Fentanyyli tappoi kaksi Lahdessa

Ei varmaankaan tullut kenellekään yllätyksenä, että fentanyylin käyttö on hengellään leikkimistä. Silmiin osui kuitenkin seuraava kohta:

Kenelläkään lisätietoa tästä? Menetelmän tehokkuudesta lienee turha kiistellä, ainakaan uutisessa mainittua miestä se ei pelastanut.

aamulehti.fi/Kotimaa/1194822 … +heti.html

Jos yksityinen oikeuistoimikelpoinen henkilö antaa opaöverit vetäneelle naltrexonee ja henkilö siitä huolimatta kuolee niin melko varmasti tulee kuolemantuottamus syyte perään. Vaikka sillä ei olisi(lue: ei ole) mitään tekemistä että tyyppi kuoli opaövereihin.

yks tuttu vei mut johku luukulle jossa joku tuntematon tyyppi oli ottanu sitä jotain durogesic-teippejä
ja makas maas ja vaahtoo tuli vaa suust. se oli just painan männän pohjaa ku mentii sinne.
täl mun frendil joka vei mut sinne oli onneks suboxonea mukana ja kyhäs äkkii fiksit sille ja laitto
ni kaveri alkoki sit välittömästi hengittämäänkin jopa ja pyöritteli päätään ja tokas " vittu te pilasitte
mun olot ". siis niinku huhhuh, kyseessä oli hengenpelastus. eli kyllä naloksiini jollain tapaa blokkaa
se on nyt sekin nähty ihan omin silmin, hyi. :unamused:

Perkele! Paljonko kuolemia pitää tulla ennenkuin käyttäjät tajuaa että kysessä on TAPPAVA AINE!

Mun mielestä se pitäisi vetää markkinoilta tai siirtää sairaalakäyttöön niin, että aina kolmen päivän välein käytäisiin vaikka terveyskeskuksessa laittamassa uusi laastari. Eihän tämä kaikkea väärinkäyttöä estäisi, mutta osan kuitenkin. Ja jos se pelastaisi yhdenkin hengen, oltaisiin jo reilusti plussan puolella.

^ Kyllähän niitä joillekin tolleen valvotusti laitetaankin, että uutta laastaria ei tule, jos ei vanhan kanssa tuu sitä vaihtaa. Mutta sehän ei estä sitä, etteikö sitä välissä voisi liottaa… :unamused: Mut varmaan toi käytäntö onkin jo pelastanut ihmishenkiä, who knows?

Kontrollitoimia, valvontaa, lakeja, asiakirjoja, leimoja ja allekirjoituksia on tässä maassa jo ihan tarpeeksi. Ihmisiä on vain hyvin vaikea suojella omalta tyhmyydeltään. Varmasti nämäkin kaksi fentanyyliin kuollutta tiesivät aineen riskit.

^ Jep. Kiellot ja määräykset eivät loppupeleissä paljoa auta. Jos ihminen on itsetuhoinen, niin kyllä niitä tuhokeinoja riittää muitakin jos ei just fentanyyliä ole käsillä. Paras keino välttää kuolemia ois itsesuojeluvaisto ja lähimmäisenrakkaus.

Mun on tullu kaikkea tyhmää tehtyä mutta sen oon päättäny että fentanyylia en rupea käyttämään, liian moni kaveri kuollut siihen. Pari kertaa olis ollu mahdollista kokeilla fentanyylia mutta en ole käyttänyt, nyt nekin jotka olivat tarjonneet fentanyylia mulle ovat haudassa.

Monella ja varmaan myös mulla on ollut suojelusenkeli mukana tuon aineen kanssa. [Poistettu haitallisen käyttötavan suosittelua -Päihdelinkin moderaattori] Ymmärrän kyllä heitäkin, joiden kärsivällisyys ei tuossa riitä :cry: .

Jokeri

Eiköhän näitä fentakuolemia ala olla jo tarpeeksi, yksikin on liikaa. Te kaikki käyttäjät, unohtakaa nyt hetkeksi se muutama satanen minkä niistä voi tienata ja sillä mahdollisesti sääsätät muutaman elämän joka on jonkun lapsi, sisko ym. ÄLKÄÄ SAATANA OLKO NIIN SAATANAN AHNEITA!

