Minä kärsin lihasten vihlomisesta, nivelkivuista ja jalkapohjakivuista. Ja pariin kertaan leikatusta olkapäästä.
Vuosia luulin että nämä kivut olivat jotenkin yhteydessä alkoholiin, että alkoholinkäyttöni aiheuttivat kipuni joko koska olin alkoholin vaikutuksen alaisena, tai että olin vierotusvaiheessa joko vuorokausi- tai viikkotasolla.
Nyt tiedän että kyse on jostain muusta, en tiedä vielä mistä.
Minkälaisia fyysisiä kipuja sinulla on? Mistä ajattelet niiden johtuvan? Olkoot sitten vaikka kolari ja sen jälkeiset kivut tai jokin, joka on pikku hiljaa hiipinyt, tai mikä vaan syy. Tai jokin muu syy joka joko diagnosoitu tai olet itse löytänyt kivulle syyn.
Meinasin jo vastata tähän listaamalla kaikkia kipujani, mutta totesin sitten, että en haluakaan. En vaan halua nähdä sitä listaa.
Kaikille kivuilleni on löytynyt ihan konkreettinen fyysinen selitys, mutta olen alkanut ajattelemaan, että ehkä se kipu on sittenkin enemmän omassa mielessäni. Jospa tarvitsen kipua johonkin? Jos se on jotain konkreettista mihin kohdistaa v…ksen sen sijaan, että miettisi mikä oikeasti elämässä on vikana? Jos kaikki kivut häviäisi niin mitä sitten?
Haen siis vähän erilaista lähestymiskulmaa kolotuksilleni kuin ennen. Tiedä sitten johtaako se mihinkään, mutta ehkä auttaa ainakin elämään kipujen kanssa paremmin.
Tsemppiä sinulle omien kolotustesi ja vihlomistesi kanssa
Tuskin kaikki kivut ovat psykosomaattisia. Osa voi hyvinkin olla.
Mua vaan jäi mietityttämään erään FB-ryhmän ihmisen kirjoitus, jota moni peukutti: kipuihin toimii vain viina.
Siinä ryhmässä siis kymmeniä eri diagnoosia saaneita ihmisiä, leikkauksia ja vaikka mitä hoitoja. Mulla herää epäilys että kipuja ei lääkitä tarpeeksi, joten moni löytää helpotuksen alkoholista.
Muistan jo yli 10 vuoden takaa, että pystyin siivoamaan vain kännissä, koska kaikki olapäiden liikkeet olivat niin kivuliaita. Ja takana siis leikkauksia, ns oikeita syitä.
Entä jos tarpeeksi tehokas kipulääkitys alentaisi alkoholinkäyttöä kipupotilailla?
Tällä hetkellä otan kaksi Panacodia jos pitää siivota tai tehdä puuklapien pinoamista. Pystyn sen silloin tekemään, mutta olen tuplat kipeämpi seuraavana päivänä.
En sanonutkaan että ne olisi psykosomaattia. Kirjoitin, että kaikille omille kivuilleni on löytynyt ihan fysiologinen peruste, esim jäätynyt olkapää jne. Mutta se miten tunnemme kipua ja miten suhtaudumme siihen voi olla omassa nupissamme. Tästä aiheesta on aika paljon luentoja ja kirjallisuutta olemassa, jos se kiinnostaa. Kipua voi hoitaa lääkkeiden ohella monella muullakin tavalla.
Ihmettelen kyllä ihmisten kipuja jos ne viinalla lientyy. Kyllä omani ovat yleensä sellaisia, että viinalla ne saisi pois vain juomalla niin, että sammuu eli ei tunne sitten enää mitään. Mutta ehkä jollain toisella toimii, paha mennä sanomaan. Voihan olla että heilläkin usko viinaan on niin vahva, että se vie kivut pois.
Just tästä aiheesta ajattelin tulla tänään pohtimaan. Minulla ei ole tietääkseni mitään erityisiä sairauksia, enkä ole tottunut, että olisi mitään kipuja. Mutta viime aikoina olen huomannut, että heti kun on juomatta, niin saattaa jotakin oireita ilmaantua. Ja nyt kun ajattelen asiaa, niin onhan sitä tullut välillä tehtyä, että juonut saadakseni jonkun pienen vaivan tai terveyshuolen pois mielestä. En silti arvannut, että se olisi mitenkään keskeinen asia tilanteessani. Mutta heti kun on muutamankin päivän ilman yhtään, niin alkaa tuntemaan kehossa enemmän kaikenlaista. Niin no…jos sitä juo turruttaakseen jotain, niin kai se nyt sitten tulee takaisin kun ei juo. En vaan olisi arvannut, että se on fyysistä, kun yleensä turrutan lähinnä ajatuksia. Mutta ihminen on tosiaan kokonaisuus.
Nyt on ollut viime päivinä sellaista vaeltavaa kipua, että saattaa yht’äkkiä pistää jostakin, ja ihan mistä paikasta vaan päästä jakoihin. Sitten on vähän flunssamaisia/allergisia oireita, joista nyt ei tiedä onko koronaa, siitepölyä, tavallista flunssaa, vai jotain muuta…mutta siis jos joisin, niin en varmaan tuntisi näitä. Meinaan kun mitkään näistä oireistani eivät ole hirveän kovia.
Kyllä minun kipuihin alkoholi vaikuttaa lieventävästi. On viime päivinä tullut mieleen vuosia käyttämäni tapa ottaa se viinipullo ja sitten tarttua siivoamiseen, koska kädet ja hartiat eivät vihlo.
En ole nimittäin tuota pullollista ottanut aikoihin, mutta on suht siistiä kuitenkin. Tiedä häntä, ajoittain kun vielä ryyppäsin, ajattelin että mieluummin juova alkoholisti kuin kipeä. Tällä hetkellä kipuja lieventää Panacod…
Itsellä on paljon vaihdevuosista johtuvia vaivoja. Olin todella yllätynyt luettuani kirjan Sukellus kuumiin aaltoihin, kuinka paljon erilaisia vaihdevuosivaivoja onkaan. Nivel- sekä lihaskivut ym. ovat hyvin mahdollisia vaihdevuosivaivoja. Jalkapohjakivut voivat johtua siitäkin, että jalkaholvi laskee sekä päkiöiden rasvapeite vähenee. Jalat ovat kuitenkin todella kovassa rääkissä kun ne kannattelevat meitä vuosikymmenestä toiseen.
Itsellä ollut myös paljon hartia- ja olkapäävaivoja mutta olen saanut niitä aisoihin punttijumpalla sekä yinjoogalla. Istumatyö on tosi rankkaa kun sitä on tehnyt vuosikymmeniä.
Moi Fatlady,
Vihjaatko nikilläsi että sulla on painoa enemmän kuin yhteiskunta sietää?
Mutta tosiaan, mietin tässä että olisko pitänyt aloittaa hormoonikorvaushoidot vaikkei ollut mitään vaihdevuosioireita? Nyt olen tosiaan kipeä niin lihaksista, nivelistä, lihaskalvoista kuin mistävaan. Entä jos ottais keltarauhashormonihoidon, saisko 59 v sellaisen?
Eipä mulla ainakaan vielä ole ylipainoa ollut. Nikki on enemmänkin mun harrastuksesta kertova.
Kehoittaisin sua käymään gynekologilla jos haluat kokeilla hormonikorvaushoitoa. Kyllä sen sitten jo muutaman viikon estrogeenin käytön jälkeen huomaa muuttuuko olotila paremmaksi.