduksen (etenkin runsaasti alkoholia käyttäville henkilöille). Jos haimakudokseen syntyy kuolio, ei tulehdus yleensä parane ilman leikkausta.

Haimatulehdukselle altistavia tekijöitä ovat:

alkoholismi (haimatulehduksen taustalla on usein pitkä ryyppyputki)
haimasyöpä
infektiot
kystinen fibroosi
lääkkeet (eräät antibiootit, steroidit ja verenpainelääkkeet)
perintötekijät
sappikivet (voivat tukkia haiman ruoansulatusentsyymien pääsyn ohutsuoleen; alkoholin jälkeen yleisin haimatulehduksen aiheuttaja)
tupakointi
vatsan vamma tai kirurginen toimenpide
veriplasman suuri kalsium-, parathormoni- tai triglyseridipitoisuus.
Alkoholin kohtuukäyttö, eli keskimäärin alle kaksi keskiolutta päivässä, ei yleensä altista haimatulehdukselle. Pienenkin alkoholimäärän nauttiminen voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia alkoholin aiheuttaman haimatulehduksen jo kertaalleen sairastaneelle.
"

Lainaan tätä olemassa olevaa ketjua…

Onko palstalaisilla tietoa siitä, miten satunnainen tupakointi vaikuttaa nyt jo kerran haimatulehduksen sairastaneeseen? Eli tupakointini on ollut lähinnä sellaista “juhlapolttoa”, ja työmatkoilla kun on ollut on saattanut jokunen pikkusikari mennä. Vakituisesti en ole polttanut seitsemään vuoteen. Mietin vaan että pitääkö tästäkin pienestä ilosta luopua ihan vaan varmuuden vuoksi, vai voiko jatkossa rentotua pikkusikarin / savukkeen ja kahvikupposen äärellä?

Ei pakko ole luopua tuosta “ilosta”, kunhan tiedostat että jokainen kerta tupruttelua voi laukasta jonkun lukemattomista kohtalokkaistakin muutoksista elimistössä. Sitten ei enää mietitäkään tällaisia asioita kun ei ole vaihtoehtoja. “Kannattaako sitä venäläistä rulettia pelätä, kun en kuitenkaan kovin usein sitä harrasta…”

Vittu että ihminen on tyhmä. Ihan toteamuksena vain, koskee myös omia aikaisemmin tekemiäni valintoja eikä kenellekään henk koht. Rauhaa, lämpöä ja rakkautta kaikille :slight_smile:

Eli yksikin tupakka voi laukaista haimatulehduksen uudelleen, niinkö? Alkoholi toki tuon voi tehdä, ja se “harrastus” on nyt loppu, sitä riskiä en aio ottaa. Tuosta satunnaisesta tupakoinnista vaan en oikein mistään löytänyt luotettavaa tietoa enkä tietenkään älynnyt sitä hoitavalta lääkäriltä sairaalassa kysyä :frowning:

^ se “yksikin” tuskin on se ensimmäinen tai viimeinenkään.