Fyysiset vai psyykkiset? Mistä aineesta pahimmat?

Availen nyt aikani kuluksi uutta ketjua, jonka aiheena ovat monelle tutut, iki-ihanat reflat, eli suomeksi vieroitusoireet :mrgreen: .

HUOM!: Tarkoitukseni ei ole tässä vähätellä kenenkään subjektiivisia kokemuksia, vaan nimenomaan olen kiinnostunut eri ihmisten erilaisista kokemuksista ja kerron toki omistanikin.

Mistä aineesta olette siis saaneet pahimmat vieroitusoireet, millaisia ne olivat/ovat, ja käykö teillä rankemmaksi fyysinen vai psyykkinen puoli siinä vieroittautumisessa(Tämä nyt toki riippuu paljolti aineestakin)?

Henk.koht. olen ihmetellyt mm. sitä, kun joku kertoo melkein kuolleensa kodeiinirefloihin. Itse kun koen reflat miedoista oppareista(akselilla kodeiini-buprenorfiini) lähinnä vittumaisen flunssan kaltaisina. En minä siihen kuole, jos mua paleltaa(IMO ehdottomasti vittumaisin oire, varsinkin, jos on vähänkin kylmempi sää, kun olen muutenkin hirmuinen vilukissa :angry: ), paskattaa, aivastuttaa ja koipeani kolottaa. Itse asiassa oikea, virusperäinen flunssa on paljon vaarallisempi ja heikompaan kuntoon vetävä tila, jos on kyse kovin huonokuntoisesta ihmisestä. Univaikeutenikaan eivät noissa refloissa mitenkään olennaisesti korostu. Olen jopa pannut merkille, että saatan silloin saada normaalia paremmin unenpäästä kiinni, joskin herääminen kylmässä hikilammikossa tekee siitä nukkumisesta jokseenkin ikävää :angry: . Kestän siis kyllä nuo olot melko helpostikin, jos mielialani vain on sen verran hyvä, että jaksan psyykata. Käsikauppasärkylääkkeet, ripulilääkkeet, benzot ja esim. Duact siihen nenän valumiseen/tukkoisuuteen jeesaavat, jos olo on kovin kurja ja pitää lähteä kotoa jonnekin.

Kovempien oppareiden refloista mulla on, onneksi, vähemmän kokemusta, mutta sen verran kuitenkin, että tiedän niiden olevan “hieman” rankemmat, kuin Subu-reflat. Silloin kyllä sattuu niin, ettei ole toivoakaan liikkua mihinkään minkään Buranan voimin, eikä edes vettä saa pysymään sisällä ilman pahoinvointilääkettä. Nuo ovat itselläni menneet kuitenkin ohitse 3-5 vrk:ssa(Puhun oksikodonista ja heroiinista, eikä mulla ole tainnut herskasta koskaan ihan kunnon ns. ammattilaisrefloja ollakaan) ja se tieto, että pian helpottaa, on jaksanut kestämään+se, etten kyennyt liikkumaan sen vertaa, että olisin saanut hankittua roippeita lisää ja kukaan ei tullut silloin toimittamaan niitä eteeni, joten oli vain kärsittävä. Jos olisin enemmänkin noista refloista eläissäni kärsinyt, niin silloin saattaisin olla hieman eri mieltä niiden rankkuudesta. Juuri siksi yritänkin pitää kovemmat opparit nykyisin vain satunnaisena viihteenä, jottei niitä fyysisiä vieroitusoireita tulisikaan. Buprereflat koen tavallaan vittumaisempina niiden pitkän keston tähden. Psyyke kyllä kestää opparireflat melko leikiten, jollen ole jo valmiiksi masentunut, mutta silloin nyt ei meinaa kestää yleensäkään mitään.

Benzoreflat ovat pahimmat reflat, mitä tiedän, vaikken oikeastaan edes tiedä, kun en ole koskaan kyennyt kärsimään niitä vajaata viikkoa pidemmälle, eli tuskinpa olen päässyt edes kunnolla makuun, mutta sekin vähä on riittänyt mainiosti :mrgreen: . Niissä korostuvat kaikki mahdolliset ja erittäin kammottavat sekä fyysiset, että psyykkiset tuntemukset. Tästä tekstistä tulee jo nyt hirmuinen romaani, joten en ala tässä kaikkea luettelemaan. Pääni ei kestä benzorefloja ensinkään, vaikka mielialani olisi kuinka hyvä, ja sen vuoksi ihmettelenkin niitä ihmisiä, jotka sanovat pärjäävänsä psyyken puolesta benzoreflojen kanssa ihan okei, mutta fyysinen puoli vain hieman vaikeuttaa elämää.

Alkoholista olen saanut elämässäni ehkä oikeasti kaikkein vaarallisimmat vieroitusoireet(mm. erittäin pahan epileptisen kohtauksen) ja siinä on ollut kestämistä, paitsi puhtaasti fyysisten juttujen kanssa, myös sen korvien välin, joka kertoilee silloin todellisia kauhutarinoita, samaa luokkaa, kuin benzorefloissa :open_mouth: :mrgreen: .

