Garde vol. XXXIV ilmoittautuu

Ajattelin lopettaa juomisen. Tällä kertaa toivon, että onnistuu.

Kovasti yritän.

AA:han en mene, tällä kertaa.

Nyt haluan lopettaa juomisen, nyt on hyvä päivä aloittaa.

Olen monta kertaa aloittanut lopettamisen.

Sanaa raittius en saa käyttää, ennen kuin olen ollut vuoden juomatta.

Olen “in denial”, koska en ole sopivalla tavalla nöyristelevän nöyrä.

Tarkoitus on kuitenkin ihan tosissaan lopettaa, keinona on tietokonepelit ja urheilu.

Toivottavasti onnistuu. Keinoilla ei väliä kunhan onnistuu.

Mikä lopetti edllisen yrityksen ?

Tervetuloa lopettajiin.
Toivotan onnea matkaan. Apua saa täältäkin. Jaitsetuntoa ja uutta päättäväisyyttä. Tänään on hyvä päivä lopettaa.

Tervetuloa Garde, tänään on varmasti aivan hyvä päivä lopettamiseen.
Keinoina tietokonepelit ja urheilu ovat uskoakseni aivan hyviä, jos ne vaan tarkoittavat muutosta elämään ja tähtäävät juomattomampaan elämiseen…

Seuraan mielenkiinnolla!

Kiitos kannustuksesta! Olen ollut aiemmin aktiivisempi foorumilla, vuosia ollut
sellaista ajoittaista lopetuksen yrittämistä, jopa ihmetellen olen seurannut omaa
läyttäytymistä, kun muutama päivä on vietähtänyt, on aina aloittanut uudelleen.
Nyt ovat määrät paljon pienempiä, mutta ei tämä “pienempikään” määrä minulle
sovi. Mitta on tullut täyteen, eikä viina anna iloa, ja tunnekokemuksetkin sen parissa
ovat melko väsyttäviä ja illuusioita täynnä.

Joo, tarkoitus on tosiaan siin kiinnittää huomio positiivisiin hyviin asioihin, kun jää enemmän
vapaa-aikaa muuhun kuin elämän tuhlaamiseen…

Hei Garde, Mä olen sitä mieltä, että sä voit käyttää kyllä itsestäsi sanaa raitis heti ekasta päihteettömästä päivästä lähtien, jos tarkotuksesi on että se sitä edellinen päivä oli todellakin viimeinen päihteellinen päivä. :slight_smile:

Kysehän on ajattelutavan muutoksesta ja tavallaan uudenlaisesta identiteetistä, johon voi alkaa sopeutua tunnustautumalla raittiiksi. Sama juttu muissa aineissa: ihmisestä tulee tupakoimaton sillä hetkellä kun hän stumppaa viimeisen savukkeensa ja päättää ettei enää tupakoi eikä käytä mitään nikotiinia.
Minusta on hyvä sanoa “olen lopettanut” eikä vain “aion lopettaa” tai “yritän lopettaa”.

Tietysti jos tarkotus on vain esim. vähentää tai harventaa juomista, niin sitäkin saa yrittää ja monet saattavat siinä jopa onnistua. Itsekin onnistuin joskus aikoinaan , joskin hieman vaihtelevalla menestyksellä. :mrgreen:

Moi Garde, ^ komppaan Ketoa, mielestäni voit kutsua itseäsi raitiiksi, jos et tänään juo.
Minäkin vähentelin ensin, ja sitten vasta lopetin kokonaan. Tyytyväinen olen päätökseeni, elämä on turvallisempaa ja hyvällä tavalla tasaisempaa näin.

Onnea ja matkaan, ja iloista raitista maanantaita!

Ei sillä väliä kuinka monta kertaa kompastuu, vaan montako kertaa nousee ylös…
Tervetuloa takaisin Garde!

Kiitos, hyviä vinkkejä!

Cricketillä hyvä signeeraus! :smiley:

Helpottunut olo! Kun ei_tarvitse juoda, enemmänkin kuin ei saa…

On etuoikeus, ettei tarvitse tuhota elämäänsä!

