Haima-/maksatulehdus tms. sairauksia juomisesta?

Heippa!
Mulla otettiin verikokeet tammikuussa ja haima- ja maksa-arvot oli normaalit. Nyt on ollu 3 päivää vihlovaa kipua oikealla ja vasemmalla ylävatsan/rintakehän alueella. Siinä maksan ja haiman kohdalla. Välillä kipu tuntuu myös selässä, vanteen kaltaisesti. Sydänperäistä tuskin on, koska kipu tulee levossa ja muutenkin nyt jatkuvasti. Lääkäriaika on viikon päästä ja mitään muita oireita ei ole. Onko kellään ollu samanlaisia oireita ja mistä ne sitten johtuivat? Juon lonkeroa joka päivä…

Onko kukaan teistä kokenut sairauksia juomisen takia? Mitä? Ja millaisia oireet olivat?

Kiitos avusta jo etukäteen!

Samanlaisia oireita on ollut ajoittain. Olin kokeissa, Alat oli 140. Se on lievää haima tai maksatulehdusta.
Itsellä ei satu koko ajan koska en juo joka päivä. Sattuu lievästi vain aina juomisen jälkeen muutama tunti, sitten se loppuu. Kaikkein tappavinta on käyttää alkoholia joka päivä.
Lopeta päivittäinen käyttö, siirry kerran-kaksi viikossa dokaukseen. Maksa kiittää.
Jokainen raitis päivä on juhlaa fysiikalle. Lonkero on myös todella epäterveellistä, siinä on helvetisti sokeria.
Runsassokerista alkoholijuomaa joka ikinen päivä on todella epäterveellistä. Juice joi kolme pulloa Vermuttia päivässä. Kolme pulloa Vermuttia on yhtä kuin puoli kiloa sokeria. Keho ei kestä tuollaista, siitä ei voi selvitä.
Juo kerran-kaksi viikossa kirkkaita tai punkkua. Elät pidempään.

Joo, on pakko lopettaa, se vaan on niin helvetin vaikeaa. Mikä lääke voisi auttaa vierotukseen? Antabusta kokeillut ja olinkin juomatta kuukauden, mutta sit taas alotin. Mitä vaihtoehtoja tässä on, kertoisitteko kokemuksia?

Voiko iskeä juoppohulluus, jos nyt lopetan jokapäiväisen juomisen? Onko kellekkään sitä tullut?

Juoppohulluus tauosta lonkeron juomisessa? :mrgreen: Voin luvata että voit olla rauhallisin mielin.
Selviät hengissä. Ei nyt välttämättä tartte kokonaan lopettaa, vähentäminenkin on jo hyvä.
Sellainen raju suurkulutus vs. täysraittius soutaminen eestaas ei ole hyvä. Vähennä, Fiilistele.

Tulin just päivystyksestä, kun kivut alko oleen niin kovat. Tulehdusarvot oli kuitenkin vaan 5… Huomenna laajat verikokeet sitten ja myös ensimmäinen selvä päivä. En halua enää stressata että henki lähtee tän takia ja oon kyllästyny siihen ku koko ajan johonki sattuu. Toivottavasti en oo viä pilannu terveyttäni, oon vasta 26…

Kiitos boheemi vastauksesta! Oon ehkä vähän paranoidi näiden juttujen suhteen, mutta hyvä kuulla että juoppohulluudesta ei tarvii murehtia :slight_smile: Jos eka vaikka 2 viikkoa olis ilman ja sit kattois josko pystyis ottaan vaan perjantaisin.

Ensimmäinen päivä juomatta kolmeen kuukauteen. Toistaiseksi mennyt hyvin ja oon nyt päättäväisin mielin vähentämässä. Pidän tätä ketjua nyt päiväkirjana itselleni.
Normaalisti olisin ostanut 3 lonkeroa itselleni, eli säästöä tuli tänään 5,5e. On sekin aina kotiin päin.
Huomenna soittaa lääkäri verikokeiden tulokset, jännittää vähäsen, mutta niitä murehditaan sitten jos jotain hälyyttävää löytyy.

Oikea linja! Mäkin juon pääsääntöisesti ainoastaan perjantaisin 3 - 4 saunaillan olutta. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Verikokeissa oli kaikki tip-top kunnossa, en sitten tiedä mistä kivut johtuu. Saattaa olla lihasperäistä. Ärsyttävää silti, mutta hyvä että terveys on viä jotakuinkin tallella.
Memo for me, memo for me: tavoitteena parempi ihon kunto (koska vähemmän alkoholia), enemmän liikuntaa (vaikka laihtua ei kyllä tarvi), alkaa taas säästään 220e/kk kuten oon tehny monta vuotta jo, lopettaa tupakanpoltto sitten kun juomista on onnistuneesti vähentänyt (ei kannata koittaa montaa elämänmuutosta samaan aikaan, siitä ei tuu yhtään mitään), osallistua syksyllä kansalaisopiston harrastekurssille, herätä viimestään yheksältä joka aamu, juoda vaan perjantaisin.
Pieniä askelia ja päivä kerrallaan tietenkin.