Olen 27-vuotias naikkonen, jonka juomishistoria on alkanut jo 12-vuotiaana Helleforsin miedon päärynäsiiderin lipittämisestä.
7. luokan jälkeisenä kesänä 12-keppanapäkki ja hiivalitku kotiviini (hyi hitto!
) tulivat varsin tutuiksi, mutta lopetin silloisen juomisen kasiluokan alettua. Lukioaikana aloin taas juoda, tosin suht maltillisesti. Krapulassa olin muistaakseni vain kerran tuona aikana. Yliopiston aloitettuani kävin ensimmäisen kerran baarissa, mutta silloin tuli juotua vain pari kolme lasillista tanssimisen yhteydessä. Ensinnäkään ei ollut rahaa juoda ja toisekseen seuraavana aamuna oli oltava skarppina luennolla. Joitakin ylilyöntejä lukuunottamatta juominen pysyi vielä tässä vaiheessa hanskassa. Opiskelujeni viimeisenä talvena aloin käydä yksinään lähikuppilassa, mikä puolestaan poiki nopeasti ongelmia niin parisuhteeseen kuin opintoihinkin. Sain saatettua opintoni kuitenkin kunnialla ajallaan loppuun, mutta pitkäaikainen parisuhteeni kariutui.
Kun muutin keväällä 2013 takaisin kotipaikkakunnalleni, tilanne lähti hiljalleen luisumaan käsistä. Perjantai-iltaisin läksin kapakkaan ja tein todella idioottimaisia ratkaisuja (lue: yhden yön juttuja). Toisinaan lähdin töihinkin lievässä krapulassa. Saman vuoden syksynä päätin ensimmäisen kerran jättää juomisen kokonaan. Olin juomatta useamman kuukauden, kunnes keväällä 2014 aloitin viikonloppujuomisen uudelleen. Aikaa kului ja aloin jälleen tissutella myös arki-iltoina.
Viime vuoden toukokuusta lähtien aina tämän vuoden helmikuun loppuun ryypiskelyni ei rajoittunut pelkästään yhteen iltaan, vaan opin silloisen seurustelukumppanini tavoin jatkamaan juomistani seuraavana päivänä. Pikkukrapulat päänsärkyineen ja närästyksineen pahenivat pari päivää kestäviksi rytmihäiriöiksi pahoinvointeineen ja ahdistuksineen. Töistä minun ei edelleenkään tarvinnut olla krapulan takia pois, mutta maanantaisin mietin, huomaako kukaan käsieni tärinää ja takkuavaa ajatuksen juoksuani. Toisinaan olin lähes kuukauden juomatta mutta sitten aloitin jälleen uudelleen. Erottuani maaliskuussa sairaalloisen mustasukkaisesta eksästäni, vapaalla kännääminen karkasi minulta käsistä kokonaan. Turrutin erotuskaani ja henkisestä väkivallasta aikaan saatuja traumojani viinalla kohtalokkain seurauksin. Oloni oli jatkuvasti kauhea, olin jatkuvasti mustelmilla kolhittuani itseäni kännissä ja mm. verenpaineeni kohosi epäterveellisen korkealle. Hankkiuduin lääkäriin, joka määräsi minulle ahdistuneisuushäiriöön essitalopraamia sekä pahimpiin ahdistuskohtauksiin oksatsepaamia. Toukokuussa hakeuduin viimein A-klinikalle, sillä juomisestani oli tässä vaiheessa tullut jo niin pakonomaista ja holtitonta, että läheisenikin alkoivat jo huolestua. Päihdepolin lääkäri kirjoitti minulle reseptin Antabukseen itse sitä pyydettyäni. Söin lääkettä pari kuukautta, minkä aikana terveyteni alkoi heiketä entisestään. Nukuin kolmen tunnin päikkäreitä, nukahtelin töissä enkä kotonakaan jaksanut tehdä mitään. Hakeuduin uudelleen lääkäriin. Verikokeiden avulla selvisi, ettö maksa-arvoni olivat kohonneet pilviin (ALAT yli 2500). Jouduin lopettamaan Antabuksen syömisen siihen paikkaan. Samalla myös mielialalääkitys purettiin, koska ahdistusoireeni olivat hävinneet ja halusin kokeilla elämää ilman lääkkeitä. Näihin päiviin asti kaikki on mennyt varsin hyvin. Maksani viimein toivuttua jaksan jälleen touhuta koko päivän aamusta iltaan. Elämäni on hyvää tällaisenaan. ![]()
MUTTA…
…Antabus-kuurin päätyttyä olen repsahtanut kahdeksan kertaa. Kertaakaan en ole juonut kuin yhtenä iltana ja krapulassa olen ollut neljästi. Itsekuri on siis pettänyt useasti, mutta kohtuuskin on alkanut löytyä. Joka kerta olen juomia ostaessani ajatellut, että “mitä oikein teet, eihän tuosta seuraa mitään hyvää”.
Mielitekojen iskiessä poden huonoa omaatuntoa, vaikka en tekisi elettäkään hankkiakseni alkoholia. Tämä ahdistaa minua, enkä oikein osaa suhtautua kevyesti ajatuksiini.
Onneksi en nauti enää juomisesta, joten kuivilla pysyminen on huomattavasti helpompaa kuin aiempina vuosina. :mrgreen:
Siinäpä minun tapaukseni lyhyesti. Onko täällä muita, joiden omatunto kolkuttaa vähän liiankin herkästi? ![]()