Greippi + Lääkkeet

Elikkäs lueskelin 7päivää lehteä (Joojoo, turha lehti… :laughing: ) ja aloin lueskelemaan mielenkiintoista osioita terveysuutiset osiosta ja googletinkin vähän asiasta, löytyi melko paljon asiaa, wikipediassakin oli hieman tästä hieman http://fi.wikipedia.org/wiki/Greippi
“Greippi ja lääkkeet
Greipin tai greippimehun nauttimista on vältettävä useiden lääkevalmisteiden kanssa, sillä sen sisältämä naringetiini saattaa merkittävästi heikentää tai vahvistaa niiden tehoa.”

Kopsaus seiskasta
“Greippihedelmän ja sen mehun yhteensopimattomuudesta lääkkeiden kanssa on kirjoitettu seiskassa jo aikasemminkin. Aiheeseen palataan taas, koska lääkäreitä varten tehtyyn lääkkeiden yhteisvaikutuslistaan (SFINSK) on nyt kirjattu peräti 123 lääkettä, joiden vaikutusta greipin nauttiminen muuttaa, jopa vaarallisin seurauksin. Valitettavasti SFINSK-rekisteri ei ole kaikille avoin, mutta ainakin periaatteessa lääkärien pitäisi olla selvillä ja varoittaa greipin käytöstä silloin, kun se on tarpeeen. Mainittakoon tässä vain eräitä niitä lääkkeitä, joiden kanssa greippiä ei pitdä nauttia: Amiadaroni, Buspironi, diatsepaami,erytromtsiini,felodipiini,karbamatsepiini,lovastiini,Midatsolaami,nifedipiini,Oksikodoni,siklosporiini,simvastatiini,takrolimuusi ja Verapamiili. Potilaan on ehkä hyvä itsekin kysyä hänelle määrätyn lääkkeen ja greipin yhteensopivuudesta - ainakin, jos sattuu greipistä pitämään”

Itse olen ainakin suuri greipin ystävä, ja juon greippilimsoja,mehuja yms, käyttänyt diabamia yms ja saatika mitä noita nyt muita on mitä ei edes olla annettu tietoon. yhdessä lääkkeessä muistaakseni oli vuosi kaksi sitten maininta sen ja greipin yhteisotosta, ite en nyt millään saa päähäni mikä lääke se oli, jokin särkylääke muistaakseni…

Itse kysymykseen, onko kukaan huomannut (varsinkin ne greipin ystävät… miksei esim lonkeron juojatkin…) että olisi buustannut/vähentänyt jonkun tietyn lääkkeen vaikutuksia? Itselle tämä tuli suurena “yllätyksenä” ja ihmetettelin vain aikoinaan sen yhden lääkkeen kanssa miksi juuri greippi, mutta siis ilmeisesti sen sisältävän naringetiini aiheuttaa nämä, eikö muissa citrus hedelmissä tätä ole?

Tässä taas tämä sama linkki . Sieltä ruoka ja juoma. Ainakin greippi buustas mulla kerran aikoja sitten yhden dexmi-reissun joita tein sen verran säännöllisesti, että annos oli tiedossa; plateau 4:seen. Ainoa kerta kun niillä leveleillä olin ja annos oli aivan sama kuin ennenkin mistä 3. plateulle oli tarkoitus päästä… Onneksi olin kotona, koska en muista mitään, makasin vain sohvalla ja kysyttäessä sanoin yhden sanan. Lääkkeistä ei omakohtaista kokemusta eikä edes yritystä; greippi on todella huono hampaille… Hapan, joten vie kiillettä → bakteerit pääsevät tekemään reikiä…

Tuolta bongaa saman reseptorin lääkkeet ja ne reseptorit, joiden kanssa vaikutus vähenee…

Addie: Oksikodonin ja greipin yhteisvaikutuksista tiesin, tässä linkki n. vuoden vanhaan artikkeliin:

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article540366.ece?s=r&wtm=mediuutiset/-30112010

Ton artikkelin alla oli linkki laajempaan greippi-artikkeliin, mut siihen olis tarvinnut jonkun lehden tunnukset lukeakseen sen kokonaan.

