Vau Renki! Perässä tullaan!
Kuka niitä päiviä laskee mutta tänään tasan 365pv eli vuosi ilman.
Minkäänlaisia haluja juoda ei ole ollut ja lähinnä inhottaa ajatus alkoholista.
Elämä on tasaantunut ja pikkuhiljaa tilalle tullut kaikkea muuta puuhaa. Onhan tämä ollut sellaista itsensä tutkimista ja löytämistä mikä jatkuu edelleen.
Ei voi kuin kummastella näin jälkikäteen miten kieroutunut se omakin ajattelumalli oli alkoholin suhteen.
Ehkä se hassuin ja suurin ajatus oli että elämä on tylsää ja miten tuntui mahdottomalta olla koko loppuelämä ilman ja että se koko loppuelämä on yhtä tuskailua ja taistelua.
Nyt tuntuu taas ajatus että joskus vielä joisin mahdottomalta ajatukselta.
Tässäpä se pari kuukautta ja 5 pv päälle on taas mennyt ihan huomaamatta.
Samalla linjalla jatketaan.
Kohtsillään tulisi 16kk täyteen.
Näen edelleen öisin unia juomisesta.
Saattaa olla että jos päivällä on tapahtunut jotain mihin aiemmin ottanut alkoa rentoutuakseen niin nyt kunnei sitä tee niin unissaan sitten rentoutuu.
Tai unet on kyllä enempi nykyään krapula aamuista eikä niissä kyllä mitään hauskaa ole.
Luin ketjusi. Toi oli hyvä! Kauppamatkustaja on sitkeä, kuten molemmat tiedämme.
Eri universioita alkosta ja kännäämisestä tulee, vaikka ne olisi jättänyt viime vuosituhannelle. Mutta mitäs niistä, unta vain! Ja tahti senkun harvenee, voi mennä vuosiakin ettei asia tule esiin ja unoset muuttuvat haaleammiksi ja vähemmän ahdistaviksi, piilominä kait siellä jossakin on unohtanut ja priorisoinut asian vähemmän tärkeäksi.
Unia kyllä näkee, välillä niin todentuntuisia, että aamulla herätessä joutuu hetken tunnustelemaan, että apua onko mulla krapula
Täällä reilu 10kk takana, mahtavalta tuntuu. Joskus ohikiitävän hetken kaipaa jotakin, mutta yleensä sekin liittyy vaan virheellisiin mielikuviin, mitä aivot haluaa alkoholiin edelleen yhdistää…
18kk 3pv.
Eipä tässä mitäön kummempia.
21kk 9pv
Erokin tuli mutta se nyt oli pakollinen päätepysäkki tässä omassa 4v sitten alkaneessa projektissa joka jossain vaiheessa jämähti paikalleen.
Aika syvällä oltu viimeset vuodet ja tajuaa vasta näin jälkikäteen minkä hinnan sitä on elämässö maksanut lapsuuden takia. Aika tiukkaa oli kyl viime kk.
Eipä käyny mielessäkäön juoda. Huonosti olis köynyt jos vinetto olis viel kuvioissa ollut.
Tästäpä taas etiäpäin itseä tutkiskellen ja tutustuen.
2v 3kk 14pv
Elämäkin hymyilee
Elämä on muuttunut suuresti ja jotenkin sitä on löytänyt kauan kadoksissa olleen itsensä.
Voisi sanoa että on palannut kotiin.
Ei muuta kuin etiäpäin.
Moi.
Tämä on palstan parhaita ketjuja, jos ei paras. Antaa uskoa siihen, että on se alkoholin jättäminen oikeasti mahdollista.
Vahvasti samaistun ja saan voimia oman päätöksen tueksi. Tämän ketjusi alkupään viestejä katsoessa näkee, että ei mennyt kuten Strömsössä sinullakaan. Mutta on sitten on alkanut sujumaan, jo reilusti yli 2 vuotta. Onnea siitä kuten myös elämän hymyilemisestä.
Mulla vähän yli puoli vuotta raittiutta takana. Plinkin juttuja olen lueskellut jostakin vuodesta 2017 asti, eli se tarve elämänmuutokseen on ollut olemassa jo yli viisi vuotta ainakin. Olihan se olemassa jo ennen tämän palstan löytämistä, mutta kai tauti oli silloin 2017 edennyt vaiheeseen, että tulin tänne. Raitistelin, mutta putoilin entiseen monet laskemattomat kerrat.
Vaikka tämä on hyvä foorumi on täällä vaaransa. Kun lukee näitä tarinoita toisten repsahduksista alkaa tulla mieleen, että noinhan se käynee itsellekin. Ennemmin tai vähän myöhemmin. Ei voi mitään, kuulu tautiin. Suhteuttaa omaa entistä juomistaan muiden ongelmiin ja alkaa ajatella, ettei mulla oikeastaan mitään ongelmaa ollut, kun join niin vähän.
Samoin on tosi vaarallista lukea tuota vähentämistä suunnittelevien puolta, koska jokaisella juopollahan on unelma siitä, että voisi juoda ilman ongelmia jotenkin oikein. Jos lukee vähentäjiä pitää jo ennen niiden ketjujen silmäilyä tehdä selväksi itselle, että mikä sopii jollekin toiselle, ei sovi minulle. Turha antaa alkoholimyönteisille ajatuksille yhtään siimaa. Kuuluisa viinapiru on niin mestari muuttamaan omassa päässä mustan valkoiseksi ja houkuttelemaan vaikka ensin opettelemaan oikeita juomatapoja.
Kivaa syksyä sekä talvea Renki, poikkeile taas.
Viime viestissä oli reipas laskuvirhe koska tänään se on 2v7kk.
Viime vuonna kävin paljon erinäisissä tapahtumissa ja illanistujaisissa eikä muiden alkoholinkäytöllä ollut itselleni merkitystä. Itse menin ajoissa nukkumaan tai lähdin kotiin kun siltä tuntui.
Ihanan uuden kunppanin myös löysin ja tuntuu että olen saanut uuden elämän tai mahdollisuuden kun vertaa menneeseen.
Paljon olen tehnyt sellaisia asioita joita en aiemmin ole uskaltanut tehdä kun olen pelännyt ja hävennyt. Olen pikkuhiljaa minä. En se mitä luulen että minulta odotetaan ja mitä muut odottaa.
Vuodesta 2023 tulee varmasti olemaan tähän mennessä paras vuosi elämässäni.
Aika tasan 3v2kk ilman alkoholia.
Ehkä joskus käy mielessä hetken vanhasta muistista kun stressaa ja ahdistaa että nyt kun riipasis pikku nousut niin ei mikään vaivais. Mutta menee ohitse kun hetken tutkiskelee itseään ettå mikä ahdistaa ja mitä tarvitsee.
Tässå on kaikkea pientä tai itseasiassa isoakin muutosta elämässä tulossa. Muuttoa, työpaikan vaihtoa, talo asiat, lapset jne…mutta omalla painollaan. Ennen ei kyl ois tullu mistään mitään mutta aika hyvin suhtaudun nyt.
Mutta hienosti menee
Tsemppiä kaikille lopettaneille ja tuleville lopettajille.
Kiva kirjoitus! Onnea?
Matkalla sinne myös!
4v2kk. Kivasti menee ja kaikkea mukavaa elämässä mitä ei ennen uskaltanut tehdä tai toteuttaa.