Amfetamiini ja MDMA eivät tietenkään aiheuta sellaisia vieroitusoireita, kuin nuo jo mainitut substanssit, mutta laskut niistä ovat jotakin todella hirvittävää ja niiden vuoksi onkin tullut oltua suljetulla useamman kerran ihan todellisen itsemurhavaaran tai totaalisen lamauttavan masennuksen tähden :cry: . Pirilaskut kestän nykyisin jotenkin, kunhan pirittelen hyvin harvakseltaan ja olen varautunut niihin, mutta essoihin en enää kuunaan koske :imp: :open_mouth: . Se aine ei todellakaan sovi mulle, ts. nousuissa on oikein mukavaa, mutta se laskumasennus on minulla paljon pahempi, kuin piristä on koskaan ollut.

Pahimmat ovat ehdottomasti itselläni olleet bentsoreflat (kesti n.7kuukautta) erityisesti psyykkisesti. Mikään ei ole koskaan vetänyt vertoja sille touhulle, enkä usko että näin yleisesti pystyykään vetämään. Tietysti kaikki on hyvin henkilökohtaista, mutta se joka näitä refloja vähättelee ei tiedä päihteistä/psykoaktiiveista hölkäsen pöläystä.

Toisena tulee alkoholin vieroitusoireet silloin kun on juonut hc-tahdilla votkaa viikko/kuukausia putkeen. Mutta ei Lyricareflatkaan intensiivisyydellään kovin kauaksi jääneet. Lyricassa tuntui kuin psyykettä olisi revitty rikki (erittäin vaikea kuvailla). Sikiöasennossa vain purin hammasta yhteen ja välillä savuja niin loppuihan se paska noin kolmessa viikossa.

Oppareiden kanssa jostain syystä minulla on pysynyt järkipäässä ja stimu/koka/esso leikit on muiden juttuja. Hatsireflat ovat se kaikista isoin vitsi :mrgreen: Nikotiinista pääsin eroon savuttamalla tasan niin paljon kuin ikinä kykenin… Reflat kesti noin 2.5 viikkoa psyykkisellä tasolla.

Voihan noita refloja tulla monista sellaisistakin aineista, jotka eivät edes ole päihteitä. Neurolepti- ja SSRI-reflat on aika ikäviä oman kokemukseni mukaan. Itsellä varmaan pahimpia kyllä ovat alkoholin vieroitusoireet. Nikotiinin vieroitusoireissa on epämiellyttävää se psyykkinen puoli, joka kestää ilmeisesti viikkoja.

^ Totta puhut, hilbert. Unohdin tyystin tuon puolen. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että esim. SSRI-/SNRI-vieroitusoireet(Tai jos vitsikkäiksi ryhdytään, niin puhutaan lopetusoireista :smiling_imp: ) ovat verrattain lyhyenkin käytön jälkeen olleet paljon pahemmat, sähköiskuineen kaikkineen, kuin reflat miedoista oppareista. Onneksi nuo eivät kovin kauan kestäneet, mutta siinäkin ajassa oli jo usko loppua, kun sitkeästi seinään lopetin. Toisaalta ehkä typerää, mutta toisaalta taas hyvä, koska em. lääkkeet aiheuttivat mulle sen verran ikäviä sivuvaikutuksia, että kaiketi parempi, mitä nopeammin niistä pääsin eroon :confused: . Tramadolista, jota siis käytän melko mielellänikin, vaikka sillä SNRI-vaikutus onkin, tulee toki vieroittautuessa myös niitä kaameita sähköiskuja, mutta onnekseni en ole koskaan vetänyt niin pitkiä yhtäjaksoisia Tramal-kuureja, että se sätkiminen olisi kovin pahaksi äitynyt. Tramal-reflat aiheuttavat myös minulle selkeämpää masennusta, johtuen kaiketi juuri siitä SNRI-vaikutuksesta, kuin muiden oppareiden reflat, jotka toki nekin useimmiten jonkin verran masentavat tai ainakin aiheuttavat vetämätöntä oloa.

Vaikka nyt kehuskelenkin selättäväni opparireflat helposti, niin se psyykkinen koukku noihin aineisiin on mulla todella kova, eli palaan aina takaisin niiden käyttöön, vaikka onnistuisinkin lopettamaan sen hetkeksi melko tuskattomasti.

^ Minultakin tosiaan unohtui tuo neurolepti/ssri-myrkky puoli. Ketiapiinista pääsin helposti eroon (vaikka aiheuttikin pahaa unettomuutta) mutta sattuu lääkkeeni auttamaan siihen puoleen enemmän kuin hyvin varsinkin kun markkinoilla on sellaisia lajikkeita jotka ovat erityisesti suunniteltu vakavan insomnian hoitoon (eli relaxoivia, unettavia ja rauhoittavia ominaisuuksia on painotettu pelkästään).

Efexorista tuli kanssa muistaakseni jotain oireita (lähinnä psyykkisiä) mutta savut auttoivat niihin niin hyvin, että ei se nyt kovin hirveää ollut.