Saanen esitellä itseni: olen Gabby, 40-ja-risat naisihminen, ja asustelen isossa kaupungissa jossain päin eteläisehköä Suomenmaata. Ja minun päihteeni ja paheeni on alkoholi.
En ryyppää enkä edes tissuttele päivittäin, useimmiten nautin lempijuomaani 1-2 päivänä viikossa. Välillä voi mennä pari viikkoakin kokonaan ilman. Ja kun juon, voin vallan hyvin pitäytyä annoksessa-parissa, jos ei ole tarkoitus ns. juhlia. Mutta sitten, kun on tarkoitus, niin kyllä maistuu… vähän turhankin hyvin.
Eli kun useimmilla varmasti tulee jossain vaiheessa humaltumista tunne, että nyt olen juonut tarpeeksi ja ei enää kiitos, niin minulle sitä ei aina tule, vaan voin kiskoa itseni ns. nelivetokuntoon asti. Onneksi kuitenkin alan voida pahoin siinä vaiheessa, kun olen oikeasti tosikännissä, eli mitään sairaalakeikkoja ei ole koskaan tapahtunut. Toisin sanoen alkoholi ei ohjaa arkielämääni eikä viina vie muuta kuin silloin, kun juon itseni selkeästi humalaan. Ikäänkuin tietyn humalan tason saavutettuani kaikenlainen kontrolli naksahtaisi täysin off-tilaan tai jotain. Toki ns. työtapaturmia nyt voi sattua itse kellekin, mutta kun minulle niitä sattuu/on sattunut vähän turhan usein…
Osittain tämä varmasti johtuu siitäkin, että olen melko pienikokoinen ihminen.
En ole huolissani alkoholinkäyttöni lisääntymisestä, sillä samanlaiset tavat minulla on ollut oikeastaan koko aikuisikäni, vaan siitä, että joku kerta satutan itseni/joudun vaaratilanteeseen/teen jotain todella tyhmää. Hulluinta tässä on se, että jopa tiedän, miten pystyn nuo nelivetokunnot välttämään, nimittäin pitäytymällä vain miedoissa juomissa (siideri ja lonkero, olutta en juo koskaan hyi yäk) ja muistamalla sen vedenjuonnin joka mahdollisessa välissä, mutta jotenkin en sitten kuitenkaan osaa tuota läheskään aina toteuttaa ![]()
Miksikö sitten ylipäätään juon alkoholia? No, koska se on KIVAA! Voin suoraan myöntää, että sopivasti kännissä on usein todella hauskaa
- ja sitten taas pienempinä määrinä nautiskellen tykkään kyllä kovasti punaviinin ja hyvän siiderin mausta. Mikään muu päihde ei ole koskaan kiinnostanut enkä edes tupakkia polta, syön terveellisesti ja harrastan urheilua - ja silti välillä lipittelen, koska, no, pidän siitä. ![]()
Haluaisin oppia nauttimaan lempijuomastani niin, että nuo överit jäisivät unholaan (ja niiden myötä kaameat krapulat). Lieneekö moinen mahdollista?