Haimaan vaikuttavat tekijät

Moi kaikille! Tiedän että asiasta on puhuttu paljon täällä, mut eipä noissa aikaisemmissa ketjuissa oikein muuta ollu ku v…lua toisille eikä paljoa itse asiaa.
Olen sairastanut haimatulehduksen erittäin runsaan juomisen jälkeen tossa helmikuussa. Siitä lähtien en ole tippaakaan juonut. Mut olen tässä miettinyt uusiutumis vaaraa että kuinka suuri se on? Esim. jouluna jos ottaa max.6 olutta nii voidaanko sitäkin pitää suurena riskinä? Entäs lääkkeet, kun minulle on määrätty vahvat kipulääkkeet selkään mut niitäkään en oo uskaltanu syödä kun ei mistään löydä kunnollista tietoa, ei ainakaan täällä pohjois-karjalassa. ( Hoidon tasosta kertoo varmaan tämä esimerkki.) Tulehdukseni kun huomasin niin hyvä että kävelemään pääsin. tuska oli suorastaan helvetillinen, jonka lisäksi kuumetta oli 39astetta. Menin paikalliseen terkkariin joka kopeloi mahaa ja sanoi et mahatauti kotiin lepäämään. Tein näin ja kivut vaan pahenivat. Menin sitten väkisin istuu keskussairaalaan et joku ees viittis kattoo, ja kas kummaa tulehdusarvot 290 amylaasit oli jotain 930. Lääkäri ei edes viittiny sanoa suoraan minulle että tunti tai päivä pidempään odottelua niin henki ois mennyt, tämän hän vain sanoi vanhemmilleni. Jatkotutkimuksissa haimani ja maksani oli taas normaali arvoissa eikä ultrassakaan näkyny mitään poikkeavaa.

Tuli nyt yhen kysymyksen takia kerrottuun koko tarina mut olkoon…
Kiitoksia vastanneille ja hyvää jatkoa kaikille!

Moi
Kävääse lopettajien puolelle, siellä on kokemusta Haimatulehduksista. Jollain oli ollut niitä jopa 12 mutta Haiman kanssa ei ole leikkimistä :frowning: .
Tv.Tuppi