Syyte saattaa tulla, mutta tuomiota ei. Sitäpaitsi en ole kertaakaan kuullut yhtään järkevää perustelua sille, miksi naltreksoni suonensisäisesti annosteltuna olisi yhtään sen tehottomampi vaihtoehto kuin naloksonikaan.

Yliarvostettu substanssi tämä mitä tutuilta kuullu ketä käyttää ässää…
ja frendi sano ettei kyl mitää tekemist ainaka herskan kans täl, jos
vertailee oloja. en ymmärrä miks tät tyrkytetään joka suunnasta, ja
kaikille, “ota vaikka myyntiin”, ei kiitos. tollassiiki tapauksii on, ei niihin
kannata lähteä mukaan jos ei varsinkaan tiedä mitä tekee. .
Jokeri tietää koska on kirjoittelemassa… mut yks tuttu joutuu jo
fiksailee kainaloitansa ja kaulan suonia, ainuut mitä on näkyvästi
nähtävissä. kuopat joidenkin käsissä muistuttaa lähes (koko kädessä)
soramontuilta. se varottakoon tulevia sankareita ja jankstereita jotka
aikoo ottaa tät hyvinkin vaarallista ainetta, annostelu ja kaikki niiiiin
tarkkaa että… toiv ei tule lisää kuolonuhreja!

:mrgreen: :mrgreen: JANKSTERIT :laughing:

[poistettu asiantonta -Päihdelinkin moderaattori]

Avainsana on VAROVAISUUS!
Ja jos näyttää huonolta, niin pitää soittaa ambulanssi ja kertoa tilanne.

Eihän tuo ole niin euforista kun esmes herska, mutta itse tykkäsin aikoinani nousujen nopeudesta.

Mutta joo, voihan sitä suboxonea antaa, mutta kyl se lanssi pitää soittaa, vaikka siitä tulis jotain syytteitäkin yms. Kyseessä on kuitenkin toisen henki.

Ja niin. Subutex ei auta, pitää olla suboxonea.

Koko nappi valmiina värkeissä, sitten menee 2mg naloksonia, jonka pitäisi riittää.

:astonished: No niinhän sitä varmaan voi. Ja taivaalta voi tipahdella lentokoneita päälle. Mutta kumpi on todennäköisempää?? Vesi- /lentokonekuolema vai fentakuolema fentaa väärinkäyttäessä?

Itseki olen sitä käyttänyt, ja joka kerta suunnilleen saman verran. Silti välillä sitä läpsittiin poski siniseks että heräs tajuttomuustilasta, ja välillä taas tuntu ettei saanut ku reflat lähtemään. Se on niin helvetin arvaamatonta, ettei se varovaisuus valitettavasti aina riitä.

Jenkeissähän on vapaaehtoisia lääkäreitä, jotka kiertelee nistien keskuudessa jakamassa ja pistämässä ilmaiseksi naloksonia yliannostusten ehkäisemiseksi. Itsellä kokemusta fentanyyliövereistä naloksonin avulla.

Jotenkin ihmettelen näitä kuolemia. Eikö ihmisillä ole tietoa siitä mikä on sopiva annos :confused: ?

Eräässä tieteellisessä julkaisussa tutkittiin näiden ”uusien” matriisi laastarien väärinkäyttöpotentiaalia. Kyseisessä testissä laastarin sisältämästä fentanyylistä saatiin kerättyä talteen 99 %. Uusilla laastareilla pystyy annoksen määrittelemään väärinkäytössäkin niin tarkasti, että virhe on korkeintaan +/-10 %. Tämä ei ollut mahdollista geelin aikana eikä jauheesta.

Oletan, että kaikilla on tämä tieto hallussaan :unamused: .

Jokeri

Miksei olisi ollut volumetrisellä annostelulla mahdollista?

[Poistettu sääntöjen vastaista fentanyylikeskustelua - Päihdelinkin moderaattori]

Ei luulisi Suomessa olevan niin paljoa näitä syöpäpotilaita joilta läheiset ryöstää kipulaastarit että laastareita riittää jaettavaksi pitkin maita ja mantuja. Kun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen että vähän kuka missäkin on näitä kokeillut tai ainakin on tarjottu. :question:

[Poistettu sääntöjen vastaista fentanyylikeskustelua - Päihdelinkin moderaattori]

Itse en fentanyylia ole edes kokeillut. [Poistettu sääntöjen vastaista fentanyylikeskustelua - Päihdelinkin moderaattori]