Aikoinaan tuli paljonkin käytettyä greippiä oksikodonin kanssa. Välillä ostin ihan tuoreita greippejä ja niistä tein mehua, mut enemmän tuli käytettyä olisko ollut Rybb&Deckerin greippimehua, kun oli helpompaa ja halvempaa. Vaikutti selvästi oloihin ja siis vahingossa ton alunperin huomasin, en ollut kuvitellut tollaisella kaupan greippimehulla olevan vaikutusta. Vitsi kun myisivät ruokakaupoissa greippitiivistettä samalla tavalla kuin sitruunamehutiivistettä niissä pienissä muovipulloissa. Olis helppo sellainen pitää mukana…

Greippihän sisältää natringetiinia(tai jotain vastaavaa ehkä?) mikä vaikuttaa maksaan eli lääkepitoisuuksien vaihtelemiseen. Voin olla myös täysin väärässäkin, korjatkaa ihmeessä.

Omasta kirjoituksestani luettuani Naringetiini on sen vaikuttava aine, joo vaikea sana, oikeilla jäljillä olit :wink: tuossa ylempänä nasaalisti sanoikin jo ennen usein buustanneen oksikodonin greipillä, ihan näillä kaupan täysmehu tiivisteillä (merkkinä oli vielä mikä sisältää sitä itse hedelmälihaakin) tai sitten itse puristelleen greippejä. Malibu taasen antoi erittäin pätevän linkin, joskin hieman vanha, muttei ne aineet ja ihminen vuosissa muutu mitenkään geneettisesti :laughing: linkkinä oli tämä http://www.samianttila.net/interaktiot/paivitys_psyykenlaakkeiden_yhtei/ ja tuolta ruoka ja juoma. Sisältää myös paljon muita entsyymien yhteisvaikutuksia. Ja hieman kun googlettaa niin näitä uutisointeja löytyy ihan parin päivän vanhojakin juttuja virallisilta julkaisutahoilta eikä pelkästään foorumeilta.

iltalehti.fi/terveys/2012112 … 9_tr.shtml

Kanadalaistutkijoiden mukaan greippi voi estää lääkkeen hajoamisen sisäelimissä ja maksassa ja aiheuttaa yliannostuksen.

Reaktio perustuu greipin sisältämään furanokumariiniin.

Greipin kanssa vaarallisella tavalla reagoivien lääkkeiden määrä nousee nopeasti, tutkijat toteavat. Vuonna 2008 greipin kanssa vakavia sivuvaikutuksia aiheutti 17 lääkettä. Tänä vuonna lukumäärä on noussut 43:een.

Lääkkeiden joukossa on muun muassa verenpainelääkkeitä, syöpälääkkeitä, kolesterolia alentavia statiineja sekä elinsiirron jälkihoitoon tarkoitettuja lääkkeitä.

Esimerkiksi felodipiini-verenpainelääkkeen pitoisuus nousi potilailla kolminkertaiseksi, jos sen nautti veden sijaan greippimehun kanssa.

Sivuvaikutukset vaihtelivat riippuen lääkkeestä, mutta niitä olivat muun muassa vatsan alueen verenvuoto, sydämensykkeen häiriintyminen, munuaisvauriot ja äkkikuolema.

Imho, itse ainakin tykkään ERITTÄIN paljon greippi mehusta tai limpparista, ja oxycontti ja oxynormit menee päivittäin, itse en ole kyllä huomannut niissä mitenkään buustaavaa vaikutusta, mutta voi olla, että olen tottunut sitten taas siihen. itse en huomaa eroa jos nappaan kipuihin pari oxynormia oxycontin tueksi ja vetäisen vaikka sen litran greippimehua tai en telkkaria katsoessa. Voikohan tällekin tulla joku “toleranssi”? koska välillä olen ihan kuukaudenkin ilman greippiä, joskus saattaa mennä litratolkulla päivässä. :unamused:

Tuossahan tärkeää on, että mehu tosiaan sisältää greippiä eikä pelkästään greippiaromia (kuten käsittääkseni virvoitusjuomat sisältävät). Lisäksi liian suuri määrä greippimehua muuttaa vatsan ph:ta happamammaksi, joka taas on huono (ainakin opioid)lääkkeiden imeytymisen kannalta. Greippimehun juomisen jälkeen kannattaakin ottaa noin 20 min päästä kalsiumkarbonaattia tai esimerkiksi ruokasoodaa tasaamaan vatsan ph:ta ja sitten itse lääke noin 20min päästä tästä. Rasvaa sisältävä ateria ennen lääkkeen ottoa myös parantaa oksikodonin hyötysuhdetta.