Haimatulehdus

Onko muilla ollu?

Itellä oli helmikuussa ja olin 10 päivää sairaalassa. Karseet kivut oli ja silti tekee mieli dokata.

Ei ole ollut, mutta ottaisin ihan oikeasti opikseni jos sellainen sattuisi omalle kohdalle. Viime vuosikymmenen puolella tuli tupakoitua ja keuhko yksinkertaisesti sanoi itsensä irti pari vuotta lopettamisen jälkeen niin siitä tuli sitten opittua oikein kunnolla. Ei ole herkkua maata osastolla letku keuhkossa nimittäin.

Sen verran kohtuudella on alkoholia tullut otettua, ettei haimatulehdusta sentään… Eikös tuo ole lähinnä “ammattilaisten” tauti?

^Nokun toisinaan tuntuu kun kuulostelee että ei “ammattilaisetkaan” tuota tautia itselle saa eli joskus kyllä miettiny että tuohon haimatulehdukseen pitää oikeasti sitten kaataa kaksin käsin kurkusta alas. En ala arvostella mutta joskus tuntuu tämä omakin alkon käyttö kyllä lievältä kun tuonkin vitsauksen on onnistunut välttämään. Joo huudetaan huomenna sitten teholla tuskasta kun pääsi lipsauttamaan… :blush: Mutta on ihan totta että jos tuon joskus hommaan itselleni niin sitten keksin jotain muuta tekemistä jo. Että oikeasti toisinaan pelottaa ihan perkeleesti tuo haimatulehdus.

Minähän sitten vasta kohtuukäyttäjä olenkin, kun en ole koskaan mansikkakiisseliä imenyt. :laughing:

Juon siis aina sivistyneesti ja kontrolloidusti, vaikka päivittäiset annosmäärät menee siihen 20 pintaan. :astonished:

Töissä en ennätä juopottelultani käymään, joten minut voidaan luokitella ihan “ammattilaiseksi”. :smiling_imp:

Mutta haimatulehdus ei toki ole mikään ammattilaisten tauti, vaan sen voi saavuttaa ihan normijamppakin viikon
ankaralla tinaamisella. :confused:

Minä olen pitänyt hyvänä sääntönä, että promillet käy päivittäin nollassa ennen armahtavaa korjaussarjaa. :slight_smile:

Ellei ole kunnon alkometriä käytössä, niin kyllä niiden promillien haihtumisen aina vapinoista ja tutinoista tunnistaa. :unamused:

Olen aivan samaa mieltä vaan silloin ei ole kyllä kyseessä mikään pyhäkoulun poika. Kyllä siihen vaaditaan ihan järkyttäviä määriä alkoa annoksina että saa itsensä siihen tilaan ellei sitten ole joku piilevä sairaus tai muu.

No kyllä mä oon vetäny kaksin käsin. Ei ollu edes eka kerta. Sillon meinas tulla jo diabetes.

Muusikko tuttuni jatkoi sitkeästi ryyppäämistä parinhaimatulehduksen jälkeen ja kas kummaa kuolihan se. Aika tuskallinen lähtö oli. Että siitä vaan.

Kyllähän jokainen järkevä ihminen älyäisi tuossa tilanteessa lopttaa ja hakea apua siihen kaikista mahdollisista lähteistä mutta kun alkoholisti harvemmin toimii järkevästi,

Onko olemassa suhteellisen lieviä haimatulehduksia? Mulla tuli tasan 10pv sitten töissä ollessani helvetin kauhia ylävatsakipu, mutta minusta hivenen oikealla syrjällä? Voiko se tulla myös oikealle? En pystynyt tekemään mitään ja söin työkaverin panacodeja, että kykenin ajamaan kotiin.

Tuota hetkeä ennen olin juonut viikon verran ja ekat neljä pv muisti pois koko ajan ja loput kolme loivennellen töiden jälkeen. No, tuo vatsakipu siirtyi selkään ja taas alkoi 6 pv kestävä tauoton ralli. Olin kolme päivää saikulla kun selkään särki sairaan lujaa. En pystynyt kuin istumaan ja juomaan turraksi.

Nyt 3 selvä päivä mutta kivut ja ripuli yhä. Toki mielettömät liskodiscot ollut 2 yötä ja olen huonona. Syönyt olen tehoburanaa ja jotain muutakin lääkettä muistaakseni 75mg tulehduskipuihin. Töissä kuitenkin käynyt.

Kuulin että armeijan tupakaverin 34v oli vuonna 2014 saanut viisi haimatulehdusta. Ja yhä tinttaa :neutral_face:

Mutta onko nämä minunkin oireeni niitä vai tulleet jostain kädenväännöstä tai muusta rymyämisestä? Olin tuossa taannoin 15kk juomattakin, mutta nyt “juhlinut” 2,5kk eli kesälomasta alkaen… :blush:

^ Käsittääkseni haima voi oireilla myös lievemmin, eli ei se haimatulehdus välttämättä aina iske niin pahana ja akuuttina, että isolle miehellekin tulee äkkiä äitiä ikävä ja hitonmoinen kiire tehohoitoon, mutta tuollaiset varoitusmerkit kannattaa totta kai ottaa äärimmäisen vakavasti, jottei siihen akuuttiin pahaan päätyisikään. Haimakipu nyt voi tuntua/säteillä melkein missä vain ja silloin, kun tosi on kyseessä, se sattuu kuulemani mukaan ihan päästä varpaisiin :open_mouth: . Tuli kuitenkin mieleeni, jospa se onkin hoosiannaa huutava maksasi, joka siellä kipua aiheuttaa. Se kun tuntuu nimenomaan oikealla puolella ja selän puolellakin. Panacod ei sitten todellakaan ole hyvä lääke, jos maksa on paskana; parasetamoli on maksatoksista tavaraa, joten se lopulta vain pahentaa tilannetta, vaikka äkkiseltään tuntuisikin auttavan kipuun ja kodeiini saattaa käydä sappirakon päälle, joka voi myös olla huonossa kunnossa, jos on tenutellut siihen malliin, että maksa alkaa tosissaan ilmoitella itsestään. Tulehduskipulääkkeet eivät lainkaan niin pahoin maksaa rasita, mutta en silti suosittelisi tilanteessasi niitäkään pahemmin kuurittamaan, koska ne käyvät vatsan päälle ja luultavasti vatsasikin on ottanut jonkinasteista osumaa ryyppäämisestäsi. Lisäksi kaikenlainen vatsan ärsyttäminen pahentaa haimaongelmia, mikäli vika nyt on haimassa. Nyt suosittelisin ehdottomasti unohtamaan itsehoidot ja arpomiset ja suuntaamaan lääkärille hankkimaan selvyyttä, mikä siellä kipuilee ja mitä tilanteelle olisi parasta tehdä. Korkki ainakin kannattaa pitää kiinni, tämän osaan sanoa ihan maallikkona ja netin välitykselläkin :wink: .

Jos sulla on oikealla kylkiluun alla mahakipu, niin todennäköisesti on kyseessä mahatulehdus tai mahahaava. Se selviää tähystyksessä. Voi olla myös syöpä.