Elikkäs lueskelin 7päivää lehteä (Joojoo, turha lehti… ) ja aloin lueskelemaan mielenkiintoista osioita terveysuutiset osiosta ja googletinkin vähän asiasta, löytyi melko paljon asiaa, wikipediassakin oli hieman tästä hieman http://fi.wikipedia.org/wiki/Greippi
“Greippi ja lääkkeet
Greipin tai greippimehun nauttimista on vältettävä useiden lääkevalmisteiden kanssa, sillä sen sisältämä naringetiini saattaa merkittävästi heikentää tai vahvistaa niiden tehoa.”
Kopsaus seiskasta
“Greippihedelmän ja sen mehun yhteensopimattomuudesta lääkkeiden kanssa on kirjoitettu seiskassa jo aikasemminkin. Aiheeseen palataan taas, koska lääkäreitä varten tehtyyn lääkkeiden yhteisvaikutuslistaan (SFINSK) on nyt kirjattu peräti 123 lääkettä, joiden vaikutusta greipin nauttiminen muuttaa, jopa vaarallisin seurauksin. Valitettavasti SFINSK-rekisteri ei ole kaikille avoin, mutta ainakin periaatteessa lääkärien pitäisi olla selvillä ja varoittaa greipin käytöstä silloin, kun se on tarpeeen. Mainittakoon tässä vain eräitä niitä lääkkeitä, joiden kanssa greippiä ei pitdä nauttia: Amiadaroni, Buspironi, diatsepaami,erytromtsiini,felodipiini,karbamatsepiini,lovastiini,Midatsolaami,nifedipiini,Oksikodoni,siklosporiini,simvastatiini,takrolimuusi ja Verapamiili. Potilaan on ehkä hyvä itsekin kysyä hänelle määrätyn lääkkeen ja greipin yhteensopivuudesta - ainakin, jos sattuu greipistä pitämään”
Itse olen ainakin suuri greipin ystävä, ja juon greippilimsoja,mehuja yms, käyttänyt diabamia yms ja saatika mitä noita nyt muita on mitä ei edes olla annettu tietoon. yhdessä lääkkeessä muistaakseni oli vuosi kaksi sitten maininta sen ja greipin yhteisotosta, ite en nyt millään saa päähäni mikä lääke se oli, jokin särkylääke muistaakseni…
Itse kysymykseen, onko kukaan huomannut (varsinkin ne greipin ystävät… miksei esim lonkeron juojatkin…) että olisi buustannut/vähentänyt jonkun tietyn lääkkeen vaikutuksia? Itselle tämä tuli suurena “yllätyksenä” ja ihmetettelin vain aikoinaan sen yhden lääkkeen kanssa miksi juuri greippi, mutta siis ilmeisesti sen sisältävän naringetiini aiheuttaa nämä, eikö muissa citrus hedelmissä tätä ole?