Gt arvo

Terve! Itellä tullut otettua jo pitkään päivässä se 2-6kaljaa 3-4kertaa viikossa.muuten käyn todella harvoin vetämässä päätä täyteen. Verikokeissa gt arvo oli 178 ja muut arvot normaalit 3kk jälkeen gt arvo oli tippunut 145 ja itse vähensin tota lipittelyä todella paljon saatoin olla välillä 3viikoa ilman ja sitten joinain viikkoina join parina päivänä viikossa sen 2-6 kaljaa jonka vaihdoin ykkös kaljaan. Nyt sitten meni seuraavat 3kk ja gt 95 ja muut arvot normaalit. Mitä mieltä pitäisikö heittää kokonaan poies vai uskaltaako ottaa kerran kaks viikossa vaikka sen 6 ykkösolutta. Olen vain jotenkin niin perso oluen perään. Tosiaan tässä on sellanen että itsellä mennyt paljon lihasrentouttajia ja kipulääkkeitä sillonkun noi arvot todettiin. Lihasrentouttajat jätin kokonaan poies ja kipulääkkeitä nykysin vaan burana on joskus pakko ottaa mutta sitäkin vähentänyt todella paljon.

@Sieni on myös hyviä alkoholittomia oluita. Ehkä kannattaisi siirtyä niihin.

No niitä olen myös nyt opetellut juomaan. Osa ihan hyviäkin :+1:

1 tykkäys

Ilmoittamasi määrä ykkösolutta ei vaikuta maksa-arvoihin jos muuten olet perusterve aikuinen. Pidä kuitenkin taukoa näin alkuun. Maksa-arvoja voi nostaa muukin kuin alkoholi. Hyvin oot vähentänyt alkon käyttöä.

Siis ennen nuita verikokeita join ihan normi kaljaa tai sitten välillä vähä vahvempiakin olusia.

Lukemat tuntuvat äkkiseltään kovilta. Entä jos tosiaan olet jonkin aikaa kokonaan juomatta ja testaat, vaikuttaako se. Onko sinulla painoa, sillä saattaa kai olla vaikutusta gt-arvoon.

En haluaisi ensimmäinenä olla kieltämässä muutaman miedon oluen nauttimista. Mutta kohonneen gt:n syy on hyvä selvittää.

Kuulostellaan mitä muut palstalaiset tuumaavat.

Ei ole ylipainoa mulla :confused: no en tiiä sitten. Kyllä tuossa useamman vuoden tuli viikottain monena päivänä viikossa tissuteltua.

1 tykkäys

Eli haluaisin avata tätä tarinaa vielä hieman… elikkäs mulla on ollu useamman vuoden kipuja ja olen rampannut lääkärissä ilman että syy kivuille löytyy… Alkoholilla kivut poistuvat hetkellisesti ja pystyn elää normaalia elämää… Mutta haluaisin sitä ilman alkoholia ja kipuja… mulla on kuitenkin todella paljon velvollisuuksia… mulle määrättii gabrion 300 lääkkeet päiväannostuksella peräti 3600mg päivää kohti max… ite en tykkää yhtään aloittaa tollasia lääkityksiä… mutta pitäiskö juuri kokeilla jos ne helpottaisivat kipuja… :frowning:

Kannattaa kokeilla lääkkeitä, jos pitää valita alkoholi tai kipulääkkeet. Näin yritän itsekin nyt tehdä, kun kärsin kovista kivuista päivin öin ja olen itsekin osittain siihen juonut. Kipulääkkeet voi käsittääkseni myös nostaa GT-arvoa, minulla se nousi, kun olin raitis, mutta söin leuan murtuman jälkeen pari viikkoa putkeen Panadolia. Toivottavasti löydät itsellesi sopivan, terveellisimmän ratkaisun!

Jos ylipaino ja/tai keskivyötärölihavuus(Jälkimmäistä voi olla, vaikka painoindeksi olisikin normaalin rajoissa) ei selitä GT-arvon nousua, tutkituttaisin kyllä maksan tilan tarkemmin. Toki tässä vaiheessa kannattaa jättää nuo vähätkin alkoholipitoiset juomat juomatta, mutta näin maallikkona minun on vaikea uskoa, että parit ykkösbisset pari kertaa viikossa nostaisivat GT:tä tuossa määrin. Ne aikaisemmat keppanan juomisesi saattoivat arvoa nostaakin, mutta jos olit pidempään ilman ja sitten siirryit ykköseen, luulisi, että GT olisi siinä jo normalisoitunut, ellei aikaisempi juomisesi sitten ole ehtinyt saada jo pysyvää vahinkoa aikaan. GT-arvoa voivat nostaa monet asiat, mm. sappiongelmat, maksan kasvaimet(Siis ihan hyvänlaatuisetkin), autoimmuunimaksasairaudet, kovin sokeripitoinen tai muuten epäterveellinen ruokavalio ja tietysti jotkin lääkkeet, mutta parempi tosiaan konsultoida lääkäriä tässä asiassa.

Lääkärit ei ole olleet asiasta huolissaan koska arvo on tullut koko ajan alaspäin… vuosi sitten on kuvattu magneetilla sisäelimet ja kaikki oli kuulemma ok. Joo mulla on kyllä kolesteroli lääkityskin. No pitää tässä seurailla asiaa ja olla nyt ilman alkoholia. On siellä kai jotain vaikutusta jollain ollut kun se arvo tulee koko ajan alaspäin mutta ihmeen hitaasti.