Onnea matkaan minunkin puolestani Garde. Se on kuulkaa hassu juttu tuo vähentäminen. Minultakin se onnistui, määrien ja juomavälien suhteen ihan mallikkaasti, mutta se ei tepsinyt huonoon olooni oikeastaan millään lailla. Vasta lopettaminen auttoi. Siitä kai voi päätellä olevansa alkoholisti. En vaihtaisi takaisin… :smiley:

Joo, sitkeässä istui minunkin päässäni ajatus siitä, että ns. oikea antoisa elämä onnistuu vain alkoholin kanssa, ja että kokonaan juomaton elämä on tavallaan kakkosvaihtoehto: siihen päädytään ja tyydytään, kun parempaakaan ei osata. Mutta se antoisa oikea elämäni vain sammutti sisäisen maailmani, romutti elämänhallinnan ja vei kyvyn nauttia tavallisista asioista siinä henkisessä puudutustilassani. Luulin eläväni, mutta juomisen ulkopuolella oikeastaan vain olin.

*Gardelle tsemppiä, jospa se sinunkin kelkkasi ohjautuu nyt oikeille urille. :slight_smile:

–kh

Niinpä, eihän se käynyt edes mielessä todellisena vaihtoehtona. Sellainen elämä, johon ei alkoholi olisi kuulunut ei ollut mielestäni elämää ollenkaan. Raittius oli friikkejä, uskiksia ja alkkiksia varten! :laughing:
Kröhöm…mikä noista ei sovi kohdalleni…no, mutta joka tapauksessa raittius sopii kaikille, mutta kaikki eivät tarvitse raittiutta ja toiset tarvitsevat. Kuulun viimeksi mainittuun porukkaan ja ihan mielelläni. Siis niihin, jotka tarvitsevat raittiutta.:smiley:

Moro Garde

Tervetuloa ja menestystä.

Itselläni pomppi viinapiru tuossa vasemmalla olkapäällä ja huusi, että ala juoda, ala juoda. Menin reippaasti A-Klinikalle, josta sain lääkityksen, jolla viinapirua vasten tapeltiin ja nyt olen voiton puolella.

Hassu juttu, tekee mieli juoda, muttei halua. Pitkä selvänä olo, ei huvittais pilata, toisaalta se alkoholin mukanaan tuoma autias olo houkuttelis :smiling_imp: .

-Kannusaarinen, 1 vuosi, 6 vko, 5 pvää :smiley:

Niinhän tuo aina välillä houkuttelisi, mutta elähän nyt ollenkaan suunnittele kompurointia! Me ollaan suunnilleen samoissa raittiudemme keston kanssa ja minä niiiiin mielelläni pysyttelisin nämä muutamat päivät jäljessäsi… :smiley:

Mietitäänpä, mitä hyvää siitä juomisesta koituisi? No, maku vois olla ok, rentoutta pienen hetken. Siinäpä ne.

No, mitäs huonoa siitä koituisi? Rahanmeno, holtittomaksi kasvava juomamäärä (todennäköistä), itsensä nolaaminen, läheisten pettymys, mahdolliset vaaratilanteet, krapula, paniikit, morkkis, oma pettymys. Nuo nyt tuli ihan hakematta mieleen.

Haluatko todella olla pari tuntia rento ja maksaa siitä tuollaisen hinnan? Tiedät, mitä tehdä, jos todella haluat…

Mirtillon signatuuri todella loistava! Siinä on oppia elämään, jota kannattaa noudattaa!

Ja samaa mieltä, se mieletön, “hyvä” fiilis kestää sen 2-3 tuntia, sen jälkeen menee sitten viikot hiemat
turhaantuneena, ja ikävä kyllä ärtyneenä, välillä pelokkaana, epävarmana ja turhaan itseään
kiusaavana (esim. paino & kunto jne)…

Tervetuloa minunkin puolestani takaisin. Itse en ole sitten lopettamisen aloitettuani uskaltanut korkkia avata. Ajattelin, että luontoni on sen verran heikko, että tuskin saisin sitä korkkia enää uudestaan kiinni. :smiley: Niinpä olen päivä kerrallaan pitkittänyt sitä lopettamisen aloittamista. Nyt alkaa lopettaminen jo olla ihan hyvällä alulla. :laughing:

Tuossa taitaa piillä suuri totuuden siemen. Tuota